Ugrás a tartalomra

Liszt Ferenc egyetlen operája a Nemzetközi Liszt Workshopon

Liszt Ferenc egyetlen operája állt az idei Nemzetközi Liszt Workshop középpontjában. A hétvégi tanácskozáson Gerhard Krammer osztrák zeneszerző olyan kutatási eredményekről számolt be, amelyek segíthetik a mű bayreuthi és miskolci előadását a 2012-es Liszt-évben.

    Mint azt Erdődy Orsolya, a Hungarofest Klassz Zenei Irodájának vezetője a vasárnap véget ért eseményről hazatérve az MTI-nek elmondta, a Nemzetközi Liszt Társaság weimari közgyűléséhez kapcsolódó workshopon Gerhard Krammer beszámolt például arról, hogy a korábbi ismeretekkel ellentétben az ifjú Liszt Ferenc nem írhatta 1823-ban a Don Sanche, avagy a szerelem kastélya című művet. Liszt egyetlen operájának komponálásához – amit apja erőltetett, abban bízva, hogy fia Mozart életútját járja be – legkorábban 1824-ben kezdhetett Párizsban.
    Gerhard Krammer nemcsak a Don Sanche keletkezéstörténetéhez járult hozzá újabb adalékkal, hanem kiegészítette a mű partitúráját, amelynek eredetije a párizsi operaház leégésekor elveszett – tette hozzá Erdődy Orsolya, megjegyezve, hogy a többféle, töredékes anyagot Liszt javításait figyelembe véve egészítette ki az osztrák komponista, aki a recitatívókat is átalakította, hitelessé tette.
    A teljes életmű szempontjából izgalmas alkotást így a legjobb verzióban szólaltathatják meg 2012-ben a Liszt-évben Bayreuthban és a Bartók+... Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon nemzetközi előadói gárda közreműködésével – hangsúlyozta a Klassz Zenei Iroda vezetője.
    A Nemzetközi Liszt Workshopot 2007-ben Budapesten hívták életre, 2008-ban Sopronban, Raidingban (Liszt szülőfaluja) és Pozsonyban, 2009-ben pedig Párizsban tartották meg. Idén Weimar került sorra, s így a résztvevők Liszt életének legfontosabb színhelyeit érintették. 2012 végén Brüsszelben rendezik meg a tanácskozást, ahol számba veszik majd az addigi eredményeket és megtervezik a közös munka folytatását.
     Az idei workshopon előadást tartott a vendéglátó Detlef Altenburg professzor is: a Nemzetközi Liszt Társaság elnöke, a weimari zeneakadémia tanára Liszt és a város kapcsolatáról beszélt.
    Erdődy Orsolya kiemelte, hogy workshopra most már Európán kívülről is érkeztek résztvevők: egyikük Cecil Lytle, San Diegó-i állami egyetem (University of California, San Diego) professzor emeritusa, aki filmet készít arról, hogy Lisztnek milyen képe volt a külföldiekről és a cigányzenészekről. Bekapcsolódott a munkába Thomas Mastroianni zongoraművész, az Amerikai Liszt Társaság elnöke, de ott volt Weimarban a japán Watanabe Keindzsi is, aki Budapesten végezte zongoratanulmányait, s akinek célja nem pusztán virtuóz technikával játszani a műveket, hanem képessé válni szellemiségük művészi tolmácsolására. A jakartai konzervatórium elnöke pedig bejelentette, nemzetközi zongoraversenyt szerveznek.
    Erdődy Orsolya kitért arra, hogy a 2012-es Liszt-programokat Bayreuthban Nikolaus Richter szervezi, aki – szemben az ünnepi játékokat irányító Katharina Wagnerrel és Eva Wagner-Pasquier-val – azt vallja, hogy Liszt nélkül sem Wagner, sem Bayreuth nem örvendene világhírnek. Ő úgy képzeli el a Liszt-évet, hogy a Bayreuth–Raiding–Weimar–Budapest körbe kerüljön az események súlypontja.
    Franciaországban a külügyi és a kulturális tárca egy közös miniszteri biztost nevezett ki Jean-Yves Clement személyében a szervezés segítésére, kommunikációjára. A részletkérdéseket azonban a helyi fesztiválokra bízzák, köztük a Clement vezette, legnagyobb hagyományú Lisztomanias de Chateauroux-ra, de a Cité de la Musique is több Liszt-koncertet tervez.
    Liszt születésének 200. évfordulóján, 2012. október 22-én Bayreuthban, Párizsban, Londonban, Pekingben és több magyarországi helyszínen is elhangzik a Krisztus című oratórium, de a Liszt-napra, a mű előadására még folyamatosan érkeznek a jelentkezések – fűzte hozzá Erdődy Orsolya.  (MTI)