Ugrás a tartalomra

János Vitéz és a kocsma

A vásári bábjátékok valamikor igen népszerűek voltak. Manapság a Puck bábszínházban láthatunk alkalomadtán ilyen darabokat, a kor jellegzetes hangulata azonban kevésbé idézhető meg színházi térben. Demeter Ferenc egyszemélyes előadása, a János Vitéz ezt a fajta bábjátszást keltette életre a kolozsvári Insomnia kávéházban.

 

 

 

 

 

János Vitéz és a kocsma

 

Ideális szombat délutáni program a bábszínház, főként kisgyerekes családoknak; az Insomnia kávéház János Vitéz előadásán sem volt hiány érdeklődőkben. Szántai János, a lokál társtulajdonosa a sikeren felbuzdulva tavaszra is tervez ilyen programot. Nem csoda, hiszen a János Vitéz mind tematikájában, mind mondanivalójában kicsikhez és nagyokhoz egyaránt szól. Csodálatos érzés belefeledkezni az igaz szerelem, az emberi értékek, a humor, a furfangos észjárás romantikus, meseszerű világába.

 

Az előadás színre vitelében „ludas” Demeter Ferenc bábszínész és író örömmel hódol a kocsmai bábjátszásnak, mert véleménye szerint ott sokkal bensőségesebb a hangulat, mint valamely elemi iskola vagy óvoda termében. „A kocsmai bábjáték hosszú múltra tekint vissza, aminek pedig múltja van, annak nyilván jövője is lesz. A vásári játékok is kocsmában, kocsma közeli téren voltak megrendezve. Én úgy gondolom, bárhol elő lehet adni egy darabot” – mondta a művész. A darab történetére kitérve fontosnak tartotta megjegyezni, hogy az előadást Kovács Ildikó álmodta színpadra, aki, sajnos, már nincs az élők sorában. A rendező eredetileg egyszemélyes darabot képzelt el, de az végül négyszemélyesre nőtte ki magát a munkafolyamat során. Demeter először visszariadt az ötlettől, nem hitte, hogy képes lesz megvalósítani.
Kovács Ildikó a János Vitéz forgatókönyvét halála előtt két nappal írta meg, az első próbára már nem tudott eljönni… Demeter igyekezett a rendező elképzeléseit színpadra vinni, és ebben mások is segítségére voltak, többek között Simó Enikő és Urmánczi Jenő. Anyagilag az Aradi Kamaraszínház, valamint Vincze László pályázatai támogatták a produkciót.

A darabot több helyen előadták, iskolákban, óvodákban, a Tamási Áron színház bábtagozatán, valamint a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeum szervezte Kovács Ildikó emlékkiállításon. Demeter büszke a Puck Bábfesztiválon aratott sikerére, emellett pedig kiemelten fontosnak tartja a szentlászlói, mérai és a magyarfenesi előadásokat. Azt is elmondta, hogy kezdetben nem minden működött tökéletesen a színpadon, az előadás a nézők visszajelzései nyomán tovább alakult, és ebben különösen nagy szerepe volt az említett települések kis közönségének.
A kolozsvári előadáson sem unatkoztak a nézők, a magyar-török csatajelentbe Demeter bevonta a nézőtéri apróságokat, akik lelkesen „segítettek” neki. A gyermekek végig élénken kommentálták a jeleneteket, az előadás végezetével pedig boldogan ülték körül a művészt.
„Ezért is megéri csinálni”– jegyezte meg mosolyogva Demeter. A János Vitéz azonban még nincs teljesen kész, az előadó egy zenészt is szeretne beépíteni a darabba, akkor érezné teljesnek. Ez viszont anyagi támogatás kérdése is.

 

A művész nem csak a bábokat forgatja kiválóan, hanem a tollat is, jó néhány izgalmas novellája által vált ismertté a kortárs irodalomban, és újabban gyermekirodalommal is próbálkozik. Tervei között szerepel a Csángor királyfi című saját darabjának színre vitele is. Emellett a közeljövőben szeretné bemutatni a Tóbiás és Kelemen felújított változatát, valamint Kovács Ildikó Simi Samu egy bábu című darabját.

Varga Melinda
 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.