Ugrás a tartalomra

Nyílt levél a Metanoia színházról - METANOIA 1.

...Szeged város kulturális vezetőségéhez, valamint cégek, intézmények, ill. olyan épületek, házak fölött rendelkező hivatalos és, magánszemélyekhez is, Önhöz, Hozzád! akik együttműködésükkel, összefogásukkal és támogatásukkal elősegíthetik, hogy az 1990-ben alapított Metanoia Színház, fennállása óta először, önálló/független térben, épületben alakíthassa ki Színházi Laboratóriumát, Installációs Kiállítótermét, és Műtermét. Itt Szegeden.


Nyílt levél...

 

 


(Ez a levél párhuzamosan több nyilvános fórumon jelenik meg, valamint névre szólóan juttatom el olyan intézmények, cégek, vállalatok vezetőihez is, akik elősegíthetik az alább megfogalmazott kérés, és megoldási javaslat megvalósulását.)
 
...Szeged város kulturális vezetőségéhez,

valamint cégek, intézmények, ill. olyan épületek, házak fölött rendelkező hivatalos és, magánszemélyekhez is, Önhöz, Hozzád!
akik együttműködésükkel, összefogásukkal és támogatásukkal elősegíthetik, hogy az 1990-ben alapított Metanoia Színház, fennállása óta először, önálló/független térben, épületben alakíthassa ki Színházi Laboratóriumát, Installációs Kiállítótermét, és Műtermét. Itt Szegeden.

A Metanoia Színház:
- független, nonprofit, kutató/kísérletező alapállással indult. Ez az alapállás elsősorban a kreatív erők felszabadítására, a belső és külső lehetőségek/korlátok felismerésére, a közös katarzisra irányult. Ez az irányultság, hívta/szülte előadásainkat, és meditációs objektumainkat.
 
A Metanoia Színház eddig megvalósult előadásai:
Eszme-idő (1991-1992), Balgák kertje(1992), Átkozott történet(1994-1995), Öregek otthona(1996), Védett állatok - eksztázis objektum(1997-1998), Túlment (harminc méter) - meditációs objektum(2000-2001), Ortopéd balansz – meditációs objektum – installáció(2004), Danyiil Harmsz projekt koprodukció a Teatre la Puskinnal(2005-2007-), Lunyacska villanás az á-lom-képtárban!(2007-2008-), Előkészületek. Deszkák, pallók..(2007-).
 
A Metanoia Színház 1996 óta nem rendelkezik állandó próba- és bemutatóhellyel, sem megfelelő raktárhelyiséggel. E körülmények ellenére, olyan előadások jöhettek létre, amelyek figyelmet és elismerést vívtak ki az országban és határainkon túl. Korábbi rendezéseim, a Metanoia megmozdulások, és a koprodukciós együttműködéseink eljuthattak: Amszterdamba, Berlinbe, Szabadkára, Potsdamba, Szentpétervárra, Krakkóba, Somorjára, Drezdába, Novapakába, Varsóba, Katowicébe, Walbrzychba stb.
Megtisztelő volt az a figyelem és nyitottság, ami a külföldi, különösen a krakkói és a szentpétervári vendégszerepléseinket kísérte, hiszen ezek a városok gazdag képzőművészeti és színházi hagyományokkal (is) rendelkeznek.

Amin változtatnunk kell:
1. Önálló épület hiányában a kísérletezés, és az építkezés nem lehet folyamatos.
2. A már létező előadások életét, teljesedését a kényszerszünetek ellehetetlenítik.
3. A díszletek, installációk tárolása csak részben megoldott. Egy része az albérletemben, és Barátaink lakásában, valamint a szegedi Régi Zsinagógában – nagyobb része jelenleg is, a beázásoktól  életveszélyessé vált egykori orosz laktanyában, szó szerint a vízben – áll.
4.  Az ideiglenes, sok esetben tárolásra is alkalmatlan „helyek”, valamint az ide-oda szállítgatás, újraszerelés, és javítgatás fölösleges pénzt és energiát emészt fel, nem beszélve arról, amit még egyenlőre nem, vagy már nem sikerül(t) megmentenünk.

2007. novemberében Szegeden, a Grand Café munkatársainak szervezésében, Kettős vetítés címmel Bódy Gábor és Jeles András munkásságának összehasonlító elemzésére és konferenciára került sor. A konferencia egyik kísérőprogramja - a szervezőknek köszönhetően - tárgyaink megmentésére (is) irányult. A Reök palota pincéjében bemutatott Metanoia lomtár (overunderground) c. kiállítás anyagát, a volt orosz laktanyából kimentett Metanoia tárgyak, installációk alkották - a most is ott ázó díszlet/szerkezetek egyharmada. A kiállítást Jeles András nyitotta meg.

