Új bemutatók:
Kokan Mladenovic-Gyarmati Kata: Igazság – R.: Kokan Mladenovic
Háy János: Nehéz – ősbemutató – Rendező: Bérczes László
Szabó–Dinyés: Párkák – ősbemutató – Rendező: Göttinger Pál
Bradbury–Truffaut: Fahrenheit 451 – Rendező: Anger Zsolt
E.T.A. Hoffmann: Hoffmann-mesék (munkacím) – Rendező: Vladiszlav Troickij
Műsoron marad: Piaf Piaf, Dogville, Victory, Harminchárom változat Hydn-koponyára, Mulatság, Tengeren, Iskola a határon, Istentelen ifjúság, De Sade pennája, Találkozás/Temetés, Nem tudni, hogyan, Őszi álom, Meseladik – gyerek-szín-tér
Prológus
NEHÉZ
Nehéz évad előtt állunk. Hogy mást ne mondjak, a Színházi Törvény által sújtott színházként éves költségvetésünk több, mint negyedével csökken támogatásunk. De mást is mondok, mert az említett pénzhiány a mi bajunk, nekünk kell vele megküzdenünk, a lehetséges nézőnek pont elég saját pénzhiánya, merthogy azzal meg neki kell megküzdenie, főleg, ha színházra is félre akar tenni.
Más nehézséget mondok hát, olyat, amiből csak jó származhat. Merthogy nehézségeink abból is fakadnak, hogy nem engedünk az igényes, elmélyült, komoly munkából. A világ szívét célzó, megrendülést-megtisztulást vágyó, temérdek akarásból. „Nincs költészet”, mondta annak idején az akkor még friss direktor, Seress, és hangsúlyozta, joggal, meló van és realitás. Mert csak ezekből születhet költészet. Születhet – de nincs arra garancia, hogy születik is. És akkor még nem beszéltünk a sikerről…
Merő kockázat az évad, középpontjában továbbra is a kortárs művekkel, másként fogalmazva: kortárs gondolatokkal. „Mivan, mivan, mivan?! – kérdezzük folyvást egykori társunkkal, barátunkkal, de mi mást is kérdezhetne a jelennek kiszolgáltatott színház például a Cseh Tamás Teremben estéről-estére… „Szarból épít várat” Kokan Mladenovic, belgrádi rendező, aki Arisztophanész komédiáját átírva ganajtúróval repül a felhők fölé; majd a párkákat hozza le a felhők közül Szabó Bori és Dinyés Dani új meseoperája (!), amit ki más, Göttinger Pali állít színpadra Haydn után szabadon; Anger Zsolt Bradbury-vel kérdezi, ez már a könyvégetés ideje vagy az még csak holnap következik; álmokat hoz a földre és földhözragadt gondolatokat emel az égbe a nagy színházi látomások mestere az ukrán Vlad Troickij, amikor E.T.A. Hoffmann szövegeiből csinál színházat… Az olcsó sikerek térnyerése idején merő kockázat az egész. És akkor e sorok írója még nem említette, hogy ő maga szó szerint a Nehéz előtt áll. Ez a címe ugyanis Háy János vadonatúj drámájának, melyről egyet már biztosan tudhatunk: a próbákon leggyakrabban elhangzó szó ez lesz: nehéz.
Bérczes László