Zsúfolásig megtelt szombaton a párizsi Odéon Színház nézőtere arra a közönségtalálkozóra, amelyen Kertész Imre magyar és Boris Pahor szlovén író arról beszélt, hogyan lett irodalmi munkásságuk központi kérdése a haláltáborokban megélt "történelmi tapasztalat".
A Párizsi Magyar Intézet és a francia Irodalom és Írók Házának támogatásával létrejött találkozó a tavalyi francia EU-elnökség által életre hívott Európai Kulturális Szezon egyik legjelentősebb irodalmi eseményének, az "Európai Írók Tour de France"-ának záró beszélgetése volt. A sorozat fél éve alatt az EU-elnökség meghívására csaknem nyolcvan európai író elsősorban a fordítás problematikája köré szerveződő beszélgetéseken vett rész országszerte.
A 2002-ben irodalmi Nobel-díjat kapott Kertész Imre és a régóta a Nobel-díj egyik várományosának tartott Boris Pahor egyaránt ismert és elismert Franciaországban. A magyar író valamennyi regénye megjelent franciául az Actes Sud kiadó gondozásában.
Sylvain Bourmeau közismert kulturális újságíró kérdésére Kertész Imre kifejtette, hogy számára nem létezik holokausztirodalom, csak egyszerűen irodalom, amely saját belső szabályokkal rendelkezik, ahogy az önéletrajz, a filozófiai vagy a történelmi írások is. Véleménye a szerint a holokausztról nem lehet regényt írni, s ő a Sorstalanságban elsősorban nem is saját holokauszttapasztalatát kívánta megírni, hanem alapvetően regényt akart írni. Ugyanakkor az is fontos szempont Kertész szerint, hogy egy író mikor írja meg regényét; Auschwitz előtt, közben vagy után, hiszen az pontosan meghatározza a mű nyelvét, s őt elsősorban ez a kérdés izgatta.
Az 1913-ban még az Osztrák–Magyar Monarchiában született Boris Pahor azt hangsúlyozta, hogy számára a "tábor érzése" pszichológiailag már a deportálás előtt megkezdődött.
A beszélgetés zárásaként arra kérdésre, hogy mit is jelent ma Európa, Kertész Imre úgy vélte, hogy erre nap mint nap kell választ adnunk. Saját értékelése szerint munkásságban éppen az kívánta megmutatni, hogy a 20. századi európai rettenetes életben mennyi szépség volt. (MTI)