• Szakolczay Lajos

    Az angyal mint önarckép, mint bűnmegvalló gesztus

    „Ha a karakteres, nem akármilyen kisugárzású festőművész életművét vizsgáljuk, először miért nem a technikai bravúr, a motívumgazdagság, az invenciózus építkezés stb. kerül vizsgálódásunk fókuszába?” – Szakolczay Lajos tanulmánya Aknay János angyalairól.

  • Fazakas Tibor erdélyi képzőművész op-art képei kiállításon

    Fazakas Tibor erdélyi képzőművész op-art alkotásait mutatja be az a kiállítás, amely szerdán nyílik Budapesten, a Forrás Galériában a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

  • Irodalmi Jelen

    Írótekintetek – Megnyílt a Janus Galéria

    Kertész Dániel íróportréival nyílt meg Budapesten a Janus Galéria, a Magyar PEN Club kiállítóhelye. A Kossuth térre néző tágas és világos termek rendezvényhelyszínként is szolgálnak majd; a cél, hogy összekapcsolják az irodalmat és a képzőművészetet – mondta Szőcs Géza a megnyitón.

  • Irodalmi Jelen

    Gerevich József: Pisztolylövés az éjszakában, avagy Marat halála

    „A Larsen-házban történtekről ellentmondóak az információk. A legvalószínűbb változat szerint már éjjel volt, amikor Munch odaért. A ház tele volt izgatott, ijedt és fontoskodó emberekkel.” – Gerevich József Teremtő vágyak című kötete tizenhét világhírű festőművész életének egy-egy érdekfeszítően izgalmas történetén keresztül mutatja be művész és múzsája szenvedélyes viszonyát.

  • Irodalmi Jelen

    Művészek, múzsák – és ami a háttérben van

    A Petőfi Irodalmi Múzeum „Művészet és pszichoanalízis” című sorozatában ezúttal Gerevich József pszichiáter-író új kötetét mutatták be, melyben (mély)lélektani utazásra hívja az olvasót a festmények világában. A szerzővel Valachi Anna irodalomtörténész és Kőrössi P. József, a Noran Libro Kiadó vezetője beszélgetett.

  • Irodalmi Jelen

    A kéjenc Zeusztól a gyerekgyilkos Médeáig

    Gyenge Zoltán Kép és mítosz című kötetében új megvilágításba helyezi a görög mitológia jól ismert alakjait, akiket nagyon is emberi vonásaik által hoz közel a mához. De hogyan látták vajon őket a festők az évszázadok változásával? Ez is kiderült a vetítéssel egybekötött könyvbemutatón az Olvasók Boltjában.

  • Irodalmi Jelen

    Szentiván – Sorsforduló: fények és árnyak – Várnagy Ildikó esszéje

    Igazad van, Pascal, az értelem lassan működik, mert sok szempontot kell figyelembe vennie, az érzelem egy pillanat alatt dönt és mindig kész a cselekvésre. Én lassan működöm, pedig nekem is vannak érzelmeim.

  • Irodalmi Jelen

    A MŰVÉSZET? - MAGA AZ EMBER - L. Menyhért László utolsó írása

    Életének ötvenhetedik évében elhunyt L. Menyhért László. Tragikus hirtelenséggel. Súlyos szenvedés után. Nem tudom, hogyan. Nem tudom, miért. Nem tudom, mit mondjak, mit tegyek. Ebben a rovatban januártól indult volna a (...) című kisesszé-sorozata a kortárs művészet irányzatairól, alkotóiról, a kor szellemi áramlataival és a társművészetekkel kitapintható öszefüggéseiről. A bevezető elkészült, a folytatás elmarad. (M.E.)

  • Irodalmi Jelen

    ÉRINTÉSEK - CARAVAGGIO - Ujfalusi Éva

    A kép nem csak a hitetlenségről szól. Krisztus „valódisága”, megváltói mivolta világosodik fel Tamással való kapcsolatában; feltételezi egyikük a másikat, önmagukban nem jelentenek semmit: megváltó és megváltott elképzelhetetlen egymás nélkül.

  • Irodalmi Jelen
    Mányoki Endre

    Leütés 3. - Felütés - Mányoki Endre tárcája

    „Just like a myth!” - bök oldalba a teóriákra érzékeny izlandi nőművész. S mert azt hiszi, nem látom, a fülemhez ágaskodik. „It's archetypical, isn't it?” S mert azt hiszi, nem értem, mutatja: „arkhé!” Megölelem, hiszen nem tudja, mit mond, mégis érzi. Mítosz. „Székelyföld lüktető szívében” nem Erdély a mítosz. Mítosz nem 'van'. Mítosz születik. Ha nem utcabálból, sártenger falunapból, kislánynak lovacskából, akkor egy kupac törmelékből. Közös kudarcból. Közösségből.

  • Irodalmi Jelen

    Belső tájak - külső jelek - Hegyi Botos Attila SZFG művészetéről

    Minekutána oly sokszor és oly sokan elsiratták már a művészet legtöbb ágát, művészek és közönség részéről egyaránt, kiváltképp üdítő egy oly kiforrott fiatal alkotó képei előtt időzni, amilyen Szarka Fedor Guido.