Ugrás a tartalomra

Pasztellecset

Telt ház. A kamarateremben fülledt a levegő, ám láthatóan ez senkit se zavar (?); lelkes gyermekarcok (pisszenésük se hallani  – ami kissé elgondolkodtat). Színpadon a Hetényi Géza Humán Szakközépiskola színész szakképzős, 14. évfolyamos növendékei. - az V. Gyermekszínházi Szemlén bemutatták a Nemes Nagy Ágnes Aranyecset című műve nyomán készült darabot. Hegyi Botos Attila kritikája.
 
 
Pasztellecset
 
 
 
(Aranyecset:
keleti mese Nemes Nagy Ágnes műve nyomán
Dr. Hetényi Géza Humán SZKI, Bp.)
 
 
 
 
Telt ház. A kamarateremben fülledt a levegő, ám láthatóan ez senkit se zavar (?); lelkes gyermekarcok (pisszenésük se hallani  – ami kissé elgondolkodtat). Színpadon a Hetényi Géza Humán Szakközépiskola színész szakképzős, 14. évfolyamos növendékei.
Ügyesek. Fiatalok; üdék, szépek, két-három színésztanonc játéka persze szokás szerint a többi fölé emelkedik (mj. nem a magukat túljátszó manírosokra gondoltam, a tompa fényű tekintetek által csodáltakra, őket már gyermekben sem kedvelem, bár esetükben próbálom elkülöníteni azt, mi gyakorta mások hibájából fakad: ekként nyugtatva-idegesítve magam). 
Mellettem lassan 5 éves kislányom (a meghúzott korhatár 6 év), a darabon túl így leginkább az ő arcát figyelem, összerezzenve olykor a picit ijesztőbb jelenetek, valamint a történések kerge bakugrásai alatt.
Az első persze kezelhető…(azért vagyok itt), de mit kezdjek az utóbbival? Sajna, e „szín-átirat”(sicc!) - ha a szaggatottságtól eltekintünk - mintha korosztályt tévesztett volna, a hézagokat kitölteni minimum egy tizenéves, vagy a művet előzetesen ismerő lenne képes. Kár. Ám végül is elernyedek. Aggodalmam fölösleges; ha a történetet nem is érti, a látvány, a képi dinamika ugyanúgy elragadják, ahogy az ütősökön, fuvolán, hegedűn játszott szép dallamívek, s énekek. A kecses mozdulatok, a szereplői intenzitás.
 Ezzel az ecsettel ugyan nem lehet egyebet festeni lelkes impresszionista képeknél… de azokban! bizton megállja helyét. 
Amit a teremből kilépvén sajnálok, az egy elveszett (kicsinyeknek is szóló!) gyönyörűséges mese, melyben egy zseniális alkotó a szép kultuszán túl régi mítoszok magvait hintve el, a művészet mindenhatóságára tanít. Hogy valamit szépen megfogni és felfogni egy ideális világban egyre megy.
 

Hegyi Botos Attila

 

 

Kapcsolódó cikkeink:

 

Megkezdődött az ötödik Gyermekszínházi Szemle a Marczibányi Téri Művelődési Központban, ahogy azt sajtóközleményükben is írják itt „a színházi nevelésnek, a drámapedagógiának évtizedes hagyománya van. Elkötelezettek abban, hogy a gyerekek színvonalas, szakmailag magas szintű színházi élményhez jussanak.”Az első előadás a Pöttöm Panna volt, a veszprémi Kabóca Bábszínháztól. Tudósítónk ott járt, s interjút készített Panna „életrejátszójával”, Futó Ákos bábművésszel.

Pöttömszínházi szemle a nagyvárosban - Beszámoló és interjú Futó Ákossal

 

*

 

A vásári komédia és a pszichothriller ötvözésének tűnt elsőre az V. Gyermekszínházi Szemlén ma bemutatott Kisgömböc, amelyet a debreceni Vojtina Bábszínház adott elő. A Vojtina előadása azonban sokkal több volt ennél. Ez a darab a kor sajnos aktuális és éles tükre, mely mégis annyira finoman csiszolt, hogy a közönség – kicsik és nagyok – hatalmas lelkesedéssel fogadta.

Jön! Jön! Jön a Kisgömböc!

 

 

 

 

 

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.