Ugrás a tartalomra

Az irodalom előszobájában?

HELYSZÍNI


Fischer Botond bemutatkozása megosztotta a kolozsvári Bretter Kör legutóbbi estjének résztvevőit. Egyik bírálója szerint a prózában inkább ki tudna teljesedni, verseiből ugyanis hiányzik az a fajta „őrület”, amely a jó líra elengedhetetlen feltétele.

 

 

 

Az irodalom előszobájában?

 

Fischer Botond 1982-ben született Nagykárolyban, a Babeş–Bolyai Tudományegyetem néprajz-magyar szakán tanult. Szoftverértékesítőként, majd újságíróként dolgozott szülővárosában. Jelenleg a BBTE bölcsészkarán spanyol szakos hallgató. Az Irodalmi Jelen Debüt rovatában jelentkezett először versekkel, 2007-ben. További költeményei a Helikonban és a Látóban jelentek meg, rövidprózáit a Helikon és a Korunk publikálta – mutatta be az est vendégét a Bretter Kör elnöke, Lovassy Cseh Tamás költő, majd a meghívott olvasta föl verseit és az Alsógolgota című rövidprózáját.

Lovassy vitaindítójában a vallási motívumok, illetve a mitológiai elemek használatára hívta föl a figyelmet. Fischer Botond műveinek zöme egy-egy bibliai képre épül, azt gondolja tovább, olykor teljesen átrendezve. Hol erőteljesen profanizálja, hol meghagyja emelkedett, misztikus környezetében. A tartalmilag és formailag egyaránt játékos líra néha igyekszik radikális és forradalmi lenni, de mintha mégis visszahúzná valami, ami nem engedi a teljes kitörést. Az önreflexió fontos velejárója verseinek, de gyakran a Messiás szerepébe bújva vall az élet kérdéseiről. Az archaikus világ díszleteit viszont sokszor megtöri egy-egy mai kép: „Lajtorján felmászott hozzám egy katona, / megpaskolt, s a számba cigarettát dugott /, «You can do it», mondta, és tüzet is adott.”
A versekben ugyanakkor a görög antikvitás, a mitológiai szereplők is helyet kapnak, és jól megférnek a keresztény kultúrkörben gyökerező fogalmakkal és jelenségekkel. Talán a különböző elemek folyamatos vegyítése miatt is hatnak üdítőleg az olyan versek, mint a Vidéki újságíró dala. Érezhető a profanizáció erős szándéka, mely az elemező írói attitűd miatt nem mindig valósul meg, összességében mégis egy érdekes kísérlet a földi és égi, test és lélek ötvözésére – állapította meg vitaindítójában Lovassy.
A méltatás ellenére a jelenlévők nagy részének tetszését nem igazán nyerték el az elhangzott művek. Többen – így André Ferenc költő is – kifogásolták a rímek esetlenségét (szűz-tűz), és a versek öncélúságát. Győrfi Kata költő szemében ezek az írások nem eléggé korszerűek, hitelesek. A Célia válasza című versben például nyilvánvaló, hogy a költő nem tud női szempontból megfogalmazni gondolatokat. „Hogy mit kérek? Mindent. Nő nem kér kevesebbet. / A Földet, és igen, tiltottgyümölcs-keblet. / A Nagy Ribanc leszek, ördög szeretője, / Gátakat, szíveket, frigyeket ki törje” – írja Fischer a vers első strófájában. Győrfi szerint azonban: „Egy nő nem kér mindent” – ezért a költő már az első sorban leleplezi magát.

Bréda Ferenc író, költő, esztéta véleménye szerint kétségtelen, hogy a költő tehetséges, ért a szakmához, ezért egy verset is meg tud „csinálni”. Ám a költeményekből hiányzik az izzás, az „őrület”, amely minden jó versnek az alapja. A verset értelmezhetjük az irodalom előszobájaként is, hiszen nem kell hozzá olyan nagy energia-befektetés, mint a prózai műhöz. Egy pár száz oldalas könyv megírásakor viszont a szerzőnek már nagyon meg kell dolgoznia. Fischer  az Alsógolgota című írása alapján nagyon jó prózaíró lehetne, csupán valamiért még nem mert, vagy nem akart ebben a műfajban kibontakozni. „A legnagyobb írók is írtak verset életükben, és ezek a művek nem rosszak, de hiányzik belőlük az a bizonyos dolog, amitől vers lesz a vers” – összegezett Bréda.
A véleményekre reagálva Fischer elmondta: egy kötetre való verse van, de a közeljövőben a próza irányába szeretne elmozdulni. Tudatában van annak, hogy ezek a művek nem „sámán-költemények”, és hiányzik belőlük az „őrület”, nem is volt szándéka ilyeneket írni. Számára nem annyira fontos a forma, ő nem „forma-fetisiszta”.
A Fischer Botond költészetéről kialakult élénk vita jól illeszkedik  a „Bretter” ama hagyományához, hogy az irodalmi kör elsősorban a fiatal tehetségek műhelye, itt szembesülnek először a szakmai és olvasói véleményekkel.
A következő meghívott szintén egy fiatal tehetség, André Ferenc, akinek szövegeit Gondos Mária Magdolna méltatja.
                                    

Varga Melinda

 

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.