ÉGRŐLSZAKADTAK – Verstörténés – 2012. január 23. – április 11.
A szövegek láncszerű összekapcsolódása első közelítésben kedves játéknak tetszik. Második olvasatban egy új, többszerzős alkotás megszületését üdvözölhetjük. A rendhagyó performance, úgy reméljük, hagyományt alapoz meg. Annál is inkább, mivel jelentősége túlmutat önmagán: az együtt alkotás örömére és az egymásra figyelés ethoszára tanít. (Halmai Tamás)
ÉGRŐLSZAKADTAK
Verstörténés 2012.01.23. – 2012.04.11.
 
Köszöntőbeszéd egy verslánc elé
          „Tud valamit a vers, amit mi, akik a verset csináljuk, nem tudunk.”
            Nemes Nagy Ágnes
          „Nem az irodalom érdekel, hanem a mű, a te írásod, mert te érdekelsz.”
            Vasadi Péter
(A sebről) Sebes szánkon gyógyír a lassú versek. Ennyit akkor is tudnunk kell, ha semmit sem tudunk.
(Az angyalról) Fény csiszolta szó? Sárból gyúrt oltár? Bűnbe esett ima? Netán az angyal inkarnációja a nyelvben? Lám, verssé akar lenni a beszéd, amikor a verset kívánja meghatározni. Holott a definíció oly kézenfekvő: a vers a költő műve. A költő pedig a versé. És a nyelvé. És az angyaloké. És a mélabúé. És a szerelemé. És az élet-halál kérdéseké (válaszoké).
           Csoda-e, hogy ágról is, égről is szakadnia kell az efféle szerzetnek?
(Az ünnepről) Tudjuk, a versírás magányos munka. (Munka, mert mágia.) Elvonulás és különállás szükséges hozzá. A konyhaasztal fölé görnyedés mosdatlan arisztokratizmusa, a vonatfülkében elővett jegyzetfüzet szamárfüles liturgiája, avagy csak jambikus belső monológok séta, szerelem, fűnyírás idején.
           Olvasni is jobbadán magunkban, magányunkban szoktunk. A csoportos költészeti játéknak ugyanakkor komoly hagyományai vannak irodalmunkban; amint az ünnepnek, a versünnepnek is.
(Az eseményről) A Kárpát-medencei panaszkultúra kifogyhatatlan leleményről tesz tanúbizonyságot, ha az irodalom helyzetéről van szó. És szerencsére mind többször van róla szó (igaz, a Kárpát-medencei panaszkultúra kifogyhatatlan leleményétől kísérve). A mai befogadói szokásokról mindenesetre a versblogok nagy száma vagy egynémely cizelláltabb slágerszöveg éppúgy árulkodik, mint a közönségtalálkozók, felolvasások, költői estek nem is oly elenyésző népszerűsége.
Az Irodalmi Jelen első lapszámától a sokirányú érdeklődés és tágas látószögű tájékoztatás fóruma volt. Világhálós változatára is leginkább ez: a színek rétegzett derengése a jellemző. A folyóirat Verstörténés című rovata körül kialakult lírikusi társulat ez évben különleges produkcióval készült a költészet napjára: egymást ihlető művek sorával, amelyet a szerzők maguk adtak elő a Bárka Színház stúdiószínpadán.
 A rendhagyó performansz, úgy reméljük, hagyományt alapoz meg. Annál is inkább, mivel jelentősége túlmutat önmagán (tehát az irodalmon, azaz a mindenen). Túlmutat, mert az együtt alkotás örömére és az egymásra figyelés ethoszára tanít.
 Ahogy az ismert játékban a körben ülők, úgy itt a versek súgtak egymás fülébe titkokat, hogy a sugalmak e légies sora fajsúllyá lényegüljön.
(A végeredményről) A szövegek láncszerű összekapcsolódása első közelítésben kedves játéknak, figyelemkeltő gegnek tetszik. Neoavantgárd avagy poszt-posztmodern mulatságnak.
           Második olvasatban egy új, többszerzős alkotás megszületését üdvözölhetjük; annál is inkább, mivel a szerzők száma a szonett (14 sor) s a szonettkoszorú (14 vers) kompozíciós elvére mutat. (A tizenötödik, a mesterszonett sem hiányozhat: nem is hiányzik, az a befogadás  élményében áll össze.)
           Harmadjára a vállalkozásnak az a sajátossága ötlik elénk, hogy a többszerzős jelleg voltaképp valamely személyeken túlmutató hatalmat nyilvánít meg – a nyelv, a művészet, a hagyomány transzcendenciáját; az alkotói névtelenség középkori  szokásrendjére is utalva. Amely névtelen (s ekképp közös!) minőségből a játék második körében költő- és verspárok formájában született valami újdonatúj szépség, a szóval tagolt és nevekkel belakott létezés mintájára. Mintegy a teremtés szertartása szerint öltött alakot az alaktalan.
           Végül ne hunyjunk szemet a talán legérdemibb értelmezés fölött sem: az eggyé írt költemények alkotók, művek és befogadók óhatatlan – ideológiai megosztottságtól nem háborgatott, ontológiai törésvonalaktól nem szabdalt – összetartozását idézik emlékezetünkbe. Egységet, egyetlenséget – misztikus és profán értelemben egyaránt. Így végső soron nem kevesebbet állítanak, mint hogy a világ szöveg – amennyiben egymásba íródott életek, egymást olvasó sorsok szöveteként tűnik elénk. (S tűnünk, tűnődünk mi magunk is.)
(A kontextusról) Kortárs költészetünk hosszú évek óta a gazdag sokféleség termeit nyitogatja. Új- és újabb holdas poétikai törekvésekben hallat magáról hagyomány és újítás, emlékezet és képzelet bonyodalmas összjátéka. A klasszikus formák becsületétől a dallá hangszerelt iróniáig, a rontott nyelv fenséges mókáitól az „új komolyság” kísérletező hivatástudatáig alig belátható, hány- és hányféle minőséget bocsát elénk a míves nyelv módszertana. Költők, versek és hangok e tartós-tartalmas változatossága jelenik meg az alábbi sorozatban is; lássunk csodát.
(Az örömről) Titkot hírel, aki a nyelv gondolataiban olvas. A jó költő örömhírnök, mert olvasástudó.
Halmai Tamás


