• Szláv lány az apjával
    Izer Janka

    Jan Saudek – avagy a meztelenség dicsérete

    Néhány héttel ezelőtt hallottam a hírt: egy floridai iskolában a szülők botrányt csaptak, amiért a diákoknak egyik órán bemutatták Michelangelo Dávidját, amely szerintük erkölcstelen, szeméremsértő. Megdöbbentett ez a prüdéria és álszemérem, és eltűnődtem, hogyan és miért is ábrázolták az emberi testet az őskorban, az ókorban vagy a reneszánszban.

  • Pusztai Ilona

    A tiszta látás a tisztánlátás művészetéhez

    Néhány hónapja ünnepelte Nádas Péter nyolcvanadik születésnapját, s ennek alkalmából megajándékozta olvasóit. A Jelenkor Kiadó publikálta az író legszemélyesebbnek tartott művét, a Rémtörténetek című regényét, valamint az Egy teljes év – Beszélgetések Nádas Péterrel című interjúkötet, amely Károlyi Csabával több mint egy éven át Zoomon folytatott  beszélgetéseik szerkesztett változata. Végül a Deák Erika Galériában megnyílt Nádas Péter Minimo (Minimális) című fotókiállítása, és ehhez kapcsolódóan megjelent a kiállítás fotóanyagát és egy eddig teljes terjedelmében nem olvasható esszét, A sötétség színeint tartalmazó album a Galéria gondozásában.

  • Szöllősi Mátyás

    Transzszibériai Expressz

    Szöllősi Mátyás 2019-ben a Transzszibériai Expresszel utazott egészen Ulan-Udéig. A vonatúton készült fotósorozatát közöljük.

  • Szöllősi Mátyás

    Pásztorok

    Fotósorozat
    A pásztorok tavasszal, a hagyományok szerint Szent-György napkor hajtják ki az állatokat. A Nagy-Hagymáshoz közeli esztenán is április végétől szeptember közepéig, az első fagyokig tartózkodnak. – Szöllősi Mátyás fotósorozata.
  • Irodalmi Jelen

    Ózdtól a Sziget Fesztiválig: a képekkel mesélő Benkő Imre

    Szórt, szürke fény, a film szélét jelző Leica-kocka a képen, esszésorozatok fotókból – Benkő Imre fotográfus védjegyei ezek. Aki egyszer megismeri világát, nem tud szabadulni tőle, legyen az az ózdi kohászat képben elbeszélt pusztulásregénye, vagy a Sziget Fesztivál örökké változó arca. A Magyar Művészeti Akadémia kiadója lenyűgöző album-monográfiát jelentetett meg Benkő Imréről, a FUGÁ-ban mutatták be a kötetet.

  • Irodalmi Jelen

    A teremtés első pillanata – Géczi János kisesszéje Lukácsi Ákos Izland-fotóihoz

    A kényes hangulatokra vágyó Teremtő a művészek eljárását használta: egységessé alakította, homogenizálta az egykor amúgy maga teremtette, részletekben bővelkedő, tagolt látványt.

  • Irodalmi Jelen

    A hónap alkotója – Sós Dóra: Az oneironauták tévedése – versciklus kaleidoszkóppal

    Míg a megértés megsokszorozza a világot,
    a megélés csak önmagát mutatja föl,
    teljes egyszerűségében.
    Az egyik viszonyít, a másik leválaszt.

  • Irodalmi Jelen

    Decemberi hold – Csepcsányi Éva vers/képei

    A csóré gallyak mint jajgató cigánylányok forognak ugyan
    ki vetne ügyet rájuk a paplak eleji vén fenyők összehajolnak
    zúgásuk kerek idegen honnan szállhatott magjuk a föld agg
    mint a mondák mohó ágak marnak a Hold puha testébe

  • Irodalmi Jelen

    Deus ex xxxxxxx – Tóth György fotónovellája

    A kép (s különösen a fotó) külön életet él. Azáltal, hogy az információt, mint valóságost közli, egyetlen körülhatárolt síkba rendezve, kiszolgáltatottja lesz a rajta kívülálló valóságnak. Ő, aki diktált, meghajolni kényszerül. Az élete annyi, amennyit adnak neki; a jelentése annyi, amennyit látnak benne; a sorsa az, amivé válik.