A megoldás egy Színházi Laboratórium, Installációs Kiállítóterem és Műterem kialakítása:

1. A laboratóriumi körülmények kialakítása egyszerre jelenti a kísérletezés folyamatosságát, a már megszületett előadások továbbfejlesztését, ill. továbbjátszását.
2. A Műteremben a próbafolyamatokkal párhuzamosan, a mindenkori tagok és alkotótársak közösen készíthetik az új eszközöket, tárgyakat és az installációs építményeket.
Ez esetenként a már meglévő szerkezetek karbantartását, újrahasznosítását, vagy továbbfejlesztését is jelenti. 
3. Az Installációs Kiállítóterem és Műterem tehát befogadja az elmúlt tizennyolc év során készített díszletszerkezeteket is, - kizárva ezzel az ide-oda szállítgatás, és állagromlás többletköltségeit, - ami a tárolási gondok megszűnésén túl azt is jelenti, hogy az összeszerelések és javítások elvégzése után, egy mindenki számára látogatható, állandó, nyitott kiállításon videó/DVD-installációkkal is kiegészítve, azok újra működhetnek.
4. Ebből az organikus építkezésből következhet egy gazdaságosabb és hatékonyabb működés, pl. ezért is  elengedhetetlen az Installációs Kiállítóterem és Műterem, valamint  a Laboratórium (kísérleti tér) egyazon épületben való kialakítása.
5. Ha működésünk egy önálló épületben megvalósul, akkor a már régóta tervezett  nemzetközi koprodukciós együttműködésekre, előadásokra, kurzusokra, egyéb kísérőprogramokra is sor kerülhet.
 
2008-ban az OKM-től pályázati úton elnyert támogatás – történetünkben először – úgy tűnt, lehetőséget kínál a fenti megoldási javaslat realizálására. A szegedi IKV-val  tehát felvettem a kapcsolatot, ami természetesen nincs előzmények nélkül, hiszen 1992 óta nem csak az IKV-t kerestük meg a fenti kérelemmel, javaslattal. Ám az IKV-t, 2002-3 óta, telefonon és személyesen, azaz hivatalosan is iktatva, rapszodikus ciklikussággal, újra meg újra fel-megkeresem. (…) Az első mondat feltételes módját, pontosabban múlt idejét, most itt a nyílt jelenbe fordítom, hogy ti. a fentiekből mi is következik?!

Milyen konkrét segítséget várunk?
   
1. Kedvező, vagy jelképes bérlési feltételek biztosítása, esetleg  folyamatos törlesztéssel megvásárolható épület, ház felkutatása, ill. felajánlása.
2. Financiális és/vagy egyéb támogatási formák felajánlása, amelyek az új működési feltételek kialakításakor felmerülő kiadásokon, és/vagy az éves rezsi költségeken is enyhíthetnek, stb.
   
(Az épület, vagy kertes ház helyiségeinek – hangsúlyozom, hogy feltételes, tehát nem kizárólagos - irányméretei:
1. Minimum 2-3, kb. 30-40 négyzetméteres szoba a Laboratóriumnak, és az Installációs kiállítóteremnek. Egy kb. 20 négyzetméteres Műteremmé alakítható tér, valamint a mellékhelyiségek, és kiszolgálóhelyiségek.)

A 2009-es előadások és tervek:
Az Előkészületek. Deszkák, pallók.. c. előadás folytatása, amelynek kiindulópontja Lőw Immánuel (1878-tól 1944-ig Szeged főrabbija) élete és munkássága.
A Lunyacska villanás az á-lom-képtárban c. bábelőadás folytatása és újraírása.
A Danyiil Harmsz projekt folytatása - a szóló változat tisztázata. Egy újabb koprodukciós együttműködés a Teatre la Puskinnal, amely Caspar Hauser történetét dolgozza fel.
A XX. századi kis pendrive („A” és „B” verzió), melyekben fontos szerepe van a Metanoia lomtár meditációs objektumainak és installációinak. A „kis pendrive” harmadik tételét egy koprodukciós együttműködés tágítja önálló előadássá.
A fókavadász munkacímet viselő előadás és A szegedi panyiga előadás tervezetek.

Summa:

A pályázati támogatások kiegészítésével, és azok „Egy helyre” koncentrálásával, a működési feltételek gazdaságosabbá és hatékonyabbá válhatnak, esetünkben tehát normalizálódhatnak.
Ehhez várjuk a szegedi Önkormányzat, a kulturális vezetőség, az IKV, valamint cégek, intézmények, vállalatvezetők, hivatalos és magánszemélyek összefogását, támogatását és segítségét. 

Kontakt, ill. további információk a Metanoiáról: 06/70/3233937

                                                                      
    
            2008. december 31. - 2009. január 1. Szeged.     


                     Perovics Zoltán
 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.