Ugrás a tartalomra

H: {egy kép, három kép}

Kocsi. A középkorban a Kocs nevű magyar községben kifejlesztett könnyű, gyors, lóvontatta jármű. Használatát fokozott kényelem jellemezte a gyártásánál felhasznált sokféle rugalmas faanyag empirikus kutatáson alapuló, kísérletileg igazolt összedolgozásának köszönhetően. Újszerű felfüggesztése e tekintetben másodlagos jelentőségű volt. Neve egy 1469-ből fennmaradt írásos emlékben fordul elő először (koczy), ugyanakkor számos idegen nyelvbe is bekerült exportjának gyors bővülésével (coach, Kutsche, kocz, cocchio stb.). Magas műszaki és innovatív színvonala, továbbá ebből fakadó erős nemzeti jellege miatt hamar szokás lett ajándékba küldeni külföldre, az 1371-es pápai leltárban két kocsi (currus) szerepel. A reneszánsz idején már státuszszimbólumként is funkcionált. A Jagelló (Jagiełło) uralkodóházból való II. Ulászló (Krakkó, 1456 – Buda, 1516) magyar király nyolclovas aranyozott kocsit ajándékozott mennyasszonyának sírig tartó szerelme és rendíthetetlen anyagi helyzete jeléül, amit az ara tudomásul vett.

Ezerkilencszázhetvenöt június huszonhetedikén, pénteken a raktárajtó feletti falrészt pár fakó fénykép díszítette. Pont olyan fakók, mint amilyeneket félévszázad múlva igényes felhasználók készítenek majd digitális kameráik retrófunkciójával nagy számban. A technikai haladás ezen fordulatát azonban a kortársak nem sejtik még. A társadalmi-műszaki fejlettség alacsonyabb fokán állva pusztán annyit gondolnak hébe-hóba, hogy a fakó az fakó.

A raktárajtó feletti, szóban forgó fényképeket a csörfös vállalati dekoratőr különböző alapterületű és magasságú kartondobozokra kasírozta fel, érdekes vizuális hatást keltve a boltba lépő vevők némelyikében. Ezen körülményt azonban nem vették figyelembe, amikor az éves prémiumok mértékéről döntöttek a párt és a szakszervezet helyi illetékesei.

A raktárajtó előtt, de az eladópult mögött, szemben a bolt bejáratával hajszőkített, alacsony, vékony eladónő állt kék köpenyben és félrészegen. A munkáskék ruha egyetlen dísze a zsebére varrt pepita szalag volt, az eladónő így várta szolgálatkészen a boltba térő vevőket.

A raktárajtó feletti legnagyobb képen VAZ-2101 (Zsiguli 1200) típusjelzésű személygépkocsi volt látható tengerkék állapotban, összefüggésben azzal, hogy autófelszerelési cikkeket árusító boltban helyezték el. A gépjármű kerekei azonban nem látszottak a képen. A fotós, Eddie bácsi (becenév), nem a műszaki tartalom teljességét igyekezett megragadni rajta.

Hanem egy életérzést, melyet a személygépkocsi tulajdonosa vásárlás útján, a szovjet importtermékkel együtt szerez meg magának. S mely életérzést a huszonhároméves Szabó Magdika sugározta a képről elementáris módon. Aki virágmintás nyári nadrágkosztümben, kalappal a fején mosolygott a személygépkocsi motorházán ülve, továbbá állami manekenvégzettséggel rendelkezett. Bájos mosolyát ellenben számos vásárló értette félre. Ők fura mód úgy hitték, hogy Magdika rájuk nevet.

Holott Magdika Eddie bácsi Hasselblad 500C típusjelzésű kamerájának a lencséjét nézte, és a semmibe nevetett. Az expozíciósorozat közben ugyanis a körül forogtak a gondolatai, hogy le kell-e feküdnie Eddie bácsival, ha máskor is kedvet akar ébreszteni kereskedelmi forgalomba kerülő árucikkek vételéhez és használatához, függetlenül a sokszorosítási eljárás gyengeségeitől (fakulás).

A raktárajtó mögötti ablaktalan, szűk térben a szőke eladónő tizenegyéves fia reggelizett. Stanglit evett paprikásszalámi- és zöldpaprikafeltéttel. Két pofára ette a kölök a zabát, ahogy édesanyja jellemezte magában a bensőséges jelenetet. A pékáru persze vastagon volt kenve vajjal, dacára az ezerkilencszázhetvenhármas olajválság negatív hatásainak világszerte.

A kiskorú fegyelmi okból, munkavédelmi képzés nélkül tartózkodott a veszélyes munkaterületen. Egy érvénytelennek ítélt gól után úttörőhöz méltatlanul viselkedett pajtásaival és elkötelezett tanárjaival a kerületi napközis táborban, így egy hétre eltanácsolták a neves gyermekintézmény látogatásától. A már befizetett ebédpénzt viszont emberségesen átírták a következő hétre az illetékesek, hogy ne menjen veszendőbe a nehezen megkeresett munkabér.

A fiúgyermek a rábízott napi munkafeladatot részben már elvégezte, ám további érdekes részfeladatok vártak még rá. Nyitás előtt kannával fellocsolta a bolt előtti járdaszakaszt, majd cirokseprűvel az úttest felé söpörte a vizet. Étkezés után pedig nagyobb dobozokat fog kibontani, és a bennük lévő kisebb dobozokat az eladótér meghatározott pontjain helyezi majd el. Falatozás közben, átgondolva élethelyzetét, úgy érezte, hogy a munka által egyre inkább megszabadul a szorongásaitól. Mi több, már-már elégedett, sőt boldog.

Számos vásárló értetlenkedett, hogy a vörös vándorzászlóval kitüntetett vállalat miért költött pénzt a drága fényképekre. Példának okáért Szabó Magdikát minek mutogatják a falon. Hiánygazdaságban élnek, és a kereskedelmi forgalom számára nyitva álló üzlethelyiségben nem életérzésre, hanem Zsigulira vágynak. Arra persze nem gondoltak ezek az egyszerű emberek, hogy Eddie bácsi számára is munkát kell biztosítania a teljes foglalkoztatáson alapuló, fejlett szocialista tervgazdaságnak.

A péntek nem az utolsó munkanap volt a héten, mint ahogy azt félévszázad múlva néhány olvasó hiszi. A korszak nem ismerte még a szabadszombat intézményét. A szombat munkanap volt, mint az előző többi.

A népszerű és a hétköznapi életben csak Zsigának nevezett autó 4075 mm hosszú, 1610 mm széles és 955 kg tömegű. Tengelytávja 2424 mm. Meghajtásáról 1198 cm3-es, soros elrendezésű, négyhengeres benzinmotor gondoskodik. Teljesítménye 60 LE, maximális sebessége 145 km/h. A Merkur Személygépkocsi-értékesítő Vállalat évente százezer darabot hoz forgalomba belőle közületi és lakossági ügyfelei számára. A vevők elkötelezettek hazánk fejlett motorizációja iránt, az autó 100 000 forintos fogyasztói ára nem riasztja őket. A közúti balesetben elhunytak száma 1975-ben 1398 fő volt. Ők azok, akik aznap nem mentek többé haza.

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.