Ugrás a tartalomra

Hangulatjelentés a 82. Ünnepi Könyvhétről

Az elmúlt évek gazdasági válsága éreztette hatását az ünnepi könyvheteken is. Amikor számlákat kell befizetni és hónap végén be kell osztani az élelmiszerre valót, az emberek jó része először a kulturális „szórakozásait” nyírbálja meg. Pedig... a mélyszegénység küszöbe és melegágya az elhanyagolt szellem és lélek, a dolgok át-nem-látásának szűkös ketrece. – Csepcsányi Éva jegyzete.

 

 

 

Hangulatjelentés a 82. Ünnepi Könyvhétről

 

Szerencsére idén fellendülés tapasztalható a könyvpiacon, újra rengeteg irodalmár és irodalomkedvelő özönlötte el a Vörösmarty teret, és nem csak nézelődnek, vásárolnak is a könyvekből. A kínálat igen széles, a megszokott, jól ismert antológiák mellett számos kiváló művel rukkoltak elő a szerzők. Mindet felsorolni itt nincs lehetőség, a tájékozódáshoz rendelkezésünkre állnak a prospektusok.

A standok között többször végignyargaltam, alaposan átnézve az idei kínálatot. Király Leventének az Énekek éneke című új műve különösen tetszett, hisz olyan transzcendentális síkra emeli a két nem kapcsolatát, a szerelmet, ami a naturalista precizitás szöges ellentéte. Amikor már a női test legmélyebb zugait is számtalanszor górcső alá vettük, és a férfi lélek legtitkosabb rejtekeit is felkutattuk, hova máshova vezethet vissza az út, mint a meséhez, a boldog szerelemről szóló meséhez!

Erdős Virágnak a Trabantfejű nő című új verseskötete is hasonló síkokon mozog, még ha nem is mesevilágban, de az abszurdban találja meg a hangját, s ahogy nagyon találóan megfogalmazta a szerző: ma, aki az abszurdról ír, a realitásról ír, hisz annyira irreális, ami körülvesz bennünket, hogy bőven elég leírnunk, anélkül, hogy csavaros megoldásokon gondolkodnánk. A versek emellett aktuális társadalmi kérdésekkel foglalkoznak úgy, hogy a pártpolitika árnyéka nem vetül rájuk, annál jóval magasabb nézőpontból közelítenek a témához.

Az igazság mint örök entitás elkerülhetetlen része az irodalomnak. Talán úgy tűnhet, hazabeszélek: Weiner Sennyei Tibor A nagy eretnek című novelláskötetére is érdemes kiemelt figyelmet szentelni. A novellák egy részét közvetlenül megszületésük után, szinte nyersen olvastam, amikor még egyáltalán nem lehetett sejteni, hogy kötet lesz belőlük, s már akkor megjegyeztem, hogy ezekben a művekben erő, archaikus és eleven lüktetés lakik, szövegük felbuzogó forrás, melyből, ha iszol, csillapítja is a szomjat, mert nem sós és nem poshadt víz.

A virtuális irodalom terén kívül – ahol blogolunk, lájkolunk, vagy nagy izgalommal küldözgetjük át egymásnak a félkész, nyers műveket és tanácsokat várunk –. nagy az igény a valóságos, testközeli találkozásokra is. A Fiatal Írók Szövetsége az írókkal, költőkkel való találkozás vágyán kívül a kapcsolatok egy másik síkjának is figyelmet szentelt: az emberek ősi, sokszor bevallatlan sóvárgásának, hogy belenézzenek más életébe, de úgy, hogy az illető mit se tudjon erről. Michael Foucault a Hatalom mikrofizikája című tanulmányában tökéletesen leírta ennek a mechanizmusát, lényegében minden mai rendszer erre a mintára épül fel, amely észrevétlenül akar bekúszni az ember életébe. Az Irodalmi peepshow (az Irodalmi Jelen videóját a témában lásd itt) ezt az illúziót kelti, a résztvevők pedig – köztük Csobánka Zsuzsa, Orcsik Roland, Simon Márton, Szabó T. Anna, Zalán Tibor, Garaczi László – valóban a hétköznapjaikat, a valódi arcukat igyekeznek megmutatni, bár mesterséges körülmények között. Mert az író, költő egyúttal bohóc, tanítómester és színész is, azzal a különbséggel, hogy neki nem tapsol mindig a közönség, nem közvetlenül adja át a tudást, hanem a művein keresztül, s a színpadon a saját életét játssza.

Csepcsányi Éva

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.