Ugrás a tartalomra

Baán László: a madridi életmű-kiállítással kezdődik Vasarely európai újrafelfedezése

A madridi Thyssen-Bornemisza Múzeumban nyíló életmű-kiállítással kezdődik Victor Vasarely (1906-1997) művészetének európai újrafelfedezése - nyilatkozta a Baán László, a budapesti Szépművészeti Múzeum főigazgatója az MTI-nek szerdán Madridban a világhírű magyar származású művész munkásságát bemutató tárlat megnyitása alkalmából.

    Elmondta, hogy Európában három nagy Vasarely-kiállítás követi egymást rövid időn belül; Madrid után a frankfurti Städel Múzeumban, majd a párizsi Pompidou Központban.
    Mindháromhoz a Szépművészeti Múzeumhoz tartozó budapesti Vasarely Múzeum kölcsönöz jelentős műalkotásokat, a madridi kiállítási anyag döntő többsége innen érkezett.
    A budapesti múzeum épp ezért a következő hónapokban az állandó kiállítás helyett a Grüner-gyűjteményből álló időszaki tárlattal várja a látogatókat.
    Baán László elmondta: a madridi kiállítás magyar kezdeményezésre jött létre a Szépművészeti Múzeum és Thyssen-Bornemisza Múzeum jó kapcsolatának köszönhetően, körülbelül egyéves előkészítő munka után.
    Felidézte, hogy a spanyol múzeum tavaly fennállásának 25. évfordulóját a budapesti Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria műkincseiből összeállított a Remekművek Budapestről - A reneszánsztól az avantgárdig című kiállítással ünnepelte, amelyet mintegy 100 ezren láttak három hónap alatt.
    Az op-art születése című átfogó életmű-kiállítás csütörtökön nyílik meg a közönség számára a magyar származású, de Franciaországba emigrált Victor Vasarely alkotásaiból Madridban.
    Orosz Márton, a kiállítás kurátora, a budapesti Vasarely Múzeum igazgatója az esemény sajtótájékoztatóján elmondta: kilenc szekcióban, időrendben mutatják be az op-art "atyjaként", "pápájaként" emlegetett művész fő korszakait és fejlődését.
    A kiállítási anyag összeállításánál a szervezők célja az volt, hogy megismertessék Vasarely kiemelkedő szerepét a geometrikus művészetet követő absztrakció kialakításában, és bepillantást engedjenek művészetelméleti gondolataiba, kísérleteibe.
    A Thyssen-Bornemisza Múzeum termeiben elhelyezett 88 műalkotást két videoanyag is kiegészíti: Peter Kassovitz és Herskó Anna dokumentumfilmjei.
    A kiállításhoz készült háttéranyag emlékeztetett arra, hogy a Vasarely által képviselt, úgynevezett kinetikus művészet Dél-Amerikában talált a legtöbb követőre, amelynek köszönhetően számos gyűjtője akadt Spanyolországban és Dél-Amerikában, így népszerűsége jelentős a spanyol nyelvű világban.
    Guillermo Solana, a madridi múzeum művészeti igazgatója felidézte, hogy ő maga még jól emlékszik arra, amikor Vasarely művei az 1960-as években berobbantak a köztudatba, és elindítottak egy rendkívül népszerű divathullámot.
    A Vasarely-alkotásokról készült "olcsó replikák" rengeteg szobafalat díszítettek, és még a ruhák mintázatában is megjelentek - mondta.
    Pierre Vasarely, a művész unokája viszont arról beszélt, hogy az utóbbi évtizedekben ez a hatalmas érdeklődés lecsendesedett, épp ezért örömét fejezte ki az egymás után sorozatban nyíló tárlatok miatt. Nagyon fontos elismerni Victor Vasarely helyét a 20. század művészetében - hangsúlyozta.
    A szeptember 9-ig látható tárlat létrejöttében közreműködik a pécsi Victor Vasarely Múzeum és a franciaországi Aix-en-Provence-ban működő Vasarely Alapítvány is.  (MTI)