Ugrás a tartalomra

Kolozsvár irodalmi panorámái

Kolozsvár elég nagy ahhoz, hogy ne legyen egy legnagyobb írója. A város sok tollforgatót megihletett Bánffy Miklóstól Mózes Attilán át Tompa Andreáig – derült ki a Regényes Kolozsvár című kerekasztal-beszélgetésen a New York Szállóban.

 

 

 

Kolozsvár irodalmi panorámái

 

Kolozsvár mást mond a külvárosi munkásembernek és földművesnek, mint a Fellegvár környékén lakónak vagy az itt tanuló egyetemistának; mást mond annak, aki a rendeszerváltás után született, mint annak, aki zordabb időket is megélt a Kincsesben.  

A város Bánffy Miklóstól Bálint Tiboron át Mózes Attiláig számos írót megihletett már – a Kolozsvári Magyar Napok Regényes Kolozsvár című kerekasztal-beszélgetésén alkotók és irodalomtörténészek meséltek saját városképükről és az ehhez kapcsolódó irodalmi munkáikról. Olyan sokan voltak kíváncsiak a rendezvényre, hogy a hátsó sorokban ülők, sajnos, alig hallottak valamit a rendkívül izgalmas beszélgetésből – a technika ördöge nemcsak a nagyszínpadi koncertekbe szól néha bele, ezúttal az irodalmat is megpróbálta „elhallgattatni”.

De a hallgatóság így is kitartott, és a moderátor, Bányai Éva értő kérdéseinek köszönhetően nem mindennapi irodalmi panorámák tárultak elé.

Demény Péter 2006-os Visszaforgatás című, a városhoz kötődő regénye kapcsán elmondta: ő csak akkor tud írni, ha szereplőinek problémája kicsit az övé is. „Engem kint is az érdekel, ami bent van”. Ez a könyv olyannyira rátelepedett az életére, hogy egyelőre nem is akar más Kolozsvár-regényt írni, mert nem szeretne ugyanazon a nyelven ugyanazokról a sebekről, szenvedélyekről mesélni. Demény Péter egyébként rögeszmésen ragaszkodik ahhoz, hogy kolozsvári, nagyszülei viszont más erdélyi városban születtek.

Az irodalomtörténész Vallasek Júlia egyfajta hiányosságként élte meg, hogy a gimnázium és később az egyetem nem jelentett számára olyan vízválasztót, mint azon kortársainak, akik nem a város szülöttei. Ő kissé másként gondolkodik, mint az alkotók, hiszen az irodalomtörténeti munkákat nem a fikció és az érzelmek hatják át. Kolozsvárhoz kapcsolódó munkáihoz nagyon alaposan dokumentálódik, műfordítóként viszont újrateremti azt a várost, amelyről az idegen nyelvű alkotó írt. Vallasek felhívta a figyelmet Jékely Farkas utcai kollégium ihlette írásaira, amelyben egy diák szemével láttatja a várost. Izgalmasak Bálint Tibor és Nagy István Kolozsvár-képei, ugyanakkor Bánffy Miklós vagy Mózes Attila prózája is érdekes arcát rajzolja meg a városnak.

Mint ahogy nincs egyfajta Párizs, nincs egyfajta Kolozsvár sem – kapcsolódott be a beszélgetésbe Balázs Imre József, aki fél életét szülővárosában, Székelyudvarhelyen, a másik felét pedig már itt, Kolozsváron töltötte. Úgy gondolja, Kolozsvár egy rétegzett város, mindenki más-más rétegeket fedez fel benne. Az ő gyerekkori Kolozsvárja – szüleinek több testvére lakott a városban, és gyakran jártak ide látogatóba – merőben más, mint a mostani városkép.

 

Hasonlóképp látja Láng Zsolt, akinek legutóbbi munkája, a Szerelemváros ugyancsak mesél a regényes Kolozsvárról is. Ha fölmegy valaki a Fellegvárra, legalább öt kolozsvári réteget figyelhet meg, öt különböző történelmi korszak tárul elé. Kolozsvár egy emlékezőváros, a város architektúrája megtanítja az embert, hogyan és mire emlékezzen. A sétáknak itt különleges jelentőségük van, ha végigmegy az ember egy-egy utcán a szerelmére várva, fontos történet születik meg benne. Láng szerint adott szerző erről a városról írt verse, novellája vagy regénye sokkal jobb, mint más írásai. Nagyon kedveli Mózes Attila Kolozsvárját, de a Bánffyét már túl érzelgősnek, hamisnak tartja.

Tompa Andrea, aki két Kolozsvárról szóló regényt írt már, elárulta: kiadója le akarta beszélni erről, de ő nem állt kötélnek, sőt, a harmadik könyve is a városról fog szólni, mégpedig a munkások lakta, külvárosi Kolozsvárról. Most éppen ehhez gyűjt anyagot, mert sokat dokumentálódik a munkáihoz. Egy írónak nem kell elmennie a végletekig, elég, ha csak bizonyos dolgoknak jár utána, a többit pedig a fantáziára bízza. Tompa a kilencvenes években költözött el Kolozsvárról, azóta Budapesten él, de gyakran jár haza. A hatvanas-hetvenes-nyolvanas évek Kolozsvárja egyáltalán nem volt ilyen szép és eleven, mint a mostani. A rendszerváltás előtti idő itt is sötét korszak volt. „Visszaszerettem Kolozsvárt, de ez nem volt mindig így” – mondta. Szerinte a város most ugyanolyan pezsgő életű és sokszínű, mint a századelő idején volt, amely időszak a regényeit ihlette.

Demény ennek kapcsán mesélt arról, hogy milyen meghatározó számára a rendszerváltás, ő ugyanis kilencvenben érettségizett. Aki hasonló cipőben jár, teljesen másképp tekint vissza a múltbéli városra. A rendszerváltás Láng szerint is jelentékeny és etnikum fölötti pillanat volt.

A kerekasztal-beszélgetés kitért az írók regénybeli figuráira, valóság és fikció kapcsolatára. Kiderült, hogy írói fantázia ide vagy oda, néha egy-egy szereplő magára ismer, s nem mindig örül annak, hogy kortárs irodalmi mű múzsája lett, még akkor sem, ha pozitív hős.

Varga Melinda

 

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.