Öreg szó fiatal zene mellett
Az elmúlt években számos kísérlet született Pilinszky költészetének zenei feldolgozására, például Hobo Pilinszky című albuma, vagy a Yonderboi Egyenes labirintus című montázsa. Legutóbb Szabó Balázs szentelt egy egész koncertet a költő megzenésített verseinek.
Öreg szó fiatal zene mellett
– Szabó Balázs Pilinszky-koncertje Kecskeméten
A Szabó Balázs Band új formációja 2012. március 29-én Kecskeméten, a Ciróka Bábszínházban mutatta be a Pilinszky-variációkat. Az együttes nemrég megjelent, Átjárók című albumán kilenc versfeldolgozás található: Vers a halotthoz, Anyám, Széken és az ágyon, Ne félj, Mégis nehéz, Könyörgés, Őszi vázlat, Locskos utcák, Mári néninek. A hanganyag átjáró kíván lenni a zene és a költészet között, énekes és hangszeres megszólalással népszerűsítve az irodalmat.

Szabó Balázs eddigi munkáit többnyire a népzenei elemekkel tarkított „folk-rock” stílus jellemezte. Új albuma és az erre épülő koncert azonban nyugodtabb hangvételű, líraibb énjéből is ízelítőt kínál. Pilinszky költészetével tizenkilenc évesen, debreceni teológushallgatóként ismerkedett meg. Ahogyan a honlapján fogalmazott: „A Pilinszky-versek fürdőkádból születtek, kockás pléd alól... akkoriban nem voltam boldog, és simogatott minden, ami ért.....társak lettünk, ismeretlenül is ismerős érrendszer. Most csak mesélek mindenről... ami rajtam kívül van, velem, egy sokkal öregebb szó egy sokkal fiatalabb zene mellett...”
Az est kezdetén félhomály volt a színpadon, és csak a nagybőgő szólalt meg, majd szép lassan a cselló és a hegedű is csatlakozott. Szabó Balázs csak ezután érkezett a színpadra, és a zene ütemére lépdelt egy esernyővel a kezében, miközben az Apokrif című vers első részletét szavalta. Ez a kezdés egyfajta csendes, ünnepi jelleget kölcsönzött az előadásnak, ami teljes összpontosítást kívánt a közönségtől.
A szövegek és a hangszeres kíséret kiváló összhangja egyedi hatást eredményezett. A dalok pianóban játszott gitárintróval kezdődtek, kesernyés dallamuk jól tükrözte a versek világát. Nemegyszer imára emlékeztettek, a halk, csendes hangvétel szakrális hangulatot teremtett.
A legfilozofikusabb szám a Széken és az ágyon című versből készült, a Könyörgés és a Ne félj megszólaltatására viszont a szerelmes hangvétel volt jellemző, a magával ragadó hangzás, a szöveggel összefonódó és a versszakok közti csellójátékkal együtt felfelé szálló muzsika. Szabó Balázs kvartettje tizenkét versdalt mutatott be, ezek közül az Apokrif keretezte az estet, ezzel a darabbal zárult is az előadás.
A fotókat Tasi Péter készítette.
Füstös-Simon Zsuzsanna