VERSTÖRTÉNÉS
  2012.01.23. - 2012.04.11.
VERSLÁNC
Acsai Roland
Este a hegyek…
 Este a hegyek felrepülnek,
 Csillagok drótjára leülnek.
 Árnyékuk leér a földig,
 Az éjjelt csillagdróton töltik.
 Kőtollukat borzolgatják,
 Hollóhangjukat hallatják.
 Csőrükkel verik a sötétet:
 Ha lekopik, mögötte fény lesz.
 Mire felébredsz, visszaszáll
 Mindegyik károgó kőmadár.
Szabó Imola Julianna
Valamilyen házunk
 megyünk a hegynek
 árnyként lóg a vállunk
 a bánat láthatatlan
 magunknak sem látszunk
 megyünk a hegynek
 skatulya házon piros tető
 futunk az istenhez
 a bőrén nincsen redő
 a nap már a csillagokban
 varrt ég szélén kőmagok
 olyan ez a táj, mint a halál
 megfoghatatlanul valós
 apa szorítja a kezem
 a térdéig ér a hátam
 lassú séta a semmibe
 utolsó lépések a mában
 összefolyt és álmos
 akvarell arc csendje
 apa fogy a kezemből
 elhúzott hajszál a teste
 skatulya házon apró ablak
 elszakadt cérna a hátam
 nem varr már össze semmi
 apa fenn a kőmag várban
Korányi Mátyás
Mélységi mámor
 Leértem a mélyére.
 Mindig azt hiszem, hogy leértem a mélyére.
 Ez tényleg egy olyan óceán, aminek nincsen feneke?
 Milyen idétlen szó az, hogy fenék, ilyenkor,
 mikor azt gondolom, hogy leértem
 legaljára a dolgoknak.
 Ez egy nagy dolog-óceán. Most röhöghetsz.
 Olyan ez a táj, mint a kiábrándult halál fogsora.
 Innen már nincs hová,
 nincs lejjebb,
 nem erősödhet tovább a nyomás.
 Mert szétrobban a fejem.
 Apró csengőhangok a távolban. Halk surrogás.
 Pontos szavakat használunk, különben elfogy a levegő.
 Játszom a nehézbúvárt, 
 de már rég levettem a szerelést.
 Arcom szürke, felpuhulva.
 Lassú séta a semmibe, utolsó lépések a mában.
 Itt már halak sincsenek.
 Semmilyen élőlény.
 Gúnyosan mosolygok a sötét víztömegre.
 Helló semmi. 
 Helló. Belefolyik az arcom. 
 Mint a higany a tükörbe.
 Mint az olvadt jég a folyóba.
 Áramlatok nélkül, lefelé sodródunk.
 Mélyebbre. Mélyebbre. Mélyebbre.
Prágai Tamás
  Tárgyszerű költemény a történelemről
  
