Aktok tárgyakkal és szerelemmel
HELYSZÍNI
A még csak huszonhárom éves Bánhegyesy Antal már több nemzetközi fotóverseny díjazottja. Kedvenc témája az emberi test, legmerészebb ötletei női aktok fotográfiáiban teljesednek ki. Les uniques és Recess című fényképsorozata a kolozsvári Korunk Stúdiógalériában látható.
Aktok tárgyakkal és szerelemmel
Az elmúlt időszakban több izgalmas tárlatot bemutató Korunk Stúdiógalériában annyian voltak kíváncsiak Bánhegyesy Antal kiállítására, hogy a nagy tömeg miatt már-már élvezhetetlenné vált a műalkotások megtekintése. Bár a művész még a hangulatos megvilágításról is gondoskodott, a fotókat csak felületesen lehetett megcsodálni, elidőzni egy-egy akt előtt egyszerűen lehetetlen volt. Akinek az érdeklődését jobban felkeltették a munkák, bizonyára visszatér megnézni a tárlatot, amelyet munkanapokon délelőtt tíz és tizennégy óra között, június 7-ig lehet látogatni. A fiatal fényképész több nemzetközi fotópályázaton szerepelt sikerrel: 2006-ban a National Geographic-díjat vette át Budapesten, tavaly pedig a Black + White Photographer of the Year-díjjal tüntették ki Londonban – hangsúlyozta a megnyitón Tudor Găină, a Korunk Stúdiógaléria több más tárlatát is méltató fotóművész, egyetemi oktató. Szerinte egyedi eseménynek voltunk tanúi: az elmúlt évek legszebb kiállásán vehettünk részt. A művész egy olyan fiatal fényképész-generáció képviselője, amely a közeljövőben nagyon magasra fog törni.
Bánhegyesy korábbi munkái, a Les uniques című sorozat darabjai a még önmagát kereső, a kifejezési formákkal kísérletező alkotó képi világát mutatják be. Iróniát, cinizmust, vidámságot, játékosságot, könnyedséget és ugyanakkor finom eleganciát fejeznek ki a női testet tárgyakkal összekapcsoló fotók. A lázadó kamasz művei ezek, aki úgy véli, hogy ura a világnak, mindent meg tud hódítani. A másik ciklus, a Recess már érettebb, kiforrottabb képzőművészt alkotása, aki kinőtte a serdülőkor szertelenségét, bölcsebbé vált. Egy szerelem történetét követhetjük végig letisztult formákban. A cím utal a képek vezérmotívumára, a szünetre, amely nagyon egyedi grafikai megoldás. Bár a művész emberi testeket ábrázol, fotói nem egyszerű aktok: a tenger, a felhők, a föld és az ég találkozása – filozófiát, költészetet, rendkívül mély és érzékeny gondolatvilágot takarnak. Ahány kép, annyi történet. Férfiről és nőről, szerelemről és csalódásról, egymásra találásról és elidegenülésről mesélnek, akárcsak a mindennapjaink.
Bánhegyesy a kiállításon elmondta: a fotográfia több területe iránt is érdeklődik, így szívesen készít portrét, glamourt vagy természetfotót. Az elmúlt időszakban az aktfotográfia egy elvontabb változata foglalkoztatta. A Les uniques az ember és a materialista világ viszonyára keresi a választ. A fotográfus szerint a huszonegyedik században a tárgyaknak sokkal nagyobb szerep jut, mint az embernek, ezért háttérbe szorulnak az érzelmek, a belső értékek.
A harmónia, amelyet a valós pillanat nem teremthet meg, a tökéletesség, amely tovaszárnyal az állandó kétségbeesésen: a kép keretébe zárt elképzelt, egyszerűségében és újszerűségében rendkívüli világ. Egy emberi test szépsége rejlik a tárgy megbonthatatlannak tűnő vázában. Test, amely az egységes egésznek része csupán, színtelen felület, amely önmagában megsemmisül. A teljesség az összetettségben keresendő, az eltérő részek összehangolásában. Az egyszerűségben tükröződő szépség valótlan báj, a tudatos alkotás fiktív képződménye csupán. Tárgy, amely túlmutat önmagán. Más világ…

A Recess a testek egymásra hatásának megragadásán keresztül az emberi kapcsolatok sokoldalúságát, s ezen belül az egyén ingatag érzelemvilágát mutatja be. Ezeket a fotókat sorrendben érdemes megnézni, úgy bontakozik ki egy kapcsolat narratívája.
Elfordult: a világtól önmagába, bele a hangtalanba. Eltorzult: a világtól – önmagába görnyedt, s elhallgatott. Egy időre csend lett s idő. Törve, megtörve. Haragudott, sértett, sértődött és szeretett, támaszkodott teste, majd eltaszította őt – vissza-visszatért magányába, hol nem volt egyedül. Talán nem volt egyedül.
Képek vissza- vagy elfordulásról, együttélésről, létről, róla, s egy másikról, a másikról – arról, amit életnek nevezel te, vagy talán valaki más. Megvilágított belső lét – láthatatlan színek: takart arcok, s leleplezett test. Megnyugvás egy darabig. Csend, tér, szünet – vallja az újabb alkotásait bemutató sorozatról Bánhegyesy Antal.
Varga Melinda

