Ugrás a tartalomra

A tenger nem motívum

Egy késő nyári délutánon kifejezetten jó program, ha hűsítő verseket olvas fel négy bájos nő. A Közös tenger című felolvasás narratíváját a négy szerző alakította ki. A víz motívumától eljutnak az absztrakt képződményekig, miközben Jankovic-Izsó Nóra és Csüllög Anna egyedi, hullámok morajlását idéző dalátiratai adják a zenei aláfestést – Nagypál István beszámolója.

 Közös tenger

A tenger nem motívum

 

A négy költő – Fenyvesi Orsolya, Izsó Zita, Simon Bettina, Terék Anna – versvilága kifejezetten színes, nyelvezetük olyannyira hasonló, hogy alig lehet észrevenni a különbségeket. A kortárs fiatal magyar költészet női hangjaira leginkább a költői hasonlat használata jellemző, amit korábban „hasonlat-csoportnak” neveztem el. Jelen felolvasók is „tagjai” ennek a csoportosulásnak.

Fenyvesi Orsolya 1986-ban született. Költészete a kortárs képzőművészetből táplálkozik, érzékeny és különleges hangját a bizonytalanság és a saját mítosz teremtése határozza meg. Eddig megjelent köteteinek (Tükrök állatai, Ostrom) kritikai visszhangja mindenképpen azt sugallja, hogy a poéta kimozdítja a kritikusokat is a komfortzónájukból.

Izsó Zita szintén 1986-ban született. A líra mellett drámaírással és műfordítással foglalkozik, több helyen szerkesztőként is tevékenykedik. A Pesti nő, az Átjáró kulturális és közéleti blog, vagy akár az Üveghegy gyermekirodalmi oldal közül biztosan ismerősen hangzik valamelyik. Első kötetéért (Tengerlakó) Gérecz Attila-díjjal tüntették ki, költészete – talán – a legkiforrottabb a felolvasók közül. Látásmódja összehasonlíthatatlan. Egy interjúban vagy felolvasáson mondhatta, hogy az Amerikai úton séta közben figyeli meg a körülötte lévő környezetet, és ennek apró rezgéseiből alkotja meg hasonlatait.

Simon Bettina 1990-ben született. A felolvasók közül a legfiatalabb, kötete még nem jelent meg, de számos lapban olvashattunk már tőle szövegeket. Kamaszos, „örök fiatal” arca mögött egy őszinte, szívbe markoló történet bújik meg. A felolvasás alatt egyedül az ő hangja csuklott el, néha remegett meg. Külső szemlélőként azt hihetjük, hogy izgul, de amint belekezd, tudjuk, mi magunk sem tudnánk tisztán és hiba nélkül felolvasni. A kíméletlen őszinteség korábban a középnemzedékre volt jellemző, közülük is Jónás Tamás költészete áll legközelebb Simonéhoz.

Terék Anna 1984-ben született Topolyán. Költészetére a hétköznapi beszédhez közelítő hangvétel jellemző. Hosszúverseiben a félénk gyermeki hang karcossá, mélyebbé válik. 2011-ben Duna utca című kötetéért Sinkó-díjat kapott. Eddig megjelent köteteit (Mosolyszakadás, Duna utca, Vajdasági lakodalom) a szakma elismeri, azonban kevesekhez jut el.

 Közös tenger

Az esemény helyszínéül a patinás Nyitott Műhely szolgált. Az estet nem nyitották meg teátrális bevezető beszéddel vagy kényelmetlen beszélgetéssel, csupán a költészetnek adtak teret. Ez az este a költészeté, azé a költészeté, amely önmagában is képes dialogizálni, felmutatni egy narratívát, egy lehetséges esszé beszédfolyamát. Nem esik abba a hibába, hogy a költőket személyiséggé emeli, hanem a költészet nyelvén beszél a vízről. A három versblokkot Jankovic-Izsó Nóra kristálytiszta, finom hangja választja el. Nem csupán könnyed pihenő a felolvasók számára, hanem sajátos, balladai hangon bekapcsolódik a verses beszélgetésbe. Hiszen egy beszélgetést hallgatunk, ahol nincsenek kimondott kérdések, és a válaszokat is csak gondos odafigyeléssel lehet megfejteni.

Simon Bettina indítja a felolvasást, Balaton című versével. A könnyed, nyári emlékeket idéző szöveg nagyon jó kezdés, hiszen a Balaton már-már annyira klisé téma, hogy nincs olyan magyar, aki ne említené meg, ha vízről, tengerről beszél. Terék Anna ehhez kapcsolódva az izzadásról versel. Gyermekkori emlékeiből kapunk pillanatképeket, miközben beljebb lép a témában. Izsó Zita a felhők felé tekint, kitágítja az eddigi párbeszédet. Velencében járunk, ahol a bor egy bontatlan érzés. Ugyanis a víz egy új világ felismerése, egy új élet kezdete. Fenyvesi Orsival „vitorlát bont a többes szám”. A kikötőben állva igazából csak most kezdődik az utazás.

Nóra éneklése után Bettina olvas tovább. Ezúttal az est legerősebb szövege hangzik el tőle. A Hideg című versben a megfagyott víz, a jég jelenik meg hátborzongató környezetben. A halott gyerekek testét plasztikusan leíró szöveg olyannyira lehűti az embert, hogy megfeledkezik a melegtől, és kirázza a hideg. Zita Aleppo ostromát idéző verse még távolabb viszi ezt a brutalitást. A háborúban az emberek felfalják egymást, mint halak a vízben, ha nem kapnak tápot. Orsi viszont arra a döntésre jut, hogy „nem kéne többet beszélnem a vízről”. Ez a kijelentése később fontossá válik, hiszen az est harmadik felében a szerzők elrugaszkodnak a víztől, és az absztrakció felé veszik az irányt.

Nóra és Anna közös éneklése után Bettina Noé című versében megidézi ugyan a vizet, de nagyobb hangsúlyt kap benne egy bibliai jelenet – Noé bárkát épít, és a Föld állatait szeretné begyűjteni. Azzal, hogy komikussá teszi Noét – hirdetést ad fel, hogy begyűjtse az állatokat, de elutasító választ kap, így embernagyságú plüssfigurákkal pótolja őket –, felborítja azt az elképzelést, hogy azért a víz az úr. Ebbe kapcsolódik be Terék Anna is. Antropomorfizálja a tengert, amely „karokkal van tele”. Ugyanis az ember mindent önképére formál, miért is hagyná ki ebből a tengert, a vizet. És ha már önkép és Isten, Orsi visszavezeti az egész tematikát az anyjához. A tükörkép mellett az anya jelképesen a Földet is jelenti. Így akarva-akaratlanul is keretet adott a verses beszélgetésnek.

A könnyed, nyáresti felolvasás kétségkívül jó kezdeményezés volt. Hiszen a versek úgy beszéltek egymással, hogy azok, akik el szerettek volna mélyülni a tengerben, és azok, akik szórakozni szerettek volna egy jót ebben a melegben, egyaránt megkapták, amiért eljöttek.

 

Nagypál István

 

 

Közös tenger (Fenyvesi Orsolya, Terék Anna, Izsó Zita és Simon Bettina felolvasóestje). Budapest, Nyitott Műhely, 2017. június 27.

 

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.