Ugrás a tartalomra

Eredményhirdetés és egy kis statisztika

A zsűri visszavonja az I. díjat a Naftalin című novellától, mivel utólag kiderült, a szerző szabálytalanul változtatta meg írását.
A továbbiakban a díjak a következőképpen alakulnak:
 
1. díj – 100 000 Ft
Jelige: Kenguru: Kenguruk a Körúton

2. díj – 75 000 Ft
Jelige: Aisa1: Joszi

3. díj – 50 000 Ft
Jelige: SZIDDHÁRTA: Világtűz

 

 

4. könyvcsomag
Jelige: Heidegger: Ikszek

 

5. könyvcsomag
Jelige: JÚLIA: Az őrült

 

 

 

 

A pályázat zárásául érdemes néhány szóban definiálni a novellát, hogy ne legyen félreértés, és legyen miből engedményeket tenni a későbbiekben. Kezdetben sem ragaszkodtunk körömszakadtáig "a novella műfaji jellemzőinek" végletességéhez.

 

 

 

 

NOVELLAPÁLYÁZAT

 

 

 

EREDMÉNYHIRDETÉS

 

 

 

A novella sokféle. Nem szerencsés, ha a zsűri köti az ebet az absztrakt definícióhoz. De azért mégis.
A novella szóljon valamiről. Lehetőleg valami érdekesről.
A novella képszerűségével, pontosságával hasson, ne magyarázza, ne érzelegjen, engedje, hogy az olvasó építse fel a történetet.
A novella mindezen alapkövetelményeken túl lehetőleg legyen „szép” is.
A novella első bekezdése mindent eldönt. Az író tudja, az első bekezdés dönti el, írását hogyan fogadja be az olvasót. Az első (és utolsó) bekezdés hibátlansága mindent meghatároz.
Az író tudjon címet adni.
A novella nem elbeszélés. Poénra dolgozik a novella, szövetszerű az elbeszélés.
A jól felépített novella csattanójától elakad a lélegzet. A jó novella jó befejezése nincs benne az előzetes matériában. Meglepetés. Törvény. Ezt a törvényt szolgálja a novella dramaturgiai szerkezete. A novella: „egy példátlan esemény” mondja Goethe. A novella a véletlen, a rendkívüli leirata.
A novella rendkívüliségével együtt lehet metaforikus hátterű: alkalmatos az élet/ember általánosabb értelmezésére.
Szereplője, figurája ugyancsak különleges. Jól rajzolt különlegesség. A figura extrém, az eset extrémitás, e két meghatározó tétel egyetlen csúcsra járatva – a novella. A poén tesz világossá mindent, írja át az egész történetet, újra el kell olvasni, hogy megtaláljuk, az író hol, mikor vitte be olvasóját az erdőbe.  
A novella egyszerű, lényegi, stilizálatlan. Mindenféle erőszakos stilizáció, burjánzó tájleírás árt az egészségének.

 

Amikor idén februárban az Irodalmi Jelen online rövid lefutású novellapályázatot hirdetett, nem gondolhattuk, hogy ennyi pályamunka érkezik. Mivel a zsűri az utolsó napig nem ismeri a pályázók személyét, mélcímét, csak a jeligéket, a témaválasztásból következtettünk a területi megoszlásról. Az anyaországi pályázók mellett felbukkan néhány erdélyi, néhány nyugat-európai, néhány amerikai és feltehetően felvidéki, vajdasági író is.
1 744 000 karakternyi próza érkezett, 335 novella. Több mint 66 900 olvasást regisztrált a számítógép a pályázatra érkezett novellák esetében és 21 565 szavazatot.
Az olvasói szavazatokat kísérő trükközés miatt az egy 60 000 forintos Közönségdíj helyett a Jelen három 20 000 forintos díjat oszt ki. 
 

Annak ellenére, hogy a szövegek többsége egy jó, működő- és fejlődőképes novellaüzemből származik, a novellák egy része különös módon nem figyel arra az egyszerű parancsolatra, hogy az írás minél rövidebb, annál kevésbé tűri a szómenést, a stiláris hibákat, a besokallt jelzős szerkezetet, a ragok, toldalékok, határozók ismétlődő tömegét. Főként a személyes ragok tömege irritáló. Néhány tucatnyi írásból a figyelmes, néhány hét pihentetés utáni koncentrált, hibajavító olvasás hiányzik. A szerző figyelme.
Ezeken is túl: egységes vélemény szerint a pályaművekből hiányzik „a humor, a játék, a játékot drámává átfordító igazi feszültség. Az antológiában, több tucat ilyenszerű írás együtt igen fárasztó lesz, nem beszélve az egész depressziós, fásult, kiégett, sivár, deprimáló lélektanáról.” Igen, így van. Az epika rendszerint emlékeztet a világra, amelyben születik.

 


 A három tagú zsűri 8-8 lehető díjazottat választott ki az első fordulóban. Ezek átfedései 15 címet eredményeztek. A következő tizenötöt annak megfelelő sorrendben, melyik-melyik hány esetben szerepel a listán:

 

1.    Naftalin,
2.    Kenguruk a Körúton,
3.    Joszi,
4.    Ikszek,
5.    Rajz szövegmelléklettel,
6.    Világtűz,
7.    Az őrült,
8.    Sorsvonat
9.    Rezzenéstelen arc
10–11. Eperszakértő két írása (Varratszedés, Körömágy)
12. Káma-szútra á lá székelybácsi
13–14. Eső jelige két formabontó dolgozata (mindenváltozatlan, nelegyen)
15. Rézi virágai

 

 

A zsűri: Szőcs Géza, Onagy Zoltán, Böszörményi Zoltán

 

 

KÖZÖNSÉGDÍJAK:
 

KISCSÓKA: Mara Laury: Az első – átlag: 4.4 (3418 szavazat)

NEMOKAP: A boldogság keresése
– átlag: 3.6 (12 szavazat)

KAPOSPULA: Kisgyermekkor
– átlag: 3.5 (248 szavazat)

 


***


A díjazottak, valamint az antológiába bekerültek nevét július 1-jén hozzuk nyilvánosságra.

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.