Ugrás a tartalomra

Fekete doboz - Szeged, a Kispendrájv usb-portja - Boldog Zoltán helyszíni tudósítása

Perovics Zoltán (Pero) "Kispendrájv, avagy a szegedi panyiga" című darabja a budapesti bemutató után kompatibilisnek mutatkozott Szeged usb-portjával is. Egy este alatt két előadást megért a rendkívül összetett performansz, amely fekete dobozzá változtatta a Grand Cafét, hogy különös titkot fecsegjen, üvöltsön, hörögjön világgá a néhány különc segítségével, akik keménykalapjukkal, frakkjukkal és rezzenéstelen arcukkal saját világuk hiteles figuráinak bizonyultak.  - Boldog Zoltán riportja fotókkal a helyszínről.

 

 

 

 

Fekete doboz

 

 

- Szeged, a Kispendrájv usb-portja

 

 

Pero performansza már a Grand folyosóján elkezdődött, ahol a laptopon futó kisfilm akár saját pendrájvunkra is áttölthető lett volna, de enélkül is egy olyan helynek mutatkozott, amely kezdő és végpontja is a produkciónak. A kispendrájvnyi méretű rövidfilmtől, amely egy kislány felé tartó fénynyalábbal a lelki vagy szellemi megvilágosodás igéretével kecsegtetett, egy kínosan groteszk világ fekete dobozába érkeztünk.

A kínosan groteszk világnak az előfutára a vécépapírt zászlóként lengető, segge szőrösségéről belenyugvón valló rezonőrszerű alak, akinek (látszólag) céltalan lobogólebegtetése és intim kitárulkozása megalapozta a performansz alaphangulatát. A szándékos beszédhibákkal, üvöltésekkel és kifordított légzéstechnikával kísért előadás félbeszakadt mondatai, túlhangsúlyozott artikulációi és véletlenszerűnek tűnő szövegszerveződése a dadaista Cabaret Voltaire előadásaihoz tette hasonlatossá a produkciót.

 

A hangszínházzá váló Kispendrájv állóképjelenetei az átállásnak is nevezhető kavalkádszerű etüdökkel leginkább egy esküvő motívumrendszere köré fűzhetők föl, ahol a menyasszony szoknyája körül gyűlő násznép felett egy pólya emelkedett folyamatosan a magasba. A gyermekséget megidéző kép – amely az üres pólyával egyben a hiányt is jelezte –  így egyszerre visszakapcsolt a kisfilmhez, és arra késztette a nézőt, hogy tisztázza a viszonyt a menyasszony és a csecsemő között.

Ezt a képet egészítette ki Lőw Immánuelnek, Szeged egykori főrabbijának Móra Ferenc özvegyéhez írt levele, amely a Deszkák, pallók, előkészületek kultikus, keménykalapokat tartó deszkájáról idézte meg Szeged két meghatározó alakját. A menyasszony szájából elhangzó „szeretem ezt a várost” túlhangsúlyozott kijelentése a „mondjak évszámot is” kérdésével a jelen és múlt szembesítésére hívta fel a figyelmet, sajátos kritikai színezetet adva az előadásnak.

 

A mennyegző, a születés és a halál egymásra rétegződését erősítették még, hogy a fölfelé emelkedő pólya akár a gyermeki lélek égbe tartó szimbólumaként is értelmezhető, a zavartan monologizáló ara pedig Tim Burton A halott menyasszony című animációjának eleven figurájaként. A három létállapot közötti kapcsolatot a reinkarnáció gondolatának felvetése szervezte ciklikus rendbe, és ez a körkörösség az egész performansz meghatározó elemének bizonyult mind a Pero előadásaiban elmaradhatatlan perpetuum mobile szerepeltetésével, mind pedig a kisfilmhez elkerülhetetlenül visszatérő nézővel.

A szürreális, álom- és látomásszerű performansz groteszk hitelességét erősítette a giccses miniatűr kütyük szerepének felnagyítása, mint a világító fészeké vagy a létállapotokról filozofáló, gyermekhangon megszólaló játéktelefoné, üzenetrögzítőé, kihangosítóé. Végső soron ilyen miniatűr kütyü a címben szereplő pendrájv is, amely méretéből adódó látszólagos jelentéktelensége ellenére korunk meghatározó hordozója lett, ahol egy kis dobozban egymás mellé kerülnek a legkülönbözőbb tartalmak. Ilyen túlcsordulásig sűrített, dobozba zárt bizarr kísérlet volt Pero legújabb performansza, ahol a fényjátékkal kísért hanghatások olykor nevetésre késztették a nézőket, olykor pedig zavarodott súgdolózásra annak ürügyén, hogy mit és hogyan mentettek át saját mentális adathordozójukra. 
 

 

Boldog Zoltán


 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.