Ugrás a tartalomra

Üvegköltészet

Fenyvesi Orsolya Ostrom című verseskötetének megszólalója egyszer a valóság és a képzelet határán barangol, máskor a Google Street View-on kémleli Budapest utcáit. Kezében tükörré válik az analóg és a digitális fényképezőgép. Kadlót Nikolett recenziója.

Fenyvesi Orsolya második kötete Ostrom címmel jelent meg a Kalligram Kiadónál 2015-ben. Címe jól fogja össze azt az önanalízist, amely a versekben zajlik. Az alkotások beszélőjének mindenre kiterjedő figyelme elől semmi sem bújhat el: gondolat, látvány és érzés egymás mellé kerülnek a képzeletbeli boncasztalon. A nyelv minden érzéket megmozgat, különös tekintettel a tapintásra és a látásra. Fenyvesi saját dimenziót alkot a szavakkal, egy rendkívül zárt költészeti teret hozva létre, amelyben jól szerkesztett, elkülönülő blokkokban követik egymást az egyébként gyakran ismétlődő témák – tükröződés, megkettőződés, ismétlés vagy képmás, ikertestvér, az űr és a csillagok, égitestek vonzása, üvegtestszerűség: „Felnézek a csillagokra, / mert azt gondolom, ismerem őket. / Gondoltam azt is, hogy a magány nekem való.” (Üvegtesti homály) De említhetném a valóság és képzelet határán való lavírozást is:

 

Ami odakint engem színlel,
ablakom alá ér, de nem hiszem el.
Csak amit ujjbegyembe, szekrénybe
zárhatok. Egy apró tűszúrás,
légmozgás, és ami megmutatkozott,
csomókban és mohón,
visszavalósul.
                                               (Tél)
 
De teremthetek tükörrel
erdőt és vadnyulat,
és lefényképezhetem benne saját magamat.
Nem tűnök el hirtelen.
                                               (Ostrom)

 

A látáshoz kapcsolódik a fényképészet témája is. Markánsan jelen van az írásokban a fotográfia múltja és jelene hasonlatok és utalások formájában. Víziók, képszerű tűnődések követik egymást. Ezek a képleírások néha próbálnak kapcsolódni egymáshoz, de sok helyütt inkább csak felsorolássá válnak. A fotográfiai motívumok egyben rejtett generációs látleletet is hordoznak magukban. Digitális kamerák villogó pirosa jelzi, hogy rögzül a kép, a múlt pedig analóg jelzőt visel. A versek azonban olyanok maradnak az olvasó előtt, mint egy különös fotóalbum fényképei, amelyeket az egyéni képbeállítások vagy a rajta szereplők okán csakis készítőjük érthet meg.

 

Kinyitottam a szemem, mintha fényképeznék
vele, bizonyítékkal szolgálva a jelenre, és tudtam,
hogy egy nem akármilyen földgömbön hasalok.
                                               (Ima)
 
 
Nincs kijelölt útja annak, hogy
feleslegessé váljak az idővel.
Kamerát vittem magammal,
hogy rögzítsen helyettem,
elég legyen néznem.
                                               (Selyemút)
 
 Analóg nyáron születtem,
így szólt hát az átok:
édesanyámnak választania kellett,
életem első vagy második fele lesz boldog.
Máig nem tudom, hogy választott.
 
Rengeteg képet őrzök magamról
merevlemezen, memóriakártyán, felhőkben.
Nem az emlékeimet, mert nem emlékszem rájuk,
én csupán a fotós voltam. Elveszíthetem őket
egy tűzben, ami csak metafora lesz.
                                              
                                               (Az átok)

 

Mint egy lehetséges ars poetica, úgy tűnik ki a Hegképződés című vers a kötetből: épp középre esik, akarva-akaratlanul tekinthetjük a könyv gerincének is. A beszélő a városhoz való viszonyáról vall, arról, ahogyan eggyé válik szűkebb és tágabb értelemben vett, épített környezetével, miközben mégis megmarad mellékszereplőnek, térhasználónak. A kötet egészére igaz ez az otthontalanság, az elvágyódás, ami csak úgy tud igazán hitelesnek hatni, ha egy jól ismert helyből, helytől indul ki.

 

Felépültem
acélból, betonból, kőből, homokból, fából
betegségből –,
és ami behálóz, a fenyegetés,
épp csak olyan messzire nyúlik,
mint az utak.
 
Otthonra lelünk a városokban,
mert a felépítésükben hozzánk hasonlóak,
pedig nem mi építettük őket,
semmi közünk azokhoz, akik
létrehozták véges, áttetsző alakzataikat.
 
Én is arra vágyom, hogy egy forró test
omló architektúrája temessen maga alá,
a város alapításának korába.
De inkább egyedül is kézen fogva
mellékalakká vetkőzöm egy ideális tájban,
nem ugrom a tóba, nem mászok fára, nem rejtőzöm a fűbe
ez a test túl sérülékeny, megsebezték az épületek.
 
                                               (Hegképződés)
 

Egy csokorba kerültek a város témaköréhez szorosan kapcsolódó versek, amelyekbe beszüremkedik a digitális technika vívmánya. A megszólaló virtuálisan kalandozik Budapest utcáin (Google street view), vagy a rakpartról kémleli a napfelkeltét a folyó tükröződő felületén (Deltatorkolat).

Sajnos Fenyvesi Orsolya kötetében az ostrom mindvégig belül zajlik, a versek nem adják meg könnyen magukat a befogadónak: rendkívül szikár mondatok, egymásra rakódó szimbólumrétegek, töredezett struktúrák nehezítik a dekódolást. Ezeket – ahogyan Hrabal találóan megállapítja a Túlságosan zajos magány című klasszikusában – ízlelgetni kell, forgatni az elmében és a szájban, mint a cukorkát. A szövegek azonban zártak, maguknak valók maradnak, csekély kivételtől eltekintve feltörhetetlennek bizonyulnak. Nem adnak lehetőséget arra, hogy magunkra ismerjünk bennük.

 

                                                                                                                                                          Kadlót Nikolett

 

Fenyvesi Orsolya: Ostrom. Kalligram, 2015.

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.