 Objektív, leíró vers vagyok, apró, arctalan emberek
 kalapáltak tengermélyi csöndben szögletesre, 
 kidolgozták 
 vonásaim finomságait, cizellált részletek
 szaladnak szét hideg eszközeik alól, mint a hangyák,
 marcipánszív dobog melkasomban és átvérzi a papírlapot,
 pontos szavakat keresek megfoghatatlan részletekre,
 és még ez a legegyszerűbb, nem ellenkezni, csak nézni és látni,
  
 hogy merülnek mind mélyebbre az idő medúzái és könnyűbúvárai, 
 rettenetes és rémült minden búvár arca,
 nincs szánandóbb őrült, mint a hengeres, gumiruhába
 csomagolt ember, aki a technika
 szelepein át
 sisteregve az erőt, a gőzt, a feszültséget, a mámort ereszti ki
 és megkönnyebbül, amikor
 az egész ál-üzem sípol és süllyedni kezd a létben –
  
 csak verssor vagyok egy objektív versben,
 én meg a következő, tengermélyi halak közé merültem,
 rám kacsintanak, de nem kezdek méltatlan viszonyt,
 a felszín
 mély, árkos sávokat vet a tengerfenékre, felszín alatti fény, 
 zebracsíkok és csikóhalak, országhatárok és hurrikánok 
 jönnek-mennek, államformák és megváltáseszmék,
 de engem nem érdekel más, csak ez a süllyedő testem,
  
 a merített papír, aki vagyok, az ólomnehéz betűk, 
 minden szó lépés ólomcipőben, amelyre rátapad a holdpor,
 kalligrafikus térkép, lépésből cizellált
 vers, művészi forma, anyag, megtestesülés –
 pontos szavak, igen, különben elfogy a levegő, 
 és pisztolygolyó járja át a történelem puha nimfa-testét,
 és hiába kergetjük tovább keresztül álmainkon –
 versszak voltam egy objektív versben, 
  
 de sírfelirat most egy süllyedő nautilusz-koporsón,
 láttam, hogy a gépekből emberi karok nőttek, és 
 fülek, fogak, ujjak, körmök és hajukat 
 szaggatni kezdték, szórták a szőrt szét,
 látványnak is sok ez, nemhogy sorsnak, 
 bőrtarisznyában hordja az ember az aggodalmat,
 látom és leírom, mert egyedül
 írás véd az őrület ellen, és a macskagyökér,
  
 oroszlánarcú férfak gázolnak egy vitrinen keresztül, 
 és a függönyt letépték, 
 láttam és leírom,
 láttam Kádárt, krumplilevesről beszélt, miután
 nevét halálos ítéletek alá firkantotta fehér papírra, és
 láttam Antallt, Horn Gyulát, Gyurcsányt és Orbánt az Országházban,
 de objektív vers vagyok, papírlap, nem beszélek, tudatom
 a fehér szín örökre elsimítja,
  
