Ugrás a tartalomra

Akkezdet költője

KRITIKA


A ruhásszekrényben felrappelt rímektől a budapesti underground szerelmének szép zárjegyén át egészen a Millenáris standjáig ívelt Závada Péter költészete. A kapucnis pulóver maradt, alatta azonban már élesre vasalt ing fehérlik. Első kötete 2012. április elején jelent meg Ahol megszakad címmel.

 

 

 

Akkezdet költője

 

Závada Péter neve 2012 közepéig viszonylag ritkán merült fel irodalmi vonatkozásban, hiszen inkább Újoncként, Akkezdet Phiai formáció egyik tagjaként ismerhette a zenehallgató közönség és az irodalomszeretőknek az az egyre népesebb tábora, akik érdeklődnek a slam poetry iránt. A duó 1999 óta létezik, az első albumok a klasszikusnak számító amerikai hiphop szellemében íródtak, kihasználva a magyar nyelv biztosította legmerészebb lehetőségeket. A nyelvi megoldások: szóösszevonások (finnlandiákok), percekig pörgethető asszociációs játékok már ekkor túlnőttek a hazai freestyle világ sablonos költőjelöltjein:

Stendhal felé tendál mentál zendülés
Szandálba flangál szantál szentülés
Servantes szentgrál szervátültetés

Weöres Sándor és Parti Nagy Lajos jótékony hatása a Kottazűr albumban csúcsosodott ki, klinkelt téglás Kispest meg Bigtétényből üres nappali, lehordott zsúrnadrág lett, a nyelvi játék már nem csak az ütem kiélezésére kellett, hanem újabb jelentésrétegek lehetőségét teremtette meg. A kettő között pedig a slam poetry jelentett átjárást, ami úgy határozható meg, mint a verselés és a rap metszete, hiszen köznyelven szól aktuális témákról, rímekkel, metaforákkal és hasonlatokkal színesítve az előadást. A forma kötetlensége a tartalomra helyezi a hangsúlyt, számtalan kifejezésmódot teremtve ezzel.

Egy hitelesített anekdota szerint Akkezdet Phiai dalszövegeinek megjelentetését Simon Márton vetette fel Závada Péternek. Az elképzelés végül önálló kötetként valósult meg, és az elmúlt néhány év versei kerültek bele. Ezek némelyike ismerős lehet a Kottazűrből vagy egy-egy slam-estről, és kisebb módosításokkal igazodnak a többi szöveghez.

Az egész kötetre jellemző a szűkszavúság, ezért akik „Újonc” Peti végtelenségig recitált szólamait keresik, csalódni fognak. Pár szavas mondatok, egymásnak pattogva válaszolgató nyolcsorosok követik egymást; a kötöttebb, klasszikus forma néha gátat szab a tartalomnak is.

A versek négy ciklusba rendeződnek, tartalmi és kronológiai felosztást nehezen találhatunk ebben a szerkezetben. Az első teljesen vegyes gyűjtemény, a többi három bevezetője, a másodikban nagyrészt a rövidebb költemények kaptak helyet. A harmadik ciklus családi tragédiák, szerelmek gyűjtőhelye, a negyedik pedig a szonetteké. A szakaszokat a Csak addig című, négyfelé tördelt alkotás zárja.

A saját életet áttekintő kötet olyan gyűjteménye 30 év emlékképeinek, ami a kezdetekben elképzelhetetlen volt. A hiphop énje a felszínen mozog, az Ahol megszakad azonban hét év permanens droghasználatról, hiperszenzitivitásról, fatalista csókolózásról mesél. Az alanyiság, amit Simon Márton annyira hiányolt első körben, átszövi az egész kötetet. Felnőtté válás, megszakadt kapcsolatok, hiányérzet, a nagyszülők tragédiája csupaszítja le az ütemek mögé rejtőzött költőt. Egy-két kivételtől eltekintve szinte mindegyik alkotás egy vallomás, „10 dolog, amit nem tudtál Závada Péterről” egy bulvárcímlapon.

Óvodás koromban
anyám játékboltban
dolgozott. Boldog
gyereknek kellett volna
lennem.

(Mese)

A lírai visszaemlékezések hátterét a nagyváros adja, a tősgyökeres budapesti flaszterkoptató szemén át friss sebként tátong a Gödör, Újpest Szellemtelep, az Orczy tér folt egy fakó dagerrotípián. Budapest az őslakos élettere és tapasztalata, egy megszemélyesített létező, aki sűrű tejködre gondolt, s […] egy év alatt mennyi mindent átélt. Nem csak helyszín, hanem életfilozófia is. Kovácsoltvas korláttal elválasztott nációk és vallások, betonszínű kultúra és körfolyosós bérház-nemzedék formálja a verseket.  Inkább otthon, de nem haza.

