A legszebb magyar irodalomkönyv 2008
„Az irodalomkönyv áldásos tevékenységet végez az irodalom és az olvasás jövője érdekében, hiszen egy majdani 180. Könyvhétnek csak abban az esetben lesz értelme, ha Fűzfa Balázs könyvének bátor olvasói önállóan kezükbe merik venni a kortárs szerzőket” – az Irodalmi Jelen gratulál Fűzfa Balázsnak a Szép magyar könyv 2008 tankönyv kategóriájában kapott oklevélhez.
A legszebb magyar irodalomkönyv 2008
„A Szép: igaz s az Igaz: szép!” – idézhetnénk Keats ódájának szavait Fűzfa Balázs 12-eseknek szóló irodalomkönyve kapcsán, amely az idei Könyvfesztiválon elnyerte a Szép magyar könyv 2008 oklevelét tankönyvek kategóriában. Amint azt korábban megjelent kritikánkban közöltük, az irodalom_12 című kötet a szakmai szempontok mellett a 18 éves korosztály igényeire és érdeklődésére is különös hangsúlyt fektet. Élményközpontúan és a diákok nyelvezetéhez, olvasási szokásaihoz alkalmazkodva gazdagon illusztrálva késztet gondolkodásra, az értelmezés mindenki számára örömmel művelhető művészetének felismerésére. Bevonja az irodalomórán folyó alkotó munkába és az irodalom szolgálatába állítja a mindennapok eszköztárát: az internet változatos műfajait, a könnyűzenét, a filmet, a nyomtatott sajtót, a plakátot.
Összetettségével, változatosságával, nyitottságával a magyartanítás egy lehetséges és már most is eredményes útját körvonalazza, amely önálló véleményalkotásra, az irodalmi szövegekkel való bátor párbeszédre készteti olvasóit. Fűzfa Balázs tankönyve a módszerváltást szimbolizálja a magyar irodalomoktatásban, amely demokratikus módon demokratikus gondolkodásra tanít. Mindeközben a kanonikus értelmezésekkel, a szakmai fórumokon kimondott nagy igazságokkal úgy ismerteti meg a diákokat, hogy saját olvasatuk is egyenrangúnak számítson mellettük. Bátor vállalkozás egy olyan országban, ahol évtizedeken keresztül előirányozták, majd pedig leírták, hogy mit kell gondolnia a diákoknak egy versről, egy novelláról vagy egy regényről.
Az irodalomkönyv áldásos tevékenységet végez az irodalom és olvasás jövője érdekében, hiszen egy majdani 180. Könyvhétnek csak abban az esetben lesz értelme, ha Fűzfa Balázs könyvének bátor olvasói önállóan kezükbe merik venni a kortárs szerzőket, akik – sajnos a mai követelmények mellett még rendhagyónak számító módon – szép számmal fordulnak elő a kötetben. Emellett a magyartanárok nyitottságára is szükség lesz ahhoz, hogy a könyvben rejlő lehetőségek a diákokban rejlő lehetőségekkel találkozzanak. A széles kulturális tevékenységet végző szerző – aki például a Tizenkét legszebb magyar vers rendezvénysorozatát is szervezi – munkájához méltó elismerést kapott a díjjal, amely talán egy újabb lépcsőfok lehet ahhoz, hogy a módszerváltó vállalkozás bekerüljön a köztudatba.
Az Irodalmi Jelen gratulál Fűzfa Balázsnak, a magyar irodalomtanítás kertészének a díjhoz, és érdeklődve várja a sorozat következő, 11. osztályosoknak szóló részét, amely 2009 augusztusában jelenik meg, és amely minden bizonnyal a „jót s jól” Kazinczy-féle elvárása mellett a szépet s szépen követelményének is megfelel, ahogy tette ezt eddig is.
Boldog Zoltán