Felnőtt a „plázageneráció”
Az Új Könyvpiac Imprint[ing] című sorozata első alkalommal Lakatos Leventét és Darvas Adrienne-t hívta meg, az Ulpius-ház képviseletében. – Németh Dorka tudósítása.
Felnőtt a „plázageneráció”
Az Új Könyvpiac legutóbbi rendezvénye, az Imprint[ing] a könyvkiadással szeretné megismertetni a nagyközönséget, bemutatni, hogy mi is rejtőzik egy csinos könyvborító mögött.
A helyszín a Nyitott Műhely, a város egyik legeldugottabb zugában. Az első sort megtöltötték a lelkes középiskolások, akiket először senki sem tudott hova tenni, majd később kiderült, hogy Lakatos Levente facebook-on alakult kis családja, rajongói csoportja képviseltette magát. Mire mindenki felfedezte kedvenc könyveit a polcokon, már meg is jelent Szabó Tibor Benjámin, és kezdődött a program. Lakatos Levente és a „plázageneráció”, Darvas Adrienne és az Ulpius-ház.
Lakatos Leventéről az emberek többségének csak a könyvei jutnak eszükbe, ám újságíróként is tevékenykedett. Az Ifjúsági Magazinnál eltöltött évek után kivette a részét a gossip factory törtetéséből: ő is híreket gyártott, a sztárvilágról, a celebekről próbálta a leplet lerántani, megtudni, hogy mi van a felszín alatt, a csillogás mögött. Végül – mondta – megunta a dolgot. Újságot váltott, ahol még mindig celebekkel foglalkozott ugyan, de legalább már nem olyan káros céllal.
Levente készséggel mesélt gyerek- és diákéveiről, amikor kis duciként inkább otthon ült és olvasgatott, mint hogy a többi gyerekkel focizzon a parkban. Persze, szórakozásból is volt elég, és később mindent bepótolt, ami később a könyveiben is megjelenik. Ahogyan ő fogalmaz: „be kell mocskolódni”, tapasztalatokat kell szerezni, át kell élni a fiatalság traumáit. Néha úgy beszél fiatalságáról, mint egy hetvenes.
Darvasi Adrienne-től tudtuk meg, hogy a Barbibabyt milyen ellenállás fogadta megjelenésekor; nem engedték reklámozni, mindenhol zárt ajtókba ütközött. A kritikák is nevetségesek voltak, mintha a bírálók el sem olvasták volna a könyvet, csak „a borítóról ítélték meg”. Általában rossz szemmel nézik az Ulpius-ház köteteit, hiszen a kiadó szeret provokálni, mondja ő; szeret az emberek arcába mászni a metrón, gondolom én.
A Barbibébi fogadtatása más szempontból is furcsa volt. A kritikusok Leventét és korosztályát a hangzatos „plázageneráció” gúnyszóval bélyegezték meg, azt állították, hogy a könyv a semmittevő, költekező, üres fejű plázatündérek világát majmolja, szinte dicsőíti, holott a könyv pont az ellenkezőjéről szólt. Valamit nagyon félreolvastak, vagy, ahogy már korábban is elhangzott: el sem olvasták valójában. A Barbibaby a rossz kritikák ellenére rávette a „plázagenerációnak” titulált korosztály tagjait arra, hogy olvassanak. És nem csak olvasnak, de még turnét is szerveztek a fiatal írónak vidéken, hogy megvitathassák, miről is van szó valójában.
Az Ulpius-ház szerint ez az egész korosztály izgalmas. Kinőttek a tini-irodalomból, és most valamilyen más műfaj felé kell őket terelni, mást kell nekik mutatni, amit ugyanolyan élvezettel olvasnak. Leventét érdekli a krimi, a thriller, remélhetőleg majd az olvasókat is.
Már diákként vonzódott ehhez a műfajhoz, de akkor sem az Agatha Christie-s, nyomozós vonal izgatta, hanem a pszichopatás, thrillerhez közelítő történetek. Most is nagyon szereti a skandináv krimiket. Úgy gondolja, hogy az ilyen típusú történetek inkább hatnak az olvasóra, jobban beleélik magukat, hihetőbbek. Következő könyvét is ebben a szellemben írja.
És ha már írásnál tartunk: Levente és szerkesztője amerikai módszerrel dolgoznak. Mindig csak egy kisebb részt ír meg Levente, amelyet aztán átvesz szerkesztőjével, kijavítják, formálják, és így építkeznek tovább, majd a végén kialakul a teljes könyv.
Mivel írásból nem lehet megélni, Levente is kacsintgat másfelé. Középiskolában drámatagozatra járt, de abbahagyta, inkább a média érdekelte. Most az írás mellett a másik nagy szerelme a könnyűzene, a popzene. Félve jegyzi meg, hogy Éder Krisztiánnak is írt dalszöveget. A közönségből felhangzó halk moraj miatt hozzáteszi, hogy csak egyet.
És végre szóba kerül az is, ami engem érdekelt: miért az Ulpius? Kiderül, hogy Lakatos Levente már írt egy könyvet korábban, Legyél sikeres fiatal címmel, amelyet magánkiadásban jelentetett meg. Nem elég, hogy nem volt sikeres, de hitelből fizette ki a reklámot és a kiadást, így még jó darabig törlesztenie kell. Az egyetlen pozitívum az volt, hogy az Ulpius felfigyelt rá, és később már a terjesztésben is segített. Majd még inkább érdeklődni kezdtek iránta, és most már itt tartanak.
Az Ulpius halad a korral. Nemrég volt e-novella pályázatuk, nyitnak az új irány felé. Leventének is hamarosan megjelenik egy kisregénye a kiadó honlapján e-formátumban. Kézbe csak karácsonykor vehetünk majd tőle új művet, akkorra tervezi következő könyve kiadását.
Németh Dorka
Fotók: Csapody Kinga

