Ugrás a tartalomra

Eötvös Péter: Kurtág zenéje a klasszikusokban és Bartókban gyökerezik, de teljesen egyedi

 Kurtág György zenéje a klasszikusokban és Bartókban gyökerezik, de teljesen egyedi – mondta az MTI-nek Eötvös Péter zeneszerző abból az alkalomból, hogy pályatársa és jó barátja pénteken ünnepli 90. születésnapját.

    Mint felidézte, Kurtág és Ligeti is azért jöttek Erdélyből Budapestre a háború vége felé, hogy Bartókkal találkozzanak és tőle tanulhassanak, ő azonban időközben Amerikába ment és meghalt. Az 1950-es években mindkettejük művein erősen érződik a komponista hatása, azonban nem közvetlenül a stílusát, hanem a bartóki tradíciót vették át, és a bartóki gyökerekből kiindulva mindketten saját stílust alakítottak ki magyarázta Eötvös Péter.
    Kurtág György zenéje másrészről nagyon erősen gyökerezik az európai zenei tradícióban Schumannban, Beethovenben, Bachban. "Ez abból ered, hogy fiatal korában, 30-40 évesen a Zeneakadémián kamarazenét tanított, és növendékei természetesen a klasszikus repertoárt játszották. Így ő oda és vissza ismeri ezt a repertoárt, és ez a műveiben és a hozzáállásában is megjelenik. A nagy európai tradíció a barokktól a klasszikusokon át a romantikáig a tudatában van" fogalmazott Eötvös Péter, hozzátéve, ezért is használják a Kurtág-műveket előszeretettel pedagógiai célokra, hiszen darabjai a tradicionális művek egyenes folytatását jelentik.
    A klasszikus és bartóki gyökerek ellenére Kurtág György teljesen egyedi stílust alakított ki, ami Eötvös Péter szerint többek között egyéni zenei notációjában is kifejezésre jut. "A világon bárhol, ahol karmesterként betanítottam a műveit az elmúlt 30 évben, külön meg kellett magyaráznom a zenészeknek ezeket a sajátos jeleket. A klasszikus stílus jellemzője például, hogy crescendo, a hangerő fokozatos emelkedése esetén is tartani kell a tempót, jóllehet a zenészek ilyenkor ösztönösen gyorsítanának. Ő azonban kezdettől fogva abból indult ki, hogy ha ez így van, akkor van benne valami természetesség, és olyan írásmódot alkalmazott, amelyben a crescendo és a gyorsítás egyben van. A zenészek ezt általában mulatságosnak találják, de rögtön meg tudják valósítani."
    Ez a zenéhez való természetes hozzáállás tükröződik Játékok című, zongorára írt sorozatában is. "A kisgyerekeket, akik még a zongoraszékre se tudnak maguktól felülni és a pedált sem éri el a lábuk, régen odaültették a zongorához és azt mondták, játsszanak a zongora közepén lévő egy oktávban. Kurtág azonban azt mondja, üssék le a legalsó hangot, aztán sétáljanak át a másik végre, ott a legmagasabbat, közben esetleg játsszanak glissandót, és állva nyomják le a pedált."
    Eötvös Péter szerint ebből a hozzáállásból erednek Kurtág stílusbeli sajátosságai is: zenéje erősen artikulált, majdnem színpadias zene, amelyben minden gesztus nagyon fontos. Nemcsak énekelt műveire igaz ez ott különösen , hanem más kompozícióira is.
    Kiemelte azt is, hogy Kurtág György nagyon sok rövid művet írt, amelyek közül számos bekerült a zenei oktatás anyagába, ezért is ünneplik most annyi főiskolán világszerte Németországtól Amerikáig. "Egy epigrammaköltőhöz tudnám hasonlítani" fogalmazott Eötvös Péter.
    Kurtág sokakkal ápol személyes kapcsolatot, számos darabját ajánlotta valakinek. Különösen erős az irodalommal való viszonya, több művét ihlette irodalmi alkotás. "Jellegzetesen dalíró komponista, a különböző kultúrákból eredő hozzáállásokat nagyszerűen tudja a szövegből a zenébe átültetni maga négy-öt nyelven beszél."
    Eötvös Péter felidézte: 15-16 éves zeneakadémiai hallgató lehetett (Kodály vette fel 14 éves korában), amikor megismerkedett Kurtággal, aki ott tanított, és akkoriban "a zeneszerzőnek" számított.
    "Nagyon sokat tanultam tőle, különösen ami a zenei előadásmódot illeti. Gyerekkorom nagyszerű kórusvezetője, Kardos Pál, a főiskolán pedig Simon Albert mellett ő volt rám a legnagyobb hatással később külföldön Stockhausen és Boulez hatása volt még számomra hasonlóan meghatározó. Az utóbbi 50 évben töretlen a baráti és szakmai kapcsolat közöttünk, sokszor külföldön is kapcsolatban álltunk egymással. Az 1970-es évektől kezdve karmesterként is elkezdtem a műveit bemutatni. Zeneszerzőként kölcsönösen jól ismerjük egymás műveit és ezek bizonyos hatással vannak egymásra."
    A 90. születésnapja alkalmából a komponista előtt tisztelgő Kurtág 90 fesztivál február 14-i nyitókoncertjén Eötvös Péter az UMZE Kamaraegyüttest vezényelte a BMC koncerttermében. Mint felidézte, a teltházas koncert kiválóan sikerült, és a vége különösen szívet melengető volt. "Ő maga is jelen volt, de mivel már nehezen mozog, nem tudott lejönni a színpadra, a balkonon ült. A hangverseny végén rámutattam, mire a közönség körülbelül négyszáz fő egyként hátrafordult és vastapssal köszöntötte. Nagyon nagy szeretetnek örvend."
    Eötvös Péter a vasárnapig tartó fesztivál többi eseményén már nem tud részt venni, mert hétfő óta Bécsben próbál. Három nővér című operáját fogja vezényelni a Staatsoperben, a március 6-i premierig már az osztrák fővárosban marad.  (MTI)