 megmerültem a szenvedély tavában, és utánam, nektek
 mi marad? Maszatfolt, hínár, tündérliliom, híg iszap.
Baki Júlia
 Arcáról többet nem beszél. Hangtalan nyitja az ablakot,
 húz fóliát a kanapéra, takarja el a tükröket. Költözik, 
 a tárgyak már nem kellenek, új vonásokkal rendezi be
 a lakatlan életet. Lakattal zárja szemeit, éjszakára,
 a sötétségre gondol, hogy meddig ér. Nem vár új választ,
 a tengerre emlékszik, a mélyére, álmában változik szíve
 lüktetése. A falak tovább már nem bomlanak, a réseken
 többé nem jut be esővíz, letakarja különböző testeit,
 ne fedje többé por. Saját történetét őrzi majd, hajlataiba vésve,
 lakása mint metronóm, elmúlt időt diktál a lépteknek.
 Kétszer írja a közös emlékeket, a feledést tanítja meséivel.
 Lassan a kamerába néz. Arcát arcába hamisítja a gép. 
 Haja kiégett folt marad, hunyt szemein át dereng az ég.
Debreczeny György
 elmúlt időt diktál a gépezetnek 
 de hangjáról többé nem beszél
 arcával nyitja az ablakot a kamera takarja el
 az esővízzel áztatott nejlonnal fedett falakat
 a világossárga világosságra gondol a napra
 a tengernek esővízzel nem válaszol
 nem emlékezik még a feledésre
 elmúlt gépezetet diktál az időnek
 hangjával nyitja az ablakot
 de nem beszél többé az eltakart kameráról
 az esővízzel letakarított nejlonfalakról
 a világossárga tenger világosságára sem gondol
 az esővízben nem létezik még
 a tenger emlékezete
 mások történetét őrzi majd
 vérszerződést diktál a gépezetnek
 arcát felhasítja a gép
gyorsan a letakart kamerába néz
Nagy Zopán
 arcát fölhasítja a fény
 a kamerából koncentrált tév(ed)és (sorozat)
 emlékként buggyan a vér
 (milliárd tengercsepp vibrál)
 a közönség egyenként
 (mint ruhába bugyolált cápa):
 mocorog a vér szagára
 ám a tenger nem emlékszik
 (az emlékező kamerára)
 arcát összevarrta a fény
 (a kamerát régen letakarták)
 ismétlődés az egész
 a szelídített cápák levetkőznek –
 testrészeik összeérnek
 (a színházi félhomályban)
 a közönség is összevarrva
 (karma és karizma letakarva)
 nincs utolsó felvétel
 nincs utolsó jelenés
 (ismétlődés az egész)
Tóth Kinga
 nincs szemhéja
 nem pislogott amikor
 belevakuztak emberek
 a feleségek eltakarták
 szemüket és a gyereket 
 amíg tartott amíg 
 vége lett a tátogásnak
 holnaptól nem jönnek
 többet szűrik a közeget
 belülről vezetett a gép
 resetel nem tölt dir
Freund Éva
 élni nem is volt igénye
 sötét donor csalta létre
 nem beszél, csak nézi vakon
 kilátástalan ablakon
 hullik a hó önmagára 
 nyomtalanul, isten lába
 léphetetlen, nincsen jóság
 szemen szedett a valóság
 érzi, szűk lett testén az ég
 szorítja a képtelenség
 fognyomok mélyülnek rajta
 vasfogú múlás harapja
 irányítópult a lélek
 elvezetgetik az évek
 mindenen átvágyja magát
 kiszakítja az éjszakát
 nem beszél, néz, s látni kezdi
 vért kíván a hajnalt festi
Rónai-Balázs Zoltán
 Nincs szemhéja,
 konzekvens,
 nem pislog életében,
 ül, fekszik, nem beszél – néz,
 pipetta-végű kis üvegből csepegtet,
 lúdbőrző tarkókat bámul,
 gyáva tarkókat,
 hogy ott kellene lenni,
 hogy ott lenne, ha nem itt,
 ha itt valaki más volna most
 mint nyom a hóban, amit
 nem taposnak már szét,
 és várhat, amíg az új lehull,
 vagy amíg az olvadás eljön,
 a Túlvilág, vagy a Semmi,
 vagy újjászülethet.
 Konzekvens.
 Nem pislog. Addig.
 Ül, fekszik, nem beszél – néz,
 pipetta-végű kis üvegből csepegtet,
 könnyet, amiből nincs elég.
Jász Attila
nonfiguratív (1986–1989)
„Egyik kolléganőnk, egy kutató, 1991 nyarán Szibériában járt. Találkozott sámánokkal, és az egyiktől kapott egy szent nyírfakérget. Ha vigyáz rá, akié, a kéreg megvédi őt. Küldött nekünk is egy darabot, amit betettünk egy befőttes üvegbe, de nem tetszett az üveg teteje. Végül találtunk egy szép tetőt, viszont annak az üvegében ketchup volt. Át akartam önteni és mivel siettem, hogy levigyem a kutyát, véletlenül ráöntöttem a ketchupot a kéregre. 1991. november 6-án, este öt után… Gyorsan lemostam és átraktam az új üvegbe. Éjjel a rendőrök ébresztettek, hogy meghalt a fiam! Frontálisan ütközött egy szabálytalanul előző Ladával, este fél hat körül: egy pillanat volt az egész. Pont amikor a nyírfakéreggel szerencsétlenkedtem.” (Kaposi Endre)
 