Závada kifejezéseit és rímeit sok esetben a nagy nevek, mint bajuszkötők alakítják. A Nugát cukorszirupos képei Varró Danit, a Szinopszis József Attilát, A varrás mentén Tandorit, a nyelv iránti rajongása pedig Parti Nagyot idézi.

[…] Azt álmodom,
hogy ok és okozat vagyok egyben, önmagára
utaló félmondat, pihenő anafora …

(Konkáv)

A rímeknek szabályos lüktetése van, már-már pedánsan csengnek egybe, néhány erőltetett kivételtől (szoktatlak – ablak, nyár is – kanális) eltekintve. A kötet címéből is adódóan a néhol idegesítően tökéletes sorokat, precíz hasonlatokat üdítően egyéni képek szakítják meg. A porszemek jobbkéz-szabálya, a szív, mint echte huzatos Ulpius-ház, a szem, mint zárlatos neon, és a Megfürdünk a huzatban és a Megmarkolod a farkam sorok ellentéte is felrázza a kanapéba és a könnyed rímelésbe kényelmesedett olvasót. Újszerű, XXI. századi összetételek, a kimódoltság érzete nélkül.

Závada Péter (Fotó: divany.hu)

A klasszikus műfajokhoz, például a szonetthez való visszafordulás jól sikerült kísérlet, a legkiemelkedőbbek mégis a szabadversek. A Konkáv és a Csak addig a kötet legőszintébb alkotásai, a forma itt nem szorítja korlátok közé a tartalmat, nincs olyan érzésünk, hogy az ábrázolt érzés vagy emlék kizárólag a szótagszám miatt merült fel.

[…] egy taoista szociális munkás
higgadtságával néztem végig,
amint vendéglátóim kolumbiai
drogbárókat megszégyenítve
ujjnyi vastag kokaincsíkokat
húznak ki laminált jogosítvány-
kártyájukkal a párás tükörre …

(Csak addig)

Visszatérő motívum a változó időjárás, évszakok párhuzamba állítása egy-egy életeseménnyel. Az anticiklonok, verőfényes napsütés, sár és fagy ebben a funkcióban kiválóan működnek, azonban a kötet túl gyakran használ a hangulatlíra eszközeként hasonló képeket. Hiába a rumoskóla egy részeg indiánban, vagy az a kísérlet, ahogy az ősz beáll, mint egy heroinista, az ikszedik ilyen vers már nem nyújt újat, kiszámíthatóvá válik.

Egy tócsa vagy csak. Fölszárít az orkán.
Csészényi tea – halkan párologsz.
Felhő leszel, vízgőz az Úrnak jobbján.
A földre hullasz, mint a záporok.

(Átmeneti rendek)

Az Ahol megszakad egyik legnagyobb hibája, hogy görcsösen törekszik a tökéletességre. Túlszerkesztett sorok, előírásosan egybehangzó rímek, a tökéletes a szabályossal egyenlő, és ez a törekvés gyakran merevvé, kötötté teszi a költeményeket. Annyi azonban biztos, hogy már nem Újonc Petit vagy Závada Pál fiát halljuk, hanem Závada Pétert. Egy elsőkötetes tehetség hangját egybegyúrva a kezdetes tapasztalattal, amely kicsit ércesen, de határozottan szól. Ez a kettősség pedig megelőlegezhetné a sikert, akár a „szakmai” körökben is. Hiszen a rajongók már a második kiadásig juttatták el a kötetet a megvásárolt több mint 3000 példánnyal, ami – versekről lévén szó – külön erény. A kritikusok viszont megosztottak, elég végigtekinteni az eddigi recepción. Az Ahol megszakad tehát egy megosztó kötet. Darabokra szedhető szakmailag, vagy olvasható úgy, mint Akkezdet költőjének debütálása. Hiszen a kortárs költészet […] egy ráruházott bőrdzseki, a hajlatokban már megrepedezett az anyag, az időnek azonban még koptatnia kell, hogy a viselőnek is kényelmes legyen, és mindenki másnak jól mutasson.

Závada Péter: Ahol megszakad. Libri, 2012.

Závada Péterhez kapcsolódó anyagok az Irodalmi Jelenen.

Gulyás Ágnes

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.