Latens, No. II. – XX. rész. – Nagy Zopán regényrészlete

Epika, Próza

Pedig ezt fontos lenne tudnunk, mert ebből a modellből kiindulva szokták („szokták”?) levezetni, hogy mi történt az univerzum keletkezésének idején, az ősrobbanás utáni első másodpercekben. – Nos, kedves Mony Bebascu, Buzilo Tosszevics, Puncilina de Chegbecourte, Alexine Capbea, L’obasso, Draga Masina, Kása, kedves Kuzina Justicia Constanca, akkor most mi a konstans? – Talán a Tizenegyezer vessző

 A szerző felvétele A szerző felvétele A szerző felvétele 

(A „Regény” mögött. Szimultánok szinopszis-lapjai, mint esetlegesség-rétegződések.)

  

Két kavics egymásnak énekel…

 

Átvilágított emberi bőr, rostok és erek… Tadeusz Kantor és Robert Wilson… Posztmodern és dekonstrukció, rítus és happening… Súlyemelő nők, szerzetesek… Pálinka tökből… Vár-romok, kúriák, kastélyok… Alföldi nyomdák, nyomdászdinasztiák: Kner–Tevan–Dürer (Gyoma–Békéscsaba–Gyula)… Kner Imrét, Izidor fiát, az új magyar könyvművészet megteremtőjét (a Monumenta Litterarum és egyéb sorozatok tervezőjét, kiadóját) az 1923-as göteborgi nyomdászkongresszuson a világ legjobb tipográfusai közé sorolták, az 1937-es párizsi világkiállításon pedig nagydíjat kapott… Relief és iniciálé… Kilenc kerub, három szeráf, szárnyrezgések és szefirák…

 

A mag és az organizmusok… Gettók, munkatáborok… A háborúk borzalmai… Megemlékezés a Világ összes áldozatáról… Kongó, Nepál, Sárvár, Szenegál… Katakombák, babérligetek… Híd, hidak… Pontifex. Pontifexi ember: a „hídépítő”… Kedves fiatalok! – Mi is az a „kancsuka”? Holdkő, Kambodzsa, Kiskunmajsa, Makkoshotyka… Villon Testamentuma… Egy szépséges ezüst pumi-puli a holdat szemléli… Mimi! – Mi(mi)… Totem és tabu… Szikkim, Laosz, Srí Lanka… Buddha

és Asóka… Film a kontakt-táncról és Pina Bausch-ról… Gyümölcsvelő… Sztúpák, pagodák, kegyhelyek, oltárok… Orkánok és orákulumok… Kuruk és Pándavák a lángoló csatamezőn… Krisna, tehénpásztorból: harcos kocsi-hajtó…

 

Marszüasz, az auloszjátékos, a hősködő áldozat, a Szatír! Élve lenyúzott, barlangba felakasztott bőre megmozdul, rángatózik, ha fuvola, pánsíp, líra, kithara vagy hellén oboa hangja szól… Apollo, Pythia és az ókori mantika… Jósdák, morbid jóslatok, papnők intelmei, extatikus álomfejtés, áldozatok belei… Rántotta hét hölgynek egy strucctojásból… Ex-territóriumok, ex-terminátorok… A reneszánsz, a retró, a  katódsugárzás és a metró… Pantagruel fenomenális elmélkedései… Tubarózsa, harangvirág, fű-jajgatás, csengőszirom, orgona-síp, rekettye-síp, bibe-zöngék, tövis-rezgés, levél-cinek, kutyatej-cupp, cickafark-nesz, jácin(t)tányér, fityma-füttyhang, hártya-doromb, dobhártya-gong, lótusz-bongó, pipacs-hártya, ideghárfa, fardob-moha, sípcsont-tuba, fűzfurulya, csattanó maszlag, odú-duda: növények, testrészek, erotikus hangszerek… Antarktisz, Angkor, Atlantisz…

 

Magányos szikla mormog…

 

A már nem élő barátok, rokonok, ismerősök leírása: fejben. Az összes (élő és halott) barátnő nevének felsorolása, lényének (alkatának, hangjának, mozdulatainak, ízének…) megidézése. Élőkre való gondolás, akiket (szerintünk) szeret(t)ünk, szerethetnénk, szerethettünk volna, és/vagy akik (szerintünk) szeret(het)nek, szerethetnének, szerethettek volna… És a még (feltételezhetően) élő, de életjelet nem adó „barátokra” való koncentrálás. Próba: pozitív gondolatok áramoltatása… Ismétlés. Ismétlés… Az összes lehetséges (látott vagy tudható és elképzelhető) ismeretlenre való rágondolás… A koncentráció adott… A koncentráció esetleges…

 

Fénysebesség-kérdés. A ma ismert univerzum struktúrái – így az összes galaxis is – az univerzum keletkezésének idején fellépő fluktuációk idején alakultak ki. Ezek az ingadozások a kozmikus háttérsugárzásban is megfigyelhetők. – Magueijo professzor és dr. Niayes Afshordi, a Perimeter Institute kutatója szerint ezeket az ingadozásokat az okozza, hogy az univerzum keletkezése idején a fény sebessége még nem volt állandó. Akkor: mostanság, Einstein („100 évvel ezelőtti”) fénysebesség-hipotézise is ingadozni kezd? – Talán. Napi betevőnkhöz kötődő, létfontosságú kérdés ez is. Beszélgessünk róla például egy hajléktalanszállón…

 

A fénysebesség állandóságának megcáfolása mindent felboríthat, kezdve az általános relativitáselmélettől a modern fizikai tételekig. Pedig ezt fontos lenne tudnunk, mert ebből a modellből kiindulva szokták („szokták”?) levezetni, hogy mi történt az univerzum keletkezésének idején, az ősrobbanás utáni első másodpercekben. – Nos, kedves Mony Bebascu, Buzilo Tosszevics, Puncilina de Chegbecourte, Alexine Capbea, L’obasso, Draga Masina, Kása, kedves Kuzina Justicia Constanca, akkor most mi a konstans? – Talán a Tizenegyezer vessző… –

 

Ha (ha-ha)…

 

Az asztalon éppen Rozsgyesztvenszkij, Voznyeszenszkij és Robert Penn Warren írásai mocorognak, illetve Zsivko Csingo elbeszéléskötete, a Hogyan öltem meg pajtásomat és Alain Robbe-Grillet Érzelmes regény című műve is jelen van…

Ki tudja, melyik távoli polcról kerülhettek elő? De például Hans Biedermann

A mágikus művészetek zseblexikona, vagy a Magyar Minerológia (az az: A Kövek S Értzek Tudománya, Kolozsvár, 1786) és a Tibeti Halottaskönyv is könnyen elérhető…

 

Eközben Füst Milán A Genezis Új Könyvének sorai is megmozdulnak: És szólott a halál angyala: Lágy vagyok, ne féljetek tőlem. Ti harcolni fogtok a tartósságért, vagyis: futni fogjátok a kisded tartósság futását a nagy futáson bévül, melynek célja nincs! Mivelhogy megindultatok már. S minden, ami megindult vala, futni fog tovább. S kedvelni fogja ezen futását. És felmentek és lementek ti és nemzedékeitek, mint a nap, az örökkévalóságig, halléluja. Ne féljetek és ne reszkessetek, mert örökkévalók vagytok úgyis, kisded futásotok újulásában, amelynek célja nincs

Kommentek elrejtése, megjelenítése