 NONFIGURATÍV IMA KORAI LÁTOMÁS CSAK NÉZI A KÉPET ÉS BESZÉL RÓLA
 MINTHA HOZZÁ VAK VEZET VILÁGTALANT A SZAKADÉK FELÉ MINT MINDIG 
 NEM BAJ HOGY CSAK FESTVE VAN ÉPPÚGY BELE LEHET ZUHANNI SŐT KÉT 
 VASTAG FESTÉKRÉTEG KÖZÖTT SOKKAL JOBBAN ELVESZHETSZ VAGY
 ÖSSZETÖRHETED MAGAD ILYEN A BONYOLULT ÉRZÉKISÉG A JÓ FELÜLET
 KEZELÉSBEN DE VALÓJÁBAN MÉG BOLDOG ÁRADÁSRÓL ÁRULKODIK 
 A VÖRÖS-FEKETE-FEHÉR KONTRASZT TÖBBNYIRE EGY DIREKT DERÉKSZÖG
 FORMA SÜPPED AZ ORGANIKUSAN BEFOGADÓ NYUGALOMBA ÉS UGYAN
 CSAK ERRE UTAL HOGY NINCSENEK HÁTTEREK NEM ZAVAR MÉG BE 
 A KÜLVILÁG NEM ENGEDI EZ EGY VÉDŐPAJZS IDEIGLENES ÁLRUHA 
 NONFIGURATÍV ÉRZÉKENYSÉG KAVAROG BENNE LÁZAD A VILÁG ELLEN 
 DE MÁR NEM TUDJA MIÉRT MIKÖZBEN NAGYON IS ÉLVEZI A LEGKISEBB 
 RÉSZLETET IS ÉS TUDJA HOGY EZ MÉG NAGYON KARCOS NEM AZ IGAZI 
 DE A LEGKISEBB RÉSZLETEKBEN MÁR OTT VANNAK A SORSSZERŰ SEBEK 
 NEM KELLENEK MINDIG NAGY DOLGOK MAGÁTÓL ALAKULNAK HA KELL 
 ÁMEN.
Sós Dóra
„A legkisebb részletekben már ott vannak a sorsszerű sebek”
 elfeküdni deszkatestén –
 most ez az ismerősség
 minden, amit kérhetek.
 a homály felismer engem,
 és a vérfolt tenyérre talál. 
 a mozdulat hasonmásai
 ikerszülésbe halnak
 a sziszüphoszi köveken.
 fölsír a táj. 
 elfekszem deszkatestén –
 a medret ellepik a halrajok.
 a másság bezúzza mellkasom, 
 érzem a bennakadó horgokat. 
 Isten csorba körme felhasít,
 és a testbe behatol a só. 
 ágyéktól bordáig embernek
 kell lennem. esti ima,
 majd megtörik a kenyereket.
 kitépi, ami jelentéses volt valaha, 
 aztán mindent visszatöm. 
 így változik meg az ember. 
 a sebet összevarrom, és 
 letakarítom a vacsoraasztalt. 
 nincs mire nézzenek a kivájt halszemek. 
 elfeküdtem deszkatestén, 
 húsomba fúrtam a szögeket, 
 de a szögek hazudtak a húsnak:
 szép új arcomról eltűntek a hegek.
Payer Imre
Homály-rondeau
 Mert “a homály fölismer engem”,
 a fényem alján ott motoz,
 mint templomajtón a gonosz,
 motoszka csendben soha meg nem
 állapodhat,  vét, okoz,
 állít-tagadva létre hoz
 – mert a homály fölismer engem.
 Szolgává tesz, királynak felken,
 uralhatlan sors-doboz,
 pattan belőle üdvnyi kosz.
 Mint szót a szó szorongat lelken
 – ő, a homály fölismer engem.
Jónás Tamás
Együgyű alanyi vers
 "Szolgává tesz, királynak felken."
 Parancs, parancsnok: egy az egyben.
 Csaltam felnőttben, csalódtam gyerekben.
 Születtem 73 ózdi márciusán.
 Anyám helyett nővérem volt anyám.
 Fordítva. Vagy mégse. Vagy talán.
 Apám cigány. Szobákat festett fütyörészve.
 Szeretett inni. Engem nem szeretett mégse.
 Vagy csak ő talán. Vagy nem vettem észre.
 Titán voltam hat-hét-nyolc éves koromig.
 Kit kínzás, Zeusz, éhség el nem komorít.
 Nehéz vagy áldott, majd te kitalálod, a sorom így.
 Sikert sikerre arattam, s megvetettem.
 Feleségem lett, s két gyereket szültünk ketten.
 Rendetlen voltam a szokott régi rendszerekben.
 Szabálytalan apa. Komor, különc szerető.
 Pofákat vágtam Istennek. Ördögnek. S rajtam eret ő.
 Játszóterem lett, s otthona Mutteremnek a temető.
 Nem vagyok árva, de nincsen rokonom.
 Azt mondják, költőként magamat zokogom.
 Nem gondolkodom következményeken, s okokon.
 Erőm, az nincs. De van elég minden másnak.
 Különösen sok minden őszinte vallomásnak.
 Hívnak ide-oda gyakran. És Jónás Tamásnak.
 

