Ugrás a tartalomra

„Az emberben hiszek” – interjú Pálfi Annával, a Csillagszálló főszerkesztőjével

A Nemzetközi Könyvfesztiválon árulták a Csillagszálló című irodalmi lapot, amely egyszerre szolgál irodalmi és szociális célokat. Például visszavezetni a hajléktalanokat a munkába, de 2011-ben ki lettek tiltva az aluljárókból.

 

 

 

 

 

„Az emberben hiszek”

Interjú Pálfi Annával, a Csillagszálló főszerkesztőjével

 

 

Mi a Csillagszálló? Hogyan jött létre?

A Csillagszálló egy lap, amely 2006-ben indult az útjára, az Oltalom Karitatív Egyesület adja ki, azzal a nem titkolt céllal, hogy a hajléktalanokon segítsen. Nem mellesleg hajléktalanok árusítják. A folyóiratot egyébként ismert írók, költők, újságírók írják.

Kapnak honoráriumot a szerzők?

Igen, aki elfogadja. Van, aki ingyen ír nekünk, de ezt abszolút szerzője válogatja. Visszatérve a hajléktalanokra, úgy segít nekik ez a lap, hogy általa eleve egy másfajta kommunikációs szituációba kerülnek az aluljáróban: nem koldulnak, hanem egy tartalmas, értékes, kulturális terméket árusítanak. Ezért aztán nincs az az alá-fölérendeltség az adakozásban. Nem is adakozás történik, hanem egy adás-vétel.

Önfenntartó ez a lap? Példányonként 200-300 forintból sikerül megtartani ezt a vállalkozást?

Abból abszolút nem. Igyekszünk több pénzt megpályázni hozzá, ez hol sikerrel jár, hol nem. Illetve maga a kiadó, az Oltalom Karitatív Egyesület jelentősen támogatja a lapot.

Tehát kiadó, pályázati pénzek. És a magánadományok?

Így van.

Budapestiek számára elsősorban például a Deák tér aluljárójából volt ismert a Csillagszálló, amit ott régóta hajléktalanok árultak. Az utóbbi időben azonban ez megszűnt. Mi történt?

Évről-évről volt egyfajta rendszer vagy rutin, ahogyan megújíthattuk a kérelmünket a Fővárosi Önkormányzatnál a közterület használatát illetően és így négy aluljáróban árusíthattuk a lapot. Ezt az engedélyünket a 2011-es évre nem újította meg az új fővárosi vezetés, azt a kommentárt fűzték hozzá az ott dolgozó kollégák, hogy az új „aluljáró-program” – ami, ugye, arról híresült el, hogy az aluljárót vissza akarják adni az eredeti funkciójának – az nem tűri el az aluljáróban történő árusítást.

Milyen lehetőségek vannak még a terjesztésre?

A Fővárosban közterületi terjesztésre nincs lehetőségünk, amit nagyon fájlalunk. Egy dolog, hogy az Írók Boltja és néhány nagyobb vidéki könyvesbolt befogadta a lapot és terjesztik is, de az alapeszme az volt, hogy ebben hajléktalanok működjenek közre. A vidéki közterületi terjesztésre próbálunk ráerősíteni, illetve olyan árusító helyeken gondolkodunk, amelyek a fővárosban vannak, de nem számítanak közterületnek.

Láttuk, hogy tematikus számokat adtok ki évek óta. Hogyan áll össze egy lapszám?

A kortárs szerzők nagyon jól ismerik, a tematikát pedig mindig a szerkesztőség határozza meg, és általában bekérünk írásokat. Így aztán a Csillagszálló oldalain olvashatók nagyobbrészt kifejezetten nekünk íródtak, nem másodközlések.

Tisztázzuk, hogy miért is jó ez a hajléktalanoknak?

A hajléktalan terjesztők minden egyes eladott példány után a lapár felét megkapják. A hajléktalanokat egy idő után, mondjuk, ha már fél évnél tovább vannak kint az utcán, nem nagyon lehet visszahívni a munkába. Ami miatt ez a lap jó volt nekik, hogy naponta kellett döntést hozniuk, mennek-e dolgozni vagy sem. Ők jelentkeztek a szociális munkásnál, hogy szeretnének ezzel a lappal kimenni, nem kellett értük előre fizetniük, – mert úgy hallom, hogy más hasonló lapoknál ez viszont így megy –, aztán este visszatértek és elszámoltak a bevétellel, amelynek a felét megkapták. Tehát naponta hozhattak döntést, hogy dolgozni akarnak-e vagy sem, amit egy normál munkahelyen nyilván nem tehettek volna meg.

Mennyire fontos egy művészeti és szociális vállalkozásnál a hit?

A szerzőinktől nem kérdezzük meg, hogy hisznek-e vagy sem.

Nem a szerzőitek, szerkesztőitek számára, hanem neked?

Ha az én hithez való viszonyomat feszegetjük, akkor mindenképpen motorja a történetnek, de egy nagyon sajátos vetületben, mert én az emberben hiszek.

 

Készítette Boldog Zoltán és Weiner Sennyey Tibor
 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.