Ugrás a tartalomra

Dráma(játék)pedagógia, avagy egy komoly terv a fiatalokért

Színházi nevelés, erkölcs, tisztelet, művészet, önkifejezés, integráció. Leginkább ezekkel a szavakkal jellemezhetjük a 2009.október 21-én a Marczibányi Téri Művelődési Központ által megszervezett sajtótájékoztató lényegét. A tájékoztató témája, egy pontosan felépített terv bemutatása volt a nagyközönség számára. A Művelődési Központban tartották az V. Gyermekszínházi szemlét, amint arról lapunk több cikkben beszámolt. Fontosnak tartottuk, hogy olvasóinkkal együtt kövessük hol is tart, mit is szeretne Budapest egyik kiemelt fontosságú, a fiatalokkal és gyerekekkel kimondottan foglalkozó központja.

 

 

 

 

Dráma(játék)pedagógia,

 

 

 

avagy egy komoly terv a fiatalokért

 

 

 

A terv lényege az elmondottak szerint, hogy játékos, életre nevelő drámapedagógiai módszerrel segítsék a hátrányos helyzetű fiatalok beilleszkedését a mai társadalomba. Beleértve az állami gondozott, értelmileg középsúlyosan fogyatékos fiatalokat is. 26 oktatási intézmény fiataljai kapnak lehetőséget személyiségük fejlesztésére, a felelős állampolgári magatartásforma elsajátítására, újfajta tanulási módszerek segítségével. 19 fővárosi iskola a II. III. VIII. XVII. XXII. kerületből, 4vidéki település: Bag, Jászkarajenő, Kocsér, és Törtel iskolái, és 3 speciális oktatási intézmény a III. illetve a VIII. kerületből, vesznek részt a projektben. Összesen körülbelül 8-10000 hátrányos helyzetű gyermeknek nyújt egyedülálló lehetőséget arra, hogy a drámapedagógia módszerével segítse beilleszkedésüket a társadalomba.
A program egyik jelmondatául is szolgálhatna ez a két szó „megtanulni tanulni”, s talán itt nem csupán tárgyi tudásról van szó. Az amúgy is hátrányos családi, környezeti háttérrel rendelkező fiatalok életre, erkölcsösségre való nevelésére törekszik, a saját maguk által eljátszott, megtapasztalt színházi játékokon keresztül. Egy képzeletbeli kis világ valós szereplőjeként, valós problémákkal találkoznak, melyek az átélt élmény hatására segítséget nyújtanak a mindennapi életükben. A fiatalok a hétköznapok, a világ és az egyéni problémáikat írják le, és játsszák el a „Káva” és a „Kerekasztal” színész-drámatanárai segítségével, többek között Komplex játszóházakban. A programok egy részében a fővárosi gyerekek a vidéki, hátrányos helyzetűekkel együtt vesznek részt, például drámás és művészeti táborokban. Itt – a bemutatott tervek szerint – megtanulják egymást és a körülöttük lévő embereket elfogadni, tisztelni. A TÁMOP keretein belül zajló foglalkozások, korosztályonként vannak lebontva, hogy mindenki a saját szellemi érettségének megfelelő játékos feladatokat hajtson végre. Így például külön problémák megoldásával foglalkozhatnak a 3-4.osztályosok, és a középiskolások. A „Nyitott ajtó” szakköri foglalkozásain belül a gyerekek kipróbálhatják magukat a Kézműves foglalkozásokon, illetve a „Táncházban” is. Különböző műhelyek, klubok, játszóházak adnak otthont ezeknek a fiataloknak. Talán nem mellékes megemlíteni a környezettudatosságra épülő nevelést, - amire a „Madarász suli” fordít a legnagyobb figyelmet- mely szerves része a projektnek. Módszertani kiadványok és konferenciák nyújtanak segítséget, és egyben támpontul is szolgálnak a módszer elterjesztése, a továbblépés, és a fenntarthatósága érdekében. Nem egyszeri, gyorsan múló tervről van tehát szó - hangsúlyozták. A kivitelezők vállalják, hogy a program befejezését követően is biztosítani fogják a pedagógusok, közművelődési szakemberek számára, hogy évente egy alkalommal tapasztalatcsere céljából a hátrányos helyzetű osztályoknak négyórás színházi nevelési képzést tartsanak. Továbbá működtetik a „Madarász” és a „Gong szakkört”, valamint évente egy komplex művészeti fejlesztő tábort, és egy szakmai konferenciát is megrendeznek. A sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy a tervezet megvalósítása csak az Európai Uniós pályázaton (Társadalmi Megújulás Operatív Programja, TÁMOP-3.2.3-08/2/KMR-2009-0002 „Építő közösségek” – közművelődési intézmények az egész életen át tartó tanulásért című pályázat) elnyert közel 100 millió forintnak köszönhetően realizálódik.
Az intézmény nagy reményt fűz ahhoz, hogy a projekt segítségével elindulhat egy mozgalom annak érdekében, hogy a különböző szociális, anyagi és társadalmi helyzetű fiatalok rendszeresen találkozhassanak és együttműködhessenek, a fenntartó intézmények segítségével. A Marczibány Tér Marczibányi Téri Művelődési Központ sajtótájékoztatóján meghirdetett terv, tehát nem más, mint egy nagy kísérlet az egyenlőségért, a kompetencián alapuló képességfejlesztésért, a beilleszkedésért, a tudatos gondolkodásért, és főleg a jelenlegi fiatalok új generációjáért.

 

-D. I.-
 

 

 

Kapcsolódó:
Marczibányi Téri Művelődési Központ honlapja

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.