Ugrás a tartalomra

Túl a határokon III./I. - Hegyi Botos Attila a Könyvfesztiválról

Míg én a holland előadáson üldögélek, feleségem, s négyéves leánykám a gyermekprogramokon időz. Várom beszámolójuk, bár nem várok csodákat: nem is kapok. A gyermekprogramok olyanok, mint mindig, s bárhol a városban; kis kézműveskedés, bábjáték, könyvek és kiadók arzenálja, korunk szokása szerint szeméttől a drágakövekig. Korszaki mitológiai alakokként felbukkan Amidala hercegnő és Van Kenobi mester is; háromszor haladok el a „Gyermeksarok” környezetében, mintha mindenütt ők lennének, mindig beléjük botlom. A gyermekprogramok kiemelkedő eseménye a kedves Nordqvist-mester dedikációja: kígyózik is a sor, ki ezt végigállja, bármely jutalmat megérdemel  (ugyanez a helyzet a büféknél is).


Túl a határokon I.

 

 

 

(bevezető gyanánt…)

Április 25, szombat. A Könyvfesztivál harmadik napja. Minthogy az első kettőre alkalmam nem volt kimenni, le a Millenárisba az újszülött ártatlanságával buszozom. Napokig reménytelenül próbáltam áttekinteni e temérdek programot (16 oldalnyi terjedelem monitoron való áttekintése kétségbeejtő vállalkozás, pláne, ha az embernek mindeközben egyéb irányú elfoglaltsága is akad). Ám minekutána hellyel-közzel valamiféle kép mégis kialakul bennem, lép be a következő probléma: a torlódás. Mert persze azok a kerekasztal-beszélgetések, melyek felé szívem húz, naná, hogy időben szimultán kerülnek megrendezésre. S minthogy az emberi lény nem igazán rokonítható azokkal az a lidércnyomásos anime-csodalényekkel, melyek több személlyé replikálva maguk, lehetnek egyszerre több helyen, (jaj!), döntenem kell. Végül sikerül; délelőttre, délutánra egy-egy programot; előbbi ki is tölti a délelőttöt; utóbbi mellé egy kis atmoszféra-szívás is belefér.

Egyébiránt tetszik a helyszín, a Millenáris jó választás, na korántsem a „káprázatos” épületsor, mely leginkább a romhalmazba oltott futurizmus képzetét kelti bennem (talán kelet-európai szokás hulladékba gyökértelen fikciót ültetni), annál inkább a genius locii. Merthogy a hely valóban varázslatos, itt a rózsahegyi dombok déli lábai előtt, temperálva a városi hőszigettől: egy szeletnyi Dél. S bárhogy is átkozzam az átgondolatlan, ad hoc modernizmust, le a kalappal a fény, s vízjátékok előtt; a csillogó üveg- és vízfelületek igencsak megtáncoltatják a napsugarakat. Határozottan jólesik. S habár a költészet méltó helyének nem a tákolt pavilonokat (bár korunkban minden ideiglenes), hanem miként a régiek, a szent ligeteket tekintem a szabad ég alatt, elnéző vagyok, s teszem ezt a hely szelleme okán. Legalább e helyt én emlékezzem róla meg.

Míg én a holland előadáson üldögélek, feleségem, s négyéves leánykám a gyermekprogramokon időz. Várom beszámolójuk, bár nem várok csodákat: nem is kapok. A gyermekprogramok olyanok, mint mindig, s bárhol a városban; kis kézműveskedés, bábjáték, könyvek és kiadók arzenálja, korunk szokása szerint szeméttől a drágakövekig. Korszaki mitológiai alakokként felbukkan Amidala hercegnő és Van Kenobi mester is; háromszor haladok el a „Gyermeksarok” környezetében, mintha mindenütt ők lennének, mindig beléjük botlom. A gyermekprogramok kiemelkedő eseménye a kedves Nordqvist-mester dedikációja: kígyózik is a sor, ki ezt végigállja, bármely jutalmat megérdemel (ugyanez a helyzet a büféknél is).A holland előadás múltán amúgy nékem is vásik a fogam a három, dedikált ingyenkönyvre (na nem azért, mert ingyenre bukó magyar vagyok, inkább zsebem jelenlegi lapossága okán); de mindezt kivárni… inkább fölmarkolom a családot, irány vissza a hegyre, haza, ebéd, s csak azután, immáron egyedül vissza.
Városi szokás szerint délutánra felszaporodik a tömeg; lehetőség szerint kerülöm az ismerősöket (hál’isten, nincs túl sok), hogy azt a pár baráti arcot, kit igazán szeretek, annál nagyobb örömmel üdvözölhessem. Előbb beülök a Transylvania Mundira (a nap kimagasló élménye), utána pár mondat pár baráttal; végül már csak céltalanul lődörgöm kicsit, impressziókat ízlelgetendő. S minthogy burkolt, félkorcs ludita vagyok (számítógépet pl. használok), sejthető, milyen élményekkel. Inkább az arcokat figyelem (van itt mindenféle), végül már azokat sem. Irány haza, írni.
Tényleg technika-ellenes nap ez. Az előadásokon sorban csődöltek be a mikrofonok (délelőtt, délután), most az én gépem van soron. Darabokra szedem. Hiába. Közben múlik az idő… az est. Végül beszerzek egy gépet. Vasárnap hajnal van. „Túl a határokon” – rajzolódik ki a képernyőre, s rögvest ki is derül, miért. Az első szempont persze a nyelvi identitás, ám, mi lényegesebb, közöttük egy-két oly alkotó, kiket valóban nem lehet egyetlen forma keretei közé kényszeríteni.
Két esemény jő tehát, hat mű és cca. nyolc előadó, vágjunk hát bele.

 

Folyt. köv.

Hegyi Botos Attila

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.