VERSTÉR
Sós Dóra
  szabálytalan apa
       (Jónás Tamás versére)
 szabálytalan apa. kevésbé felnőtt, mint anya, 
 nálam pár évvel korábban felnőtt. nagy ügy, 
 alig ismer. én vagyok a heti penzum, a szem
 meg a fény, én vagyok a panasz, én vagyok a pénz. 
 „apa, apa”, mondogatom. hátha ettől jobb lesz – 
 hátha zsebéből cigi helyett engem kap elő. 
 „én fürdettelek. én cipeltelek. én hánytattalak”,
 ezeket ismétli, ha gond van. én vagyok a gond. 
 miattam nincs család, csak a csonk. zátony vagyok:
 anya megtört, apa is hullám. nincs a tengerben
 annyi só, mint amennyi erre a sebre kéne –
 a fogyatkozás, a fogyaték, a fogyóeszköz. nincs elég,
 soha semmiből. főleg apából. apa a pénz, apa a zaj,
 apa a kéthetente rámszoruló ölelés. apa a csaj, 
 aki a zsebébe fér, azt hordja magával. annak a csajnak
 tőle lesz babája. egy kis apa – vagy kis én. csak anya az,
 aki egy zsebbe se fér. én is fityegek, szakadok. 
 apa holnap talán elhagy, ahogy elhagyta anyát,
 és örökre gyerek maradok. apa olyan gyerek, 
 amilyen felnőtt lenni akarok.
Debreczeny György
  engem ismer fel
      (Sós Dóra versére)
 a homály engem ismer fel
 én meg felismerem a ködlámpát a homályon át
 kettő van belőle
 ikreket szült a köd
 a vérfolt hasonmás kiadásban
 nem látszik
 nem játszik most
 sem a deszka-est
 folyékony kenyerem is volt valaha
 de jött valaki
 letakarította a kocsmaasztalt
 de most nem látszik az sem
 rozsdás szögbe léptem
 de nem kértem a tetanusz
 anatoxint
 lesz még itt öt seb úgyis
 minek pocsékolni az oltóanyagot?
 miért kellene a ködben
 a vérfoltokat s a kenyeret katalogizálni?
 ikreket szült a lámpa-köd
 öt darab rozsdás szög bököd
 hason más
 hanyatt más
 de szálkás mindig a deszka
Tóth Kinga
(Debreczeny György versére)
 nem hisznek előhívott
 fotónak a filmeket
 beállították a sivatag
 az már csak száraz
 oda vándorolnak ki
 az elvesztettek 
 és a nem akartak
 ott leplet húzni előírás
 élőlények mozgását 
 tanulmányozhatják
 szokásokat utánoznak
 hogy új előképek legyenek
 nem hisznek                         előhívott fotót
 a filmeknek                           beállították
  - a sivatag -                          száraz
 oda vándorolnak                     az elvesztettek
 leplet húznak                         - előírás húzni -
 szokásokat utánoznak                 élőlények mozgását
                                              tanulmányozzák
hogy új előképek legyenek
Nagy Zopán
(Tóth Kinga versére)
 a mélyben árnyék
 (mint) hullám-tört feszület:
 sötétség-játék
s a
 meztelen akasztott
 in-aktív ön-aktot
 csodálják a partról
 (rajta csak nyakkendő
 vashídról lecsüngő
 finoman lebegő  =  konstrukció)
 nincs többé pislogás 
 tétova tátogás
 retusált hang-varázs
 horgászok, turisták, nyomozók, nudisták:
 fotózzák a corpust  =  ismerős idegen…
 csak test-vér vagy rokon
 szülők, álmok, szeretők nincsenek Jelen…
Korányi Mátyás
(Nagy Zopán versére)
 ismétlődés az egész
 azt is eszi a penész
 hej tengerész tengerész
 hiába az emberész
 rész csupán de túl merész
 olyan üres hogy nehéz
 hej tengerész tengerész
 minden kopik elenyész
 víztükörbe belenéz 
 hullámsírba belevész 
 gyenge fiú csenevész
 átvérzett a cseregéz
 arcát hasítja a fény
 vér szagára mocorog
 farigcsálj a magadén
 ne lázadozz kis konok
 ismétlődés az egész
 nincs utolsó jelenés
hopp!
Freund Éva
  Semmitológia
      (Korányi Mátyás versére)
 Helló, Senki.
 Helló. Folyékony maszkodról
 a gúny álarcát levetheted.
 Hagyatkozz magadra.
 Hiába is írnál,
 itt elsodródnak  a széljegyezek.
 Helló, Senki. 
 Saját arcodba merültél.
 A nemlétnek nincsen halmazállapota.
 Liftnek nézel engem?  
 Még hogy lefelé…
 A mámor csalétek. Te vagy a vacsora.
Payer Imre
  Donor-rondeau
       (Freund Éva versére)
 Mert „sötét donor csalta létre”,
 csak ámítás volt, semmi más
 a virtuális létvarázs
 ködvilággal hívva lépre.
 Ami önmaga, az a más.
 Évein ő a pattanás,
 mert sötét donor csalta létre.
 Felhangzik, mint az ige, és le-
 halkul, az egész vanás
 gomolygó köd, egy nagy rakás…
 A szó a lét-lakása, élte,
 mert sötét donor csalta létre.
Prágai Tamás
  Homály, homár
      (Payer Imre versére)
 A homály nem ismer versmértéket. Szabadon
 rakja a lábát ide-oda, nem lép: bandukol,
 ballag, lézeng, téblábol, lófrál, kalamol és
 nem tart formát, ahogy ez a szonett sem.
 A homár nem ismer vízmértéket. Kinézi
 szemedből ami kell neki: dévaj, vízmélyi
 jókedv napra nap, kacsintás, rákollók 
 csettegése, alakítás egy tökéletlen versen.
 A homály nem ismer. Idegen vagy, ha
 nem jártál xy varrószakkörébe. Ott
 elmondják, mi a napra nap, mi a szonett.
 A homály sötétség, söntés pult alatti csöndje,
 kulcspengés, elvesztett hazatalálás, 
 félreértések. Egy biztos, nem ismernek engem.
Jász Attila
  punkkorszak (1987–1989)
      (Prágai Tamás versére)
„Egyik kolléganőnk, egy kutató, 1991 nyarán Szibériában járt. Találkozott sámánokkal, és az egyiktől kapott egy szent nyírfakérget. Ha vigyáz rá, akié, a kéreg megvédi őt. Küldött nekünk is egy darabot, amit betettünk egy befőttes üvegbe, de nem tetszett az üveg teteje. Végül találtunk egy szép tetőt, viszont annak az üvegében ketchup volt. Át akartam önteni és mivel siettem, hogy levigyem a kutyát, véletlenül ráöntöttem a ketchupot a kéregre. 1991. november 6-án, este öt után… Gyorsan lemostam és átraktam az új üvegbe. Éjjel a rendőrök ébresztettek, hogy meghalt a fiam! Frontálisan ütközött egy szabálytalanul előző Ladával, este fél hat körül: egy pillanat volt az egész. Pont amikor a nyírfakéreggel szerencsétlenkedtem.” (Kaposi Endre)
 
