Ugrás a tartalomra

Politizálhat-e a színház, csókolózhat-e a pék?

HELYSZÍNI


Milyen kultúrpolitikai szerepe van ma a színháznak? A közönség ízlése, az intézmény finanszírozója vagy művészi szempontok határozzák-e meg, hogy mit mutat be? –Beszélgetés a tusványosi Magyar Teátrumi Sátorban.

 

 

 

 

Politizálhat-e a színház, csókolózhat-e a pék?

 

 
Az idei Tusványos kulturális programjai szinte kivétel nélkül érintették a művészet és politika kapcsolatát, így a Magyar Teátrumi Sátor Kultúrpolitika és a színházak szerepe a XXI. századi Magyarországon című beszélgetésén is terítékre került néhány fontos kérdés.
A válaszadók, Fekete Péter, a békéscsabai színház igazgatója, a sátor főszervezője, Németh Kristóf színművész, Pálffy István, az Országgyűlés Kulturális és Média Bizottságának alelnöke, Szabó László a Magyar Teátrumi Társaság titkára, Seregi Zoltán rendező, valamint Kovács Balázs, a Gödöllői Kulturális Központ vezetője különbözőképpen foglaltak állást. Abban viszont mindannyian egyetértettek, hogy nem célszerű a pártpolitikai véleményt a művészeten keresztül érvényesíteni. Ezt azzal is indokolták, hogy a közönség nem kedveli az ilyen jellegű színműveket.

Seregi szerint a színpadon már nem korszerű a politikai vélemény. „A politikai színház a múlt század marxista eszméiből sarjadt ki, és nem volt akkor sem jó, amikor nagyon divatos volt” –fogalmazott.  Szabó ezzel kapcsolatban Sütő Andrásra hivatkozott: „Aki fölteszi azt a kérdést, hogy politizálhat-e a színház, olyan, mintha azt kérdezné, csókolózhat-e a pék. A közélettel való foglalkozás természetesen a színház feladata is”.  Németh hasonlóképp látta, a politika a társadalommal, az önmagunkkal, a várossal, az állammal, az országgal és a világgal való foglalkozást is jelentheti, konkrétan azt, hogy részt veszünk a mindennapokban és felelős emberként értékeljük, ami velünk történik. Minden ember, így a művész is aktív részese kell, hogy legyen a saját életének és környezete alakításának, nem pedig elszenvedője annak, ami körülötte történik. Színháztörténeti érvként Shakespeare-t hozta fel példaként, akinek – a Hamlettől kezdve a III. Richárdon át a Rómeó és Júliáig – szinte minden színpadi műve tartalmaz politikai üzenetet.

Ezután azt vitatták meg, hogy a közönség vagy a művész ízlése érvényesüljön-e a színpadon, illetve hogy a színház anyagi támogatója beleszólhat-e a repertoárba. Ezzel kapcsolatban elhangzott, hogy ez is attól függ, ki az illető társulat „fenntartója”, és milyen településen van a színház. Ugyanakkor más a szerepe egy alternatív művészszínháznak, mint a főleg operettet játszónak.  „Szerintem olyan színházat kell csinálni, amire bejönnek az emberek és ezen belül érvénybe léphet a művészi szabadság vagy akár a politizálás is” – mondta Seregi; másrészt ahogy egy kormánynak van gazdasági vagy kisebbségpolitikája, úgy határozott koncepcióval kell rendelkeznie a kulturális kérdésekben is. Nevezhetjük ezt akár szellemi irányvonalnak vagy értékrendnek, és ennek alapján kellene elosztania a támogatásokat a különböző színházi intézmények között.  Kovács úgy vélte: nehéz összeegyeztetni azt, amit a tulajdonos kér, azzal, amire igény van, és ebbe aztán még valamilyen szintű művészi, vagy akár népnevelői koncepciót is belecsempészni.
Pálffy István a német színházi rendszert hozta fel pozitív példaként. Ott minden állampolgár kap egy kultúrjuttatást, és annak függvényében, hogy azt mire használja fel, az állam eldönti: mire van igénye a közönségnek.
A Magyar Teátrumi Sátor másik izgalmas rendezvénye a Bánffy György Kulturális Szalon bemutatkozása volt, ahol Molnár Adrienn, a kezdeményezés ötletgazdája beszélt a májusban megalakult intézmény fontosabb célkitűzéseiről és eddigi működéséről. A nyolcvan alapító tagot számláló szalon kulturális összejövetelek, művészeti estek szervezésével, különböző szakmai klubokkal igyekszik közvetíteni a kultúrát és ápolni az anyanyelvet, méghozzá minél több fiatal bevonásával. Az intézmény a határon túli magyarok felé is nyitni szeretne.
Szabó László, a Magyar Teátrumi Társaság titkára moderátorként megállapította: nem elég arra várni, hogy az emberek megkeressék a kultúrát, azt el kell vinni hozzájuk, ez az új intézmény egyik legfontosabb feladata, majd Császár Angela színművésznő Sütő András, Németh Antal és Faludy György műveiből adott elő részleteket.

A Tusványoson második alkalommal részvevő Magyar Teátrumi Sátor emellett számos izgalmas gyermekprogrammal és felnőtteknek szánt előadással várta az érdeklődőket. A reggeltől kora délutánig működő játszóház mellett a legkisebbek Wass Albert meséit nézhették meg a Gózon Gyula Kamaraszínház előadásában, és részt vehettek a Kovács András Ferenc gyerekverseiből készült Csillagszél című koncerten.  Egyedi élmény volt a Rejtőzködő Csángóföld című műsor Diószegi László rendezésében, Gábor Felicia, Iancu Laura, Csoma Gergely, Demse Márton és Duma András közreműködésével, akárcsak a Békéscsabai Jókai Színház Színész szerelem című előadása, vagy Eperjes Károly Az igazat mondd, ne csak a valódit című verses estje.

A pénteki zárónap csúcspontja a Szigorúan ellenőrzött életek című film ősbemutatója volt, amikor is zsúfolásig telt a sátor. A Petényi Katalin és Kabay Barna által rendezett, 102 perces dokumentumfilm az erdélyi magyar értelmiségi és egyházi szféra kommunizmus alatti helyzetéről adott hiteles és átfogó képet.
A sátor esténként zenei különlegességekkel kedveskedett a bulizni vágyó fiataloknak. Így belekóstolhattunk Nagy Csongor Zsolt, Péter Attila, Rappert Gábor és Cserey Csaba Mindhalálig Beatles című, kiváló produkciójába is.
                                       

Varga Melinda

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.