Ugrás a tartalomra

FÉLsiker

A FÉLonline nevű szabad művészeti-kulturális portál Szegeden is bemutatkozott. Felolvastak a digitális laphoz kötődő szerzők, szó esett a nyomtatott változatról, a vidéki kritikáról, az első megjelenés és a szerzői jog kérdéseiről.

 

 

FÉLsiker

 

A szegedi Grand Caféban 2011. december 5-én este bemutatkozott a FÉLonline.hu (a továbbiakban: FÉL) internetes folyóirat. Az eseményen a honlap szépirodalmi rovatában publikáló szegedi illetőségű költők olvastak fel, a lapról és a digitális irodalomról Bíró-Balogh Tamás irodalomtörténész beszélgetett Braun Barna főszerkesztővel.

Braun Barna verslegózása

A FÉL Székesfehérváron indult 2006-ban, kis példányszámú lapként, pár fiatal szerző közreműködésével. 2009 óta blogként üzemel, pénzhiány miatt nincs nyomtatott változata, így jelenleg nemcsak félig, hanem teljesen online. Braun Barna az oldal megújulására, a Facebook-marketing sikerére és a bíztató látogatottsági adatokra hivatkozva aktuálisnak gondolja az újbóli papír alapú megjelenést, amit februárra tervez.

Bíró-Balogh Tamás az oldalon pár hónapja kialakult „Mi a vers?” témájú vita hozzászólóinak számát méltatta, valamint a polémia kapcsán a Vízraktérben tartott estről kérdezte a főszerkesztőt, aki szerint a kérdés körül kibontakozott diskurzus megérdemel egy következő estet februárban. Miután Berényi Csaba, a folyóirat egyik szerzője kijelentette, hogy „a versnek mint szövegnek szórakoztatnia kell”, az elhangzó alkotások próbáltak a mondathoz méltó atmoszférát teremteni. Pintér Bence versei előtt leszögezte, hogy magát pályaelhagyó lírikusként határozza meg, hiszen jelenleg egy talán jobban jövedelmező kalandregényt ír, így egy besztof-válogatást állított össze korai korszakából. Az őt követő Berényi Csaba a Pál Utcai Fiúk zenekar hangzásvilágára és Leskovics András frontember viccére írta versét. Braun Barna a legóemberhez kötődő ciklusából olvasott fel részleteket. Kihagyhatatlan ziccer volt az intermediális utalás és a Mizu-áthallás. Szutorisz Szabolcs Bence viszont egy szakítás utóéletét ecsetelte költeményében. Új Krisztina és Pál Sándor érezhetően nem pályakezdő verseket hoztak.

Új Krisztina és Pál Sándor Attila

A felolvasás után a FÉLonline felépítéséről és estjeiről esett szó. Az Apokrifról szólva Braun Barna elmondta, hogy a két lap közt nincs kapcsolat, pusztán hasonlóság: mindkét médium „Pest-környéki”, mindkettő bölcsészkari, ám az Apokrifot a HÖK tartja fenn, a FÉLonline-nal ellentétben, amely non-profit. Csak a domaint fizetik a projekt résztvevői, a többi önkéntes alapú és blogszerű. Tervezik a napi egy posztot, a különböző rovatok színvonalának fejlesztését, az ingyenes kétheti printváltozatot – amennyiben találnak szponzort. Ennek kapcsán felmerült a pár évvel ezelőtti Nagyítás című folyóirat bukása az olvasóközönség hiánya miatt. A főszerkesztő az ingyenes és célzott terjesztésben, valamint a reklámok megjelentetésében látja a megoldást.

Berényi Csaba olvas, Szutorisz Sz. Bence figyel

Braun Barna másik ötlete egyfajta vidéki kritika szempontjából végigolvasni a kortárs irodalmat, a feminista irodalomkritika vagy a gender studies olvasási stratégiájához hasonlóan. Példaként Háy A gyerek című regényének vidéki szemmel történő megközelítését említette. A közönség sorai közt ülő Orcsik Roland, a Tiszatáj kritikarovatának szerkesztője úgy vélte, hogy a szövegek ilyen szempontú újraolvasása nem a topográfia, hanem a kisebbségi irodalmak szempontjából lehet érdekes. Nagyrészt konszenzus született arról, hogy a „vidéki kritika” megnevezés vitatható fogalom, az irodalomnak ilyen értelemben nincs regionális jellege. Ezután a problémát felvető főszerkesztő felolvasta disznótorról szóló versét – talán válaszul az előzőekre.

Bíró-Balogh Tamás végül a netes irodalmi közlés és a nyomtatásban megjelent irodalmi publikáció hierarchiájáról, valamint az első közlés jogáról kérdezte Braun Barnát, aki eleinte nem akart véleményt nyilvánítani, de aztán mégis elmondta: külön tárgyalandó a webes és a papír alapú publikáció. Ennél bonyolultabb felvetésnek tűnt a digitális másodközlések problémája, amelyre nem találtak megoldást, a vita a kávézóban is folytatódott.

Az est félsikerének tartható, hogy a közönség láthatta: a FÉL abszolút vitakész. Azonban az általuk elindított polémiák néha csak a provokatívnak vélt kérdések felszínét karistolják, amelyekre gyakran még félkész válaszok sem adhatók.

Almádi Róbert

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.