 NONKONFORM HOZZÁÁLLÁS SZABADSÁGSZAGA ÁRAD A KÉPEKBŐL SZÁLKÁS 
 FIGURATIVITÁS LESZ A TEREMTŐ LÁZADÁS FORMÁJA  A RÉSZLETEK IDEGES 
 VIBRÁLÁSA AHOGY  KÉT PUNK SZERELMESKEDIK AMIBŐL CSAK ANNYI LÁT
 SZIK AHOGY FELÁLL A HAJUK NEMTELENÜL ÉS MINDEN SZEREPJÁTSZÁST 
 MELLŐZVE A SÖTÉT HÁROMSZÖG LEHET A LÁNY FÖLBORZOLT PUNCISZŐRE 
 MIKÖZBEN A FIÚ MÖGÖTTE ÁLL ÉS HÁTULRÓL ÖLELI ÁT TALÁN A MELLÉT 
 FOGJA ÉPP A LEGEGYSZERŰBB NEM ELLENKEZNI CSAK NÉZNI A SZINTE
 FELISMERHETETLENSÉGIG MONOKRÓM TÖRTÉNETET A BÁBUKBÓL LEHET 
 CSAK SEJTENI VALÓJÁBAN SAKKJÁTSZMA FOLYIK A FEKETE-FEHÉR MEZŐK
 FELÜLETÉN KARCOLÁSOK A LEBEGŐ TESTEKBŐL A FELSZÍN ALATTI FÉNY MEG 
 VILÁGÍTÁSÁBAN MEGFOLYIK A FEHÉR FESTÉK AKÁR EGY MÉLYTENGERI HAL 
 VÉRE EGY KOPASZRA BOROTVÁLT ÖLTÖNYÖS LÁNY KEZÉBEN MINTHA MASZAT
 FOLTOK LENNÉNEK AHOGY ÁTVÉRZI A VÁSZNAT AZ INTELLIGENS NIHIL KREATÍV
 LENDÜLETE A LEGEGYSZERŰBB ELLENÁLLÁS FÉKTELENSÉGÉVEL A TOVÁBBLÉPÉS
 FELÉ.
Baki Júlia
  Nonfiguratív korszak
      (Jász Attila versére)
 Reggelente átrajzolja arcait, és csak nézi a képet 
 és beszél róla, míg el nem tűnnek vonásai.
 Akkor körülnéz, bár senki nem hallja, leoltja a villanyt és
 testét alaktalan formákhoz igazítja. 
 Karja csavarva nyúl az égbe, szakad a szalag, 
 csípője köré vastag festékréteget hord. 
 Legyen mi egy ideig összetartja. 
 Keretekből kiálló szögek, nyitott gázcsap.
 Háttér nincsen, a fények vakítanak az emlékezetében. 
 Behunyja szemét, hosszú szünetet tart két lélegzet között.
 Elhasznált, levetett testeit lassan eszi a por.
 Esténkét új vonalakat karcol a tenyerébe, 
 a családi képeket a fal felé fordítja.
 Nonfiguratív korszak. Arcáról eltöröl minden emberit.
Acsai Roland
  Metronóm
      (Baki Júlia versére)
  
