Ugrás a tartalomra

„Szakiskolában egyszerűen utáltam az irodalomórákat” – Szekeres Kinga véleménye

Szekeres Kinga szakiskolában tanult, majd szakközépiskolában érettségizett, jelenleg a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola hallgatója. Az irodalomtanítással kapcsolatos diáktapasztalataira voltunk kíváncsiak.

 

 

 

„Szakiskolában egyszerűen utáltam az irodalomórákat”

 

– Szekeres Kinga véleménye

 

Mi a véleményed arról, hogy a szakiskolákban 2011-től megszűnik a magyar irodalom mint önálló tantárgy?

Nagyon szomorúnak tartom, hogy pont ez a tantárgy szűnik meg, éppen ezt vonják össze a nyelvtannal, hiszen a mai fiataloknak elképesztően kevés az alapvető tudásuk a magyar költészetről, költőkről illetve az irodalmi korszakok jellemzőiről. Sajnos különböző interjúkból kiderül, hogy a felnőtt korosztályra is ráférne „egy kis” ismétlés. Véleményem szerint az irodalomnak is akkora  jelentősége van az oktatásban, mint például a matematikának. Hatalmas hátrányt szenvednek a mostani általános iskolások, akik később szakiskolában folytatják a tanulmányaikat. Feléjük egyfajta lenézést sugall, hogy csak tőlük veszik el ezt a tárgyat. (Sokan úgy gondolják, hogy mivel ők átlagon aluli teljesítményt nyújtanak, ezért nincs is igényük az irodalom oktatására.)

Milyen élményeid kötődnek az irodalomórákhoz?

Szakiskolában egyszerűen utáltam az irodalomórákat, mivel a tanár unalmasan, szárazan adta elő az anyagot, ezért a figyelmemet mindig más kötötte le, amivel általában zavartam a társaim fejlődését is.  Úgy adták elő, mint az óvodában. Akkor veszítettem el végképp az érdeklődésemet, amikor egyik órán a Harry Potter és a bölcsek kövét tanultuk. Nem hittem el, hogy egy irodalomórának csak egy aktuális filmsiker a témája. A további tanulmányaimat később szakközépiskolában fejeztem be, ahol rengeteg különbséget fedeztem fel a tanítási módszerekben. Komolyabb hangvételű, fegyelmezettebb, érdekesebb volt az óra. A tanárom is szimpatikusabb volt, ezért odafigyeltem arra, mit mond, megcsináltam a feladatokat, sőt még a szorgalmi feladatokat is elvégeztem. Fontosnak tartom, hogy a tanár úgy tartsa az órát, hogy a diákok ne a tanárt, hanem egy szimpatikus embert lássanak benne, akivel akármiről el lehet beszélgetni.

Mit jelent számodra az irodalom?

Egyfajta kifejezőeszközt, szórakozást és kikapcsolódást.

Mit változtatnál a középiskolai irodalomoktatáson?

Az órákat interaktívabbá tenném, azaz több kommunikációt igénylő, csoportos és egyéni feladatokat adnék a diákoknak. Napjaink írói közül is többet mutatnék be nekik, hiszen ezzel közelebbi viszonyt lehet kialakítani a diák és az irodalom között, mert nem úgy gondolják, hogy „jaj, mikor volt az már…”.

Hogyan segített Neked az irodalom jelenlegi céljaid elérésében?

Jelenlegi céljaim elérésében nagy szerepet játszott a középiskolai tanárom, aki felébresztette bennem a vágyat az irodalom tanulása iránt. Rájöttem, hogy szeretek olvasni, fogalmazásokat írni, verseket elemezni. Többet figyeltem a kiejtésemre, helyesírásomra, és több időt fordítottam arra, hogy mindezeket a hétköznapi életben is alkalmazzam. A jelen helyzet is azt mutatja, hogy megérte az irodalom tanulására több időt fordítanom, hiszen a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola  kommunikáció-  és médiatudományos hallgatója lettem.  

Szoktál-e kortárs műveket olvasni?

Régebben olvastam nagyon sok Lázár Ervin-mesét. Kedvencem A négyszögletű kerek erdő. Mostanában, sajnos, az idő szűke miatt nincs rá lehetőségem.


Kapcsolódó anyag:

Interjú dr. Hoffmann Rózsával

Cserjés Katalin véleménye az irodalomtanítás jelenlegi helyzetéről

Egy 11. évfolyamos diáklány, Szenti Dóra véleménye az irodalomtanítás jelenlegi helyzetéről

Sz. Tóth Gyula reakciója az interjúban elhangzó gondolatokra

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.