  • Irodalmi Jelen

    Makkai Bence fotógalériája

    Makkai Bence fotógalériája

  • Irodalmi Jelen

    Kmetovics Milán fotói

    Kmetovics Milán fotói

  • Irodalmi Jelen

    Fotóművészet

    Klasszikus magyar és külföldi fotográfiák

  • Irodalmi Jelen

    Gulyás Miklós: Keleti pályaudvar

    Gulyás Miklós: Keleti pályaudvar című fotógalériája

  • Irodalmi Jelen

    Hajas Tibor galériája

    Hajas Tibor galériája

  • Irodalmi Jelen

    Monica Hayes fotói

    A művészet különböző megnyilvánulásai már gyerekkorom óta bűvöletbe ejtettek. Az évek folyamán flörtöltem az írással – verseim és rövidprózáim irodalmi lapokban és antológiákban jelentek meg – és a grafikával is – ez utóbbi a Fata morgana című kiállításban materializálódott. De valami hiányzott... Amikor édesanyám, Irina Brunhilde Nedelciu – aki megajándékozott a természet és a művészet iránti fogékonysággal – megvette első fényképezőgépemet, felfedeztem egy elbűvölő világot és egy egyedi kifejezésmódot, amely lehetővé teszi a legmélyebb érzések és gondolatok elemzését és kivetítését. Férjemnek, Phillip Hayesnek köszönhetően – akitől sokat tanultam – performánsabb gépekkel kezdtem dolgozni, és ma már a képek számítógépes feldolgozása sem idegen számomra.

  • Irodalmi Jelen

    Somogyi Laura galériája

    Somogyi Laura galériája

  • Irodalmi Jelen

    Sütő Zsolt fotói

    1975-ben születtem Marosvásárhelyen. Időnként fotózok, írok, vagy fotóinstallációkat bütykölök.

  • Irodalmi Jelen

    Sütő Zsolt fotói "Happy"

    Van egy minősége a felnőtt tudatnak, ami nagyon kevesünkre jellemző. Azokról beszélek, akik megengedik magunknak, hogy ne hazudjanak. Egy pillanatra, és nem többre: amikor megnyomom az exponáló gombot.

  • Mike Hoolboom
    Irodalmi Jelen

    Mágus Kanadából - Interjú Mike Hoolboommal, kanadai montázs és filmrendezővel - I.

    „Filmjeink nagy részét elemészti majd a felejtés, a jövő túllép rajtuk. Ám a digitális technikában az a csodálatos, hogy a kép másolata megegyezik a kép eredetijével. Az analóg technikában minden egyes másolattal tovább romlik a kép, míg a végén semmi más nem marad csak valami iszonyatos zaj, a reprodukció zöreje. A digitális technikával előállított képeknél nincsen semmilyen különbség az eredeti kép és annak tizedik másolata között. A jövő mozijában a múlt pillanatait újra lehet csomagolni, feltéve, ha a jövőben még érdekelni fog valakit az olyan passzív időtöltés, amilyen a mozi.” – mondta nekünk néhány évvel ezelőtt Mike Hoolboom, kanadai montázs és filmrendező, aki - többek között - sajátos fringe-filmjével Madonna, Michael Jackson, és más sztárok klipjeit értelmezte újra. Az esszével felérő interjút, melyet Aponyi Noémi készített, most teljes változatában, képekkel, és videókkal együtt két részletben közöljük.

  • Mike Hoolboom
    Irodalmi Jelen

    Mágus Kanadából - Interjú Mike Hoolboommal, kanadai montázs és filmrendezővel - II.

    „Amikor fiatal voltam, azt képzeltem, elég, ha megnézem, megnézzük ezeket a filmeket ahhoz, hogy egy más, egy jobb emberi lény alakulhasson ki. Egy érzékenyebb, nyitottabb ember, mert ez igazán a lényeges, kinyitni, és nyitottnak maradni. Elkezdtem filmezni, és lassan, túl lassan rájöttem, álmaink és a valóság iszonyú messze áll egymástól.” - interjú Mike Hoolboommal, kanadai montázs és filmrendezővel. Második rész.