 A játszótér kihajtott
 A hinták metronómjára –
  
 Nevetgélő, visítozó rügyekkel, 
 Bimbókkal lett tele,
 Gyerekekkel.
  
 A szülők, mint a fák, időtlen
 Idők óta figyelik őket.
Rónai-Balázs Zoltán
  Acsai kontra dark side
      (Acsai Roland versére)
 Csillagok drótjára felkötik
 maguk a hegyek reggelig.
 Ránganak, kőszemük kidülled.
 Megnyúlnak, és lassan kihűlnek.
 A testük az enyészet elviszi,
 hogy el lehessen felejteni.
 És mire szürkül, a táj lapos,
 mint újságpapír alatt a fos,
 mint a vers, amiből elveszett
 mára, ami emelkedett.
Szabó Imola Julianna
(Rónai-Balázs Zoltán versére)
Üvegen a fény. Fedett szemhéj az álom. Enciánkék a félelem karja. Bénul, ami él. Vár, hosszan nyúlik el a törött ágon. Csak test. Hideg és hűvös hegek, az ég kifekszik a tenyérre. A semmi. Üvegszárny, szemek mélye a tó tükrére. Rá gondol. A másikra, aki nem ő. Aki nem is lehetne, mert nincsen. A színre, ami úgy folyik az arcából, mint a folyó a hegyekben. Kimosott tekintet. Üveghajó a szélben. Nézi őt. Kismadár, vagy angyal. Sírkamra minden, ami érintetlen. Fekszik. Lúdbőr fut a karon. Vállig csalogatja a fájdalmat. A hatás lassú. Nehezen bomlanak ki a szavak. Mint egy kabát, olyan a mellkasa. Csak rá gondol. A másikra. Ül. Nem beszél. A hátát rajzolja egy árnyékra. A távolodást markolja. Fehér gomb. Varrt rés a száj. Csalfa sárga az éjszaka. Nem pislog. Nincs álom, ami visszahozza. A másikat. Őt. Jéghideg a víz, koccan a fájdalom. Mossa az arcát. Olvad a kín, látja őt, a szétfolyó foncsoron.
Jónás Tamás
(Szabó Imola Julianna versére)
 jövünk a hegyről
 vállunk kőkemény
 a bánat lámpa
 megmutatja magunk
 jövünk a hegyről
 a házak tetejét vihar sikálja
 isten elszalad
 kiáltunk utána hiába
 egy csillag sincsen
 szakadoznak ez éghártyák
 olyan az tán, mint ez élet
 simulékony, hazug
 anya elnézett fellettem
 a szájáig ér szemem
 rohanás a szeles mindenbe
 első lépések a múltban
 szétszakadt és éber
 naturalista arc a zajban
 anya nő a szívemben
 korcsolyapálya a teste
 házak helyén a fű
 a hátam helyén egy párna
 isten öltöget
 anya épp száll inába
A versek szerzőinek rövid bemutatása az itt rejtőzködő oldalon érhető el
Költőtől költőig: verslánc a Bárkában (helyszíni tudósítás)
Verses ha-jó - költészetnapi gyermekprogram a Bárka Színházban
