Ugrás a tartalomra

Törékeny Oberon – A Radikális Szabadidő Színház Oberon világai című premierjéről

A rendező (Formanek Csaba) és a színészek bátorságában és szabadságában (nem szabadosságában) rejlik talán annak az erőnek a forrása, amely két órán át táplálja és átitatja a Shakespeare Szentivánéji álmából merített színházat. Úgy nyúltak ugyanis hozzá a színházi hagyomány egyik alap darabjához, hogy mindvégig megmaradnak frissnek, üdének és – ami számomra a legfontosabb volt – nem túlzóan önreflektívnek. Mondhatná bárki, hogy ugyan ilyen megoldásokat már láttunk itt vagy ott, hogy a darab nem újít, hogy Shakespeare darabjait már ezerszer szétszedték és összerakták, a legjobbak ráadásul, de a Radikális Szabadidő Színház nem akar sem újabb, sem nagyobb lenni. A legfurcsább célt tűzte ki maga elé, amit ma színházak a legritkább esetben vállalnak: őszintén játszani.

Hogy is mondta Molnár Ferenc? Aki beül egy színházi előadásra, az tudja, hogy mennyire kellemetlen. Alig van levegő, két órán át egyhelyben kell lenni, nincs lehetőség sem borozni, sem dohányozni. Mindenki egy kis ablak felé néz, s abban az ablakban valami olyasmit kell mutatni, ami elfeledteti és megkönnyíti ezt a meglehetősen kényelmetlen állapotot. Az Oberon világai közel kétórás, előadás, amit én tizenöt percnek éreztem. A darabról olyan szavak jutnak eszembe, amelyek nem szoktak színházról, hogy  például gyöngéd, intim. Éppen az intimitás az, amit ma a legnehezebb tetten érni és megélni. Mindenhova belóg egy kamera, mindenki valamilyen mintákat követ, mindenki árul és elárul, s alig-alig látjuk meg önmagunkat kívülről ebben a nagy adok-kapokban, alig is vesszük észre magunkat, hogy öljük egymást, hogy zúzzuk porrá egy-egy mondattal, hogy alázzuk meg a másikat, miközben mindenkinek leginkább szeretetre van szüksége, amit gyöngédséggel kifejezni messze nem gyöngeség. Ám miért is félünk annyira, ha gyöngének mondanak minket? Miért gond az, ha kiderül, ahogy a darabban Oberonról, hogy gyenge és törékeny? Oberon (Ilyés Lénárd) úgy játszik, hogy teret enged, úgy működik együtt a rendezővel, hogy tengelyt teremt, s e tengely körül nagy erővel, mint valódi planéták forognak az ifjú színészek. Igen, nagyon fiatalok játszanak, és nagyon is behozzák fiatalságukat, mindennapjaikat, sőt a darab utáni kis mikrovilágaikat.

Láthatjuk, például, hogy mi történik velük midőn haza mennek próbáról, midőn szerelmeikben és párkapcsolataikban éppen olyan törékenyek, mint Oberon, amikor családapát kell alakítania, és miután elhagyja feleségét (Titániát természetesen), közös gyermeküket, a kis Dávidkát elveszíti az erdőben: összeomlik. Ez a törékenység és a fák-színészek-többiek gyöngédsége és vigasztalása az, amely felébreszti, s újra Oberonná teszi. És ez csak az egyik csúcspont – említhetnénk Théseust, Hermiát, vagy másokat, de az összjáték itt lesz teljes, Shakespeare pedig szteppel a sírjában, annyira tetszik neki ez a csavarás. Nem egyszerűen aktualizálásról van szó, hanem a lenyúlásnak egy olyan módjáról, amely annak is tetszene, akit megloptak; ugyanis megszabadítja őt valami nagyon nagy tehertől. Kétségtelen, hogy Shakespeare szövegeihez nyúlni egyszerre hálás és kemény feladat, de úgy lenyúlni és szétszedni, hogy abból egy sokkal eredetibb dolog sugározzon felénk - ahhoz nem elég a tehetség, nem elég a szorgalom. Kell valami rejtélyes többlet, és ezt ez a társulat most maradéktalanul hozza. Egyszerre csak ott ülünk egy igazi színházban, ahol mindennél fontosabb az őszinte játék.

Kik ezek? Honnan veszik ezek a fiatalok a bátorságot, hogy csak úgy a nagy és zseniális és megkerülhetetlen Shakespeare mester fundamentális alapműveit a kedvükre értelmezzék, át- és beemeljék napjaink világába, össze-vissza kuszálják, addig, amíg úgy szólal meg Oberon és úgy  szikrázik Titánia, ahogy sehol másutt? Hogy merészelnek négy Pukkot is egyszerre játszatni? S különösképpen: hogyan merészelnek viccet csinálni, mondjuk a magyar költészet alapműveiből vagy a hazafias zászlórázásból? Hogyan? Hát bizony őszinte játékkal. Ma, Budapesten a Radikális Szabadidőszínház fiataljai semmi mást nem csinálnak, semmi különöset, csak őszinte színházat. És ez éppen elég.


Oberon világai
előadás 1 részben, 110 perc
A RADIKÁLIS SZABADIDŐ SZÍNHÁZ előadása

A szentivánéji álom nyomán

Író: William Shakespeare
Rendező: Formanek Csaba

Színészek:
Ilyés Lénárd
Tóth Réka
Szemere Zsolt
Szabó Emese
Köműves Csilla
Simon Attila
Galkó Janka

Kiss Dóra

Pintér Ákos
Bazsó Adrienn
Sütő András Miklós
Pokorny Szilárd
Dévai Lili
Várnay Zsuzsi

TŰZRAKTÉR - Budapest
október 3. (vasárnap) 20:00 
október 4. (hétfő) 20:00 
október 5. (kedd) 20:00 
október 18. (hétfő) 20:00 
október 19. (kedd) 20:00 
november 28. (vasárnap) 20:00 
november 29. (hétfő) 20:00 
november 30. (kedd) 20:00 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.