Az ember tragédiája és Bartoniek Anna

Vers és Valóság

 

Bartoniek Anna a Női Nyolcak meghatározó tagja volt. Az 1930-as évektől egyre több fametszetet készített. Hagyatékából előkerült egy sorozat Az ember tragédiájához, melyek a korai német expresszionizmust idézik.

 

 

 

 

Képiró Ágnes
Az ember tragédiája és illusztrátorai – Bartoniek Anna

Bartoniek Anna fametszeteire a Magyar Nemzeti Galéria Grafikai Osztályán leltem rá. A művésznő a Női Nyolcak meghatározó tagja volt. Az 1930-as évektől egyre több fametszetet készített. Hagyatékából előkerült egy sorozat Az ember tragédiájához, melyek a korai német expresszionizmust idézik. Elképzelhető, hogy a 20 kis grafikából álló illusztrációsorozata egy kiadványhoz készült, de ennek létezéséről nem tudni. A drámai erejű lapok, melyek 1934-35-ben készültek, az egyének lelki állapotára helyezik a hangsúlyt. Éppen ezért kiemeli az arcok ábrázolását, még a sok alakos jeleneteiben is szerepel az előtérben egy-egy figura, aki kétségbeesve keresi tekintetével a boldogabb jövő felé vezető utat. Ez az alak az esetek többségében Ádám, ám őt nem minden illusztrációján ábrázolja. A többi illusztrátorhoz képest viszonylag kevésszer szerepel Bartoniek Anna fametszetein Éva és Lucifer alakja. Környezetet csak ritkán és jelzésszerűen ábrázolt, nála a hangsúly a történelem sodrásában elveszett emberek sorsára helyeződik. 

 

 

Forrás: Magyar Nemzeti Galéria Grafikai Gyűjteménye (K.Á. saját készítésű fotókópiái)

Bartoniek Annával szinte egy időben, és szintén az expresszív művészet befolyása alatt készítette Buday György illusztrációit a Tragédiához. Ő nem a szövegnek, hanem a fametszet szabályainak rendelte alá kis kompozícióit. Figurái sokkal esendőbbek, mint Zichy vagy Haranghy grafikáin, a heroizmusnak már nyoma sincs ezeken a műveken. A metszeteket a fekete szín uralja: eltűnnek az arcok, és a környezet ábrázolása sem lényeges. Buday a fametszet műfajának megújítója volt, aki a fényt helyezte a középpontba. http://www.irodalmijelen.hu/image/tid/1181
(Részlet a szerző diplomamunkájából, Magyar Képzőművészeti Egyetem, 2010)

Kommentek elrejtése, megjelenítése