Helyszíni a Retusműhelyből + 1-, 2-, 3-, 4-, 5-, 6.
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/2814 Súlytalan hullám 1.
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/2823 Viszlát, apu! 2.
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/2848 Az őrült 3.
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/2852 Az álomvadász 4.
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/2863 Elpillangózott próbadugás(ok) 5.
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/2870 Férges virág a szerelem 6.
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/2895 A hívők kegyelme 7.


Helyszíni a Retusműhelyből
A retusőr végigolvasta a háromszáz valamennyi novellát. Sokféle óhaj, igény fogalmazódott meg benne olvasás közben. Kereste az ún. életszerűséget, a naiv történetmondást, a lazát, az elevent. Magyarán: az életet és a valóságot leleplező szavakat. Író számára az élet többnyire leleplezendő titok, az író nem Isten, nem ismeri helyből az igazságot, az igazsághoz magával az írással jut el, néha őt magát is meglepi az eredmény. A retusőr valóságos, felismerhető embereket várt, valóságos, felismerhető dialógusok előtt, történést valóságos tájban (még ha fikció volna egyik is, másik is, gondoljunk Gelléri Andor Endre testszagú novelláira), emlékezetes gesztust, kezet, arcot, hangot. Születést, életet és halált, ahogyan a valóságban. És még seregnyi lényeges apróságot, ahogyan a valóságban is, szerelmet, csalódást, véletlen tragédiát, heroikus küzdelmet (mint Gerelyes Endrénél).
És igen, ott van. Minden ott van.
A retusőr néha szíve szerint belenyúlna egy-egy novellába, kihúzná a fölösleges, hatást gyengítő jelzőt, egyensúlyt borító mondatot, szájbarágó értelmezést, tempótlan, sehogyan nem illeszkedő durva szövegrészt.
Máskor összehúzná, szorosabbra venné az első bekezdést, hogy nagyobbra nyíljon az ablak, amin belát a történetbe.
Máskor cserélné a jellegtelen címet (a pályázat legirigyeltebb novellacíme: A férfi, aki visszafelé járta a táncot).
Megint máskor sarabolná a határozott és határozatlan névelők tömegét, azonnal nőne a zökögő szöveg fajsúlya.
A retusőr nem sértegeti az írót, hiszen író, ha van is, nem létező személy. Nem oktatja ki. Nem dilettánsozza le. A retusőr úgy gondolja, kispróza írása jó szem és technika. Nem szív, nem érzelem, főként nem a szerző szíve, érzelme. A kispróza szavak szoros, feszes, ritmusos rendje. Jó szemmel választott történet jó szavaié. Mindez tanulható.
A Retusműhely - jellegéből adódóan - nem dicsér, nem lelkendezik (ahol mégis, ott a retusőr képtelen visszafogni magát, ilyen is történt, két kedvence egy kézből: nelegyen, és a mindenváltozatlan), erre találta fel a világ az amatőr/kezdő írók portáljait, ahol iparszerűen foly' a lelkendezés. A Retusműhely a hibákra koncentrál, néha közbehümment, hogy "remek". Ez a feladata.
Kivéve - természetesen - ha zseni, netán fel nem ismert, meg nem értett zseni kerül képbe, mert a zseni teljes fegyverzettel érkezik a földre, ő mindent tud, mindenhez ért, a jók közt is a legjobb. Zseninek a retusőr nem mond semmit. Mit mondhatna?
************
Ennyit kívántam előzékül a Retusműhely sorozata elé.
Onagy Zoltán
Retusműhely 1. - Súlytalan hullám
Az első fecske az IJ Retusműhelyéből, a novellapályázat anyagai közül. Szeretném felhívni a figyelmet jóelőre: számomra a szerzők nem léteznek, a monitoron megjelenő írást látom. És minthogy rossz novellával soha életemben nem kedveskedtem, nem beszéltem vele zsurnálmagyarul, eztán sem teszem. Majd a jókkal, jobbakkal.
A szövegben különféle háttérszín jelöli a matéria furcsaságait. A piros mondatok a restaurátoré. OZ
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/2814 Súlytalan hullám
Retusműhely 2. - Viszlát, Apu!
Jó, szép, fontos dolgozat. Megható, közben racionális, tárgyilagos, szinte fád az utolsó bekezdésig. Ügyesen megoldja az egyes szám első személyű narráció problémáját, valójában fel se tűnik, nem teszi nehézkessé, a novellát menet közben mozgatja az apró, finom megfigyelések sora.
De rendesen meg kell csinálni. Néhány technikai malőr, talán a gyakorlatlanságnak köszönhetően, de amúgy minden rendben.
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/2823) Viszlát, apu!
Retusműhely 3. Az őrült
Az őrültet első olvasatra kiszúrtam. Tele suta közelítéssel, ismétléssel, bizonytalansággal, ugyanakkor egy penge női (remélem) szem szikrázó megfigyeléseivel, olyanokkal, amit csak női (remélem) radar fog a világból, lát és ért meg, képes megfogalmazni, képes helyzetbe hozni, béapplikálni egy – amúgy – igen egyszerű kis történetbe.
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/2848 Az őrült
Retusműhely 4. Az álomvadász
Bevallom, nem vallom, a szerző levele érkeztét követően erősen gondolkoznom kellett, melyik is a két írás. Nem emlékeztem rájuk a cím felől. Előkeresve aztán már igen. Jó kis tárcanovella. De ezen túl aztán semmi. Tárca, amit az ember hümmögve elolvas a reggeli kávé mellé, és elfelejti. A tárca és a novella lényegi különbsége, hogy a tárca az „eladhatóság” felől, a novella a valóság felől íródik. Amíg a tárca azzal, hogy általánosít, egyszerre semlegesít is, a novella az egyedi felől karakterizál, messziről felismerhető kontúrokkal rajzolja a választott alanyt, esetet.
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/2852 Az álomvadász
Retusműhely 5. Elpillangózott próbadugás(ok)
Fogalmam nincs, mi itten ez a sok hitves-hitvesi, és bár figyelek, megközelítő elképzelésem nincs, mi volna a „kezdetben csilingelőnek tetsző bariton”. Különös bariton. Ugyanis a szerző a két szimbólummá emelt tartozék – pityegés és az elhajtott férfi – mögé Éva örök (és átkos) kíváncsiságát, tudásvágyát szorítja (milyen lehet a többi?). Profánabbul: a pénztárosnő dugni akar, mert. Nem derül ki, miért nem a férjjel, miért az öltönyös vásárlóval, a biztonsági őrrel, a hentesfiúval, egyebekkel. A balesetet, mármint hogy dugni akar, de azonnal, és tömegekkel, ráfogja a nyuszira (a sörre).
http://irodalmijelen.hu/?q=node/2863 - Elpillangózott próbadugás(ok)
Retusműhely 6. Férges virág a szerelem
A szerelmes prózaíró türelmesen megvárja, míg elmúlik az egyik szerelem, jön a másik, a másik szerelem összerázza odabent az elsőt, kiemeli, rávilágít meghatározó pontjaira, olvasható és élvezhető dialógusokat szül alá, olvasható, és az olvasó számára élvezhető határhelyzeteket választ a sok-sok érdektelenből. Az előző szerelem őrjítő tárgya puszta novella-alappá nemesül. Az előző nő illata, érintése eltűnik, a mindent összekuszáló vágy is. Utat enged, hogy megfogalmazzuk.
http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/2870 Férges virág a szerelem

