Ugrás a tartalomra

Giotto alkotása a keresztre feszített Krisztus Firenzében

 A firenzei Ognissanti templomban lévő feszület helyreállítása során szakértők megállapították, hogy a keresztre feszített Krisztus valóban Giotto alkotása. A restaurálás visszaadta a középkori festmény eredeti színét és fényét.

    Több volt ez mint restaurálás, igazi felfedezésnek számít az egykori szépségében helyreállított feszület – írta a Corriere della Sera című napilapban Arturo Carlo Quintavalle művészettörténész. A sajtónak a firenzei Ognissanti (Mindenszentek) templomában csütörtökön mutatták be az oltár felett kifüggesztett feszület restaurálási eredményeit.    
A korabeli források az Ognissanti feszületét Giottónak (1267–1337) tulajdonították, a XX. századi kritika azonban későbbi műhelymunkának tartotta. Választ a mostani helyreállítás adott. A keresztre feszített Krisztust ábrázoló feszületet megtisztították a szennyeződéstől, megerősítették a fából készített, öt méter magas szerkezetet és javítottak a festék állagán is. A feszület bal oldalán látható Szűz Mária az eddigi piszkos fekete helyett visszakapta égszínű köpenyét és ismét jól láthatók arca fájdalmas vonásai.   
 Az alkotás infravörös sugarakkal történt átvizsgálása a festett réteg alatt megtalálta Giotto vázlatként készített kézrajzát is. A vonásokból látni, a festő hogyan javította és mozdította el Krisztus arcát. A restaurátorok kijelentették, hogy a helyreállítás során végzett vizsgálatok bebizonyították, Krisztust és a két oldalán látható Szűz Máriát és Szent János apostolt Giotto festette. A feszület tetején látható Isten alakját Giotto egyik munkatársának tulajdonítják.    
A nagyközönség a feszületet közelről jövő hétfőtől péntekig láthatja a firenzei Opificio delle Pietre Dure restaurálási központban. Az alkotás november 5-én kerül vissza eredeti helyére az Ognissanti templomba. Ugyanitt november 6-án Giuseppe Betori firenzei érsek ünnepi szentmisét celebrál a helyreállított Giotto-mű tiszteletére.  (MTI)