Évadnyitó az Apokrifnál
HELYSZÍNI
Hosszú szünet után tért vissza az Apokrif-estek sorozata, mégpedig a folyóirat nyári lapszámának bemutatójával a Rohamban, nem kis érdeklődés mellett.
Évadnyitó az Apokrifnál
Az Apokrif jelentős lépéssel kezdte a 2012-es évet: a folyóirat ötödik évfolyama már országos terjesztésben jelenhet meg, ami nagyon pozitívan hat a népszerűségére, olvasottságára. Ez a legutóbbi felolvasóestjükön is feltűnt, a helyszínül szolgáló Roham Bárban már-már harcok folytak egy-egy talpalatnyi helyért. Annyi fiatal gyűlt össze, hogy egy pillanatra kétségeim támadtak: jó helyen járok-e, tényleg lapbemutató lesz itt, nem pedig egy underground zenekar koncertje?

Mire teljesen kétségbeestem volna, megjelent a pódiumon Nyerges Gábor Ádám, a folyóirat főszerkesztője, s rövid felvezető után maga mellé invitálta az első felolvasót, Sós Dórát, aki – mint megtudhattuk – épp doktori képzésére készül, emellett pedig első verseskötetének összeállításán dolgozik. Ő előbb megszavaztatta a jelenlévőket, hogy a többek által a „pornónovella” kategóriájába sorolt, a nyári lapszámban megjelent írása (A Hesperidák almái), vagy a Natascha Kampusch életét feldolgozó versének egyik részletét olvassa-e fel. A közönség az utóbbi mellett döntött.
Másodikként Gál Soma érkezett a színpadra. Soma az Apokrif szerkesztőségi asszisztense, most azonban nem munkatársként, hanem szerzőként volt az est szereplője. Igazi pályakezdőnek számít, hiszen mostanában jelentek meg első publikációi, és ami a felolvasást illeti, éppen előttünk esett át a tűzkeresztségen. Kissé megilletődve kezdett bele Az aranyfácán tollai című novellájába, ám ahogy a műben Hrabal jelenlétében feloldódtak Szegfűék, úgy lett Soma is egyre felszabadultabb a hallgatóság előtt.

Harmadikként Borda Réka vehette kezébe a mikrofont. Az „új apokrifosnak” számító, szegedi születésű lány mesélt a Műút folyóiratbeli megjelenéseiről, a Kabai Lóránt és Zemlényi Attila által figyelemmel kísért munkásságáról. Réka sem az Apokrifban megjelent műveiből válogatott, friss írásokkal készült, egy rövidebb prózát és néhány verset olvasott fel.
Negyedik fellépőként a Zombori duó zenélt, majd szünet következett. Mindannyian felszerelkeztünk a második felvonásra elegendő sörrel, fröccsel, s mire az utolsó cigarettacsikk is a hamutálba került, felfrissülve hömpölyögtünk vissza a pódium elé.
Falvai Mátyás rutinosan foglalta el a helyét a mikrofon mögött. Nem számít pályakezdőnek a szó klasszikus értelmében, mivel már a háta mögött tudhat két kötetet (Allegro barbaro, 2006, Gépindák, 2010). A nyári táborok, fesztiválok alatt elrongyolodótt kézirat lapjai, amelyeket magával hozott, a Rendetlenkedtél című novellát rejtették. Az erotikus-szatirikus hangvételű írás osztatlan sikert aratott.
A felolvasók sorát Evellei Kata zárta. Ő az egyik szerzője a Beszámított veszteség című Apokrif-antológiának (2009), most első önálló kötetén dolgozik. Az addig elhangzott művekhez képest egészen más hangulatot hozott magával, az imént még vihorászó, viháncoló hallgatóság elcsendesedett, merengve hallgattuk. Valamennyi felolvasott munkája készülő kötetében kap majd helyet.
A közönség nem engedte, hogy itt véget érjen az este, záróakkordként visszakövetelte a színpadra a Zombori duót, így a lapbemutató örömzenéléssel fejeződött be.
Új korszak nyílt az Apokrif történetében, a folyóirat kilépett a gyerekcipőből – a teltházas, zökkenőmentes lapbemutató, az újságosoktól pillanatok alatt elkapkodott példányok erre engednek következtetni.
Szász Anna Tünde
Fotók: Molnár Fruzsina

