Ugrás a tartalomra

A Mintázat és dekoráció amerikai mozgalom munkáiból nyílik kiállítás a Ludwig Múzeumban

Az amerikai Mintázat és dekoráció mozgalom tizenhárom alkotójának munkáiból nyílik kiállítás a fővárosi Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

    A Mintázat és dekoráció (Pattern and Decoration) mozgalom az 1970-es évek közepétől bontakozott ki az Egyesült Államokban a koncepcionális, doktriner absztrakt művészettel szemben, visszanyúlva a sormintához, az ornamentikához - mondta el a kiállítás pénteki sajtóbejárásán Fabényi Julia, a múzeum igazgatója.
    A kiállítást az aacheni Ludwig Nemzetközi Művészeti Fórum és a bécsi Modern Művészeti Múzeum Ludwig Alapítvány (MUMOK) állította össze, a tárlat budapesti kurátorai Jan Elantkowski és Petró Zsuzska.
    A mainstream művészettel szemben indult Mintázat és dekoráció mozgalom kevésbé ismert a volt keleti blokk országaiban, nem igazán volt még nagyobb szabású átfogó kiállításuk a térségben. A mozgalom társadalmi-politikai kontextusát a hippikorszak, az ember jogi mozgalmak adták. A szembehelyezkedés a nyugati művészeti kánonnal, a marginális művészeti gyakorlatok és társadalmi csoportok felkarolása jellemezte a csoport eszmei-művészeti törekvéseit - hangsúlyozta a két kurátor.
    Példa erre Miriam Schapiro, aki a feminista művészeti közösség egyik vezéregyénisége volt. Az otthon melegét sugárzó, alapjegyeiben női formákba öntött munkáit - például a Rózsaszín virágos legyező című alkotást - különféle lakástextilek, ruhaanyagok, terítők felhasználásával készítette - mondta el Petró Zsuzska.
    A díszítőművészet felfedezésének szentelte a pályáját Robert Zakanitch, aki viszont elutasította, hogy azt sztereotip módon kizárólag a nőiességgel azonosítsák. Festményein csehszlovák származású nagyszülei lakásából vett tapéták, minták, motívumok tűnnek fel - emelte ki Jan Elantkowski.
    A sajtóbejáráson Petró Zsuzska elmondta: a navahó indiánok kézműves munkái, a tradicionális kínai papírkivágások és a hagyományos keleti szőnyegek jelentették a fő inspirációt Kim MacConnel textilre, lepedőre festett alkotási számára, amelyeken gyümölcs-, állat- és növénymotívumok, valamint kereskedelmi árucikkek, például mosógépek és vasalók is feltűnnek. A művész személyesen is jelen lesz a kiállítás péntek esti megnyitóján.
    Erősen kötődött a feminista mozgalomhoz Joyce Kozloff is, akinek absztrakt geometrikus munkái - köztük a Kerámiacsempe-padló című monumentális alkotás - a muszlim ornamentikában gyökereznek, ugyanakkor a keleties motívumokat nyugati módra teljesen szabadon használja.
    A queer identitást és a szakralitást vegyíti alkotásaiban Thomas Lanigan-Schmidt. Radikálisan maximalista felfogással bír a díszítésről és dekorációról, művei - olykor popkulturális motívumokkal kiegészítve - a keresztény ikonográfiát idézik. Példa erre az Ikonosztáz című installációja, amely többek között műanyagokból, alufóliából és papírmaséból készült, egyszerre keltve nagyszabású és giccsbe hajló hatást - mondta Jan Elantkowski.
    A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál részeként megrendezett Mintázat és dekoráció című kiállítást január 5-ig lehet látogatni a Ludwig Múzeumban.

(MTI)


Újságírók a Mintázat és dekoráció című kiállítás sajtóbemutatóján a budapesti Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban 2019. október 4-én. A Mintázat és dekoráció (Pattern and Decoration) mozgalom az 1970-es évek közepétől bontakozott ki az Egyesült Államokban a koncepcionális, doktriner absztrakt művészettel szemben, visszanyúlva a sormintához, az ornamentikához. MTI/Bruzák Noémi