Ugrás a tartalomra

Mégis lesz B verziója a magyaros kerettantervnek

FŰALATT


A napokban került fel a magyar nyelv és irodalom kerettanterv-javaslatának B verziója az OFI honlapjára, amelyet korábban elsüllyesztett az oktatási tárca.

 

 

Mégis lesz B verziója

a magyaros kerettantervnek

 

Néhány hónappal ezelőtt, 2012 októberében Kivezetés a szépirodalomból című cikkünkben számoltunk be arról, hogy a korábban a középiskolában két kerettantervvel működő magyar nyelv és irodalom oktatását „egyvágányúsítják”. Ez abból a változásból következett, hogy az oktatási tárca egy olyan kerettantervet hozott nyilvánosságra, amelyet a középiskolai oktatásban kötelezően és egyedüliként kell alkalmazni. A magyar nyelv és irodalom tanítása során így megszűnt a választás lehetősége, ráadásul annak az irodalomtörténeti szemléletnek a bebetonozása kezdődött el, amelyről neves oktatáspolitikusok már évtizedek óta megfogalmazták ellenvéleményüket. Emellett a közzétett kerettanterv megszüntette 9. osztályban a szépirodalmi bevezető, ráhangoló részt. Ez azonban elengedhetetlennek tűnik abból a szempontból, hogy tanár és diák közösen, akár új alapokra helyezve tisztázza az irodalom szerepét az ember életében és a társadalomban.

Néhány nappal ezelőtt örömmel tapasztaltuk, hogy a kormányzat megváltoztatta korábbi döntését. Ennek szellemében az illetékes szerv közzétette az OFI honlapján „A kerettantervek kiegészítése” című részt, amelyben a magyar nyelv és irodalom tanítására vonatkozó fontos változások is szerepelnek. A teljes kiegészítés itt érhető el.

A „B változat” 26 oldalas verziójából jól látszik, hogy a közzétett alternatíva lehetőséget és széles mozgásteret biztosít egy 15 órás bevezető blokkra, amely az irodalom szerepének tisztázásán kívül kedvet teremthet az olvasáshoz is. Emellett pedig olyan mértékben vonja be a kortárs magyar és világirodalmat a középiskolai irodalomtanítás látókörébe, amelyre az elmúlt több mint fél évszázadban nem volt példa. Így Darvasi László írásaitól kezdve a Harry Potteren át Szilágyi Domokosig számos alkotóval és művel találkozhat a diák. Nagy erénye még a „B változatnak”, hogy tisztában van a gondolkodást meghatározó fontosabb változásokkal: az internettel, a webkettes világgal. A választás szabadságát érvényesítve rengeteg konkrét lehetőséget kínál a középiskolai magyartanárnak a magas színvonalú oktatásra.

Szerkesztőségünk üdvözli a változást, és különösen örül annak, hogy a korábban lapunkban publikált és csatolmányként közzétett „B verzió” szinte teljesen megegyezik a most elfogadottal. A sikert azonban nem szeretnénk kisajátítani, ezért megköszönjük azoknak a szervezeteknek a segítségét, amelyek megosztották, átemelték írásunkat, és ezáltal járultak hozzá az ügy sikeréhez. A „B változat” elfogadása pedig a politikai erőktől független, civil összefogás sikere is Magyarországon. Bízunk benne, hogy a pozitív változások megalapozhatják a magyar irodalomtanítás további sikerét.

 

Az Irodalmi Jelen szerkesztősége

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.