Orosz fotóritkaságok Pozsonyban
A tárlat az orosz – egy meghatározott időszakban szovjet – történelem jelentős, politikai változásoktól zsúfolt korszakain vezet végig: az orosz–japán háborútól az 1917-es forradalmon át a világháborús eseményekig, a sztálinizmus elnyomó rendszeréig.
Max Alpert: Kirgiz lány
Orosz fotóritkaságok Pozsonyban

Ismeretlen fotográfus: A holdkereső (1890 körül)
Az orosz fotográfia történetének közel száz évét bemutató tárlat nyílt Pozsonyban Photographic History 1840–1950 címmel. A kiállítás az évente megrendezésre kerülő pozsonyi Fotóhónap (Month of Photography 2010, Bratislava) egyik leggazdagabb tárlata: a látogatók az Orosz Állam egyik legnagyobb művészeti archívumának gyűjteményéből láthatnak egy több mint 300 fényképből álló válogatást.
A tárlat egyik érdekessége, hogy az 1941-ben alapított, jelenlegi nevét 1992 óta viselő RGALI (Russian State Archives of Literature and Art) gyűjteménye az évek során olyan magánszemélyek fotógyűjteményével gazdagodott, mint az orosz filmrendező, Szergej Eizenstein vagy a film-és fotótörténész Grigorij Boltyanszkij. Utóbbi magángyűjteményének részét képezte az az 1935-ben bemutatott kiállítási anyag is, mely a szovjet fotográfia legnagyobbjait vonultatta fel ("Exhibition of Masters of Soviet Photography"), s amely a különböző fotóirányzatokat a piktorializmustól a konstruktivizmuson át a riportfotóig mutatta be.



Jakov Halip fotográfiái – Őrszem, Sztálin a Kremlben, Szomjúság (1936–1937)
Többek között ezeknek a magángyűjteményeknek köszönhető, hogy a tárlaton a fotótörténetből jól ismert fotográfusok, mint pl. Max Alpert, Borisz Ignatovics vagy Jakov Halip kevésbé ismert munkáival találkozhatunk. De az ortodox egyház eseményeit és szereplőit megörökítő képek – melyek szép számmal vannak jelen a kiállítás anyagában – is ezekből a privát fotógyűjteményekből kerültek elő, hiszen a szovjet érában nemcsak a vallásos életet dokumentáló képek publikálása, hanem azok hivatalos archiválás is tiltott volt.
Ahogy a cím is utal rá, a "Photographic History 1840-1950" kettős céllal született: a kiállítás a különböző fotográfiai műfajokon keresztül az ország történelmének, szociális és kulturális életének keresztmetszetét is adja. A tárlat az orosz – egy meghatározott időszakban szovjet – történelem jelentős, politikai változásoktól zsúfolt korszakain vezet végig: az orosz-japán háborútól az 1917-es forradalmon át a világháborús eseményekig, a sztálinizmus elnyomó rendszeréig.
De a XX. század nemcsak az orosz történelemben, hanem a művészetben is a forradalmi változások szelét hozta: a kiállítás jelentős részét teszik ki a művészeti élet prominenseit megörökítő portréfotók. A virágkorát élő avantgárd irodalom és képzőművészet arcképeit (Majakovszkij, Mejerhold, Rodcsenko) részben ismeretlen alkotóknak, az orosz színház- és balettvilág előadóit bemutató színházi fotókat a kor híres portréfotográfusának, Nyikolaj Sviscsov-Paolo-nak (1874–1964) köszönhetjük, akinek személyes érdeklődési körébe tartozott a mozgásban lévő emberi test tanulmányozása.




Borisz Ignatovics, Mark Grinberg, Nyikolaj Szviscsov, Viktor Koreckij fotói
Az orosz fotográfia történeti áttekintőjéből természetesen nem hiányozhatnak a képzőművészeti jellegű fotográfia avantgárd képviselői sem: a kiállítás kurátorai – Jevgenyij Berezner, Natalja Taraszova, Irina Csmirjeva – El Liszickij fotogrammjainak, fotómontázsainak külön termet szenteltek. A gyűjtemény egyik különlegessége Moholy-Nagy László önarckép-karikatúrája, az alkotó a fotogramot Eizensteinnek dedikálta.
Az eredeti alkotásokat és fotómontázsokat felvonultató tárlat 2010. december 5-ig látható a pozsonyi Galéria Zoya-ban. Ezzel párhuzamosan november 25-én négy napos kiállítás nyílik a budapesti Műcsarnokban (az idei művészeti vásár keretében) The age of optimism – Rodchenko és kortársai címmel, ahol a közönség az 1920-30-as évek orosz fotográfiáiból láthat válogatást.
Barta Edit
A Month of Photography honlapja
A Budapest Art Fair 2010 programja

