Ugrás a tartalomra

A hét főbűn a neten

INTERJÚ


A 2011-ben Kilátó-díjjal kitüntetett, Jelfolyam című vajdasági művészeti folyóiratról beszélgettünk a lap szerkesztőivel, akik kép, szöveg és hang posztmodern viszonyáról, az online forma nyomtatott változatáról, illetve a népszerűsítésről osztották meg elképzeléseiket.

 

 

 

 

A hét főbűn a neten

 

Honnan ered a Jelfolyam, mint szöveges, zenei és vizuális jeleknek az összességét felvonultató kezdeményezés?

Török Erna: A Jelfolyam elnevezés a folyóirat multidiszciplináris, multimediális jellegére utal, vagyis rámutat azokra a különböző alkotási területekre, amelyeken belül a szöveges, a vizuális, valamint hallható jelek egybealkotásával, „egyszerre-alkotásával”, közös jelrendszereivel kísérletezünk. Fő célként, végkifejletként a különböző forrásokból eredő jelek egy rendszerré formálását tűztük ki. Egységes jelek folyamaként funkcionál egy-egy kép-szöveg fúzió. Aki rápillant a honlapra, mindezt érteni fogja.

A Jelfolyam egyik performansza

Eleinte a Magyar Tanszék hallgatói alkották a csapatot, később más szakokról is társultak.

Kocsis Lenke: Eleinte tényleg magyar nyelv és irodalom szakos hallgatók alkották a Jelfolyam csapatát, de ez a kérdés már nem igazán foglalkoztat minket. Senki sem egy egyetemet vagy egy szakot képvisel, mindenki mint önálló alkotó áll a folyóiratban. A tematika és a létszámnövekedés három és fél éves pályafutásunk alatt egyszer került összefüggésbe, 2010 végén, amikor elindítottuk 7 főbűn cserépben című projektünket. Természetes volt, hogy egy új fejezet az addigiaktól eltérő munkaformákat hoz magával.

Ez a projekt például mit takar? Hogyan ismerhetnek meg Titeket az emberek?

Ifj. Rácz József: A 2011-es év első számú akcióját, 7 főbűn cserépben című projektet, melynek köszönhetően sikerült életben tartani a folyóiratot. Ezzel a tematikus sorozattal keretbe öntöttük az éves alkotómunkát: hét netes és egy nyomtatott szám jelenik meg ebben a témában. (Az utolsó netes és a nyomtatott még kés alatt.) Szervezünk műhelymunkákat is elsősorban magunknak, egymásnak. Témájukat illetően ezek leginkább egy-egy koncepció magvába karcolt improvizációk, spontán szülések, hangulatukban viszont hasonlítanak a közösségépítő tréningekre is.
Újvidéken, Szegeden, Sopronban, Szabadkán és más helyeken is léptünk már föl ezelőtt, előre meghirdetve, reklámozva az eseményt, de az idei performanszok többsége a közönség reakciójára épült, és a jelenléti művészet megismételhetőségére kérdezett rá. Tehát egy alkalmi esemény közegébe hatoltunk be egyetlenegy gesztussal, melyeket a spontán reakciók formáltak tovább. Ezek a megnyilvánulások egy-egy leírt vagy nem leírt elméleti szöveget helyeznek át anyagi síkra.

Minden szerkesztő szerző is, és fordítva? Hogyan kell elképzelni a ,,rendszert” ?

Francišković Róbert: A szerkesztők mind szerzők, de nem minden alkotónk szerkesztő is egyben. A szerkesztők gárdáját négy szerzőnk alkotja, ifj. Rácz József, Kocsis Lenke és Francišković Róbert a szövegek válogatásáért és lektorálásáért felelősek, Török Erna a grafikai/vizuális szerkesztő. Valamint, mivel az internet a megjelenési felületünk, ezért Baráth Attila mint webmesterkedő is szerkesztő, a honlap kinézetének gondozása ugyancsak szerves része egy online folyóirat szerkesztői munkájának. A folyóirat kezdeti időszakában még nem ez volt a felállás, sőt, igazán felállás sem volt. Ezt már a későbbi időszak hozta magával, ahogy kikristályosodott, ki melyik szerepre a legalkalmasabb. Ez nem értékítéletet jelent, azt pedig semmiképp sem, hogy a szerkesztőink a többi alkotó fölé emelnék magukat. Ez csupán a játék egy részének (f)elvállalása. A szerkesztői szerepek között természetesen lehetséges átjárás, a grafikai szerkesztő megvétózhatja a szövegeket és fordítva is.
A kép-szöveg/szöveg-kép fúziókat a webmesterhez továbbítják a szerkesztők, aki a teljes anyagot feltölti az internetre.

Fogadtok-e , vártok-e kívülállóktól is szövegeket, illetve frissül-e folyamatosan a csapat?

Ifj. Rácz József: Várunk és fel is keresünk új alkotókat. Akinek megtetszik ez a játék, amely folyamán egybemosódnak a saját alkotások, fokozatosan átalakulnak önállóvá, közösen működővé, az számunkra jó társ. Nekünk is van Facebook-oldalunk, e-mail címünk, mint a nyomtatott folyóiratoknak, de egyéb  kommentlehetőséggel nem kötődünk az internethez. Más miatt fontos nekünk ez a megjelenési forma. A webfelület módosíthatósága által állandóan fölülírhatjuk, alakíthatjuk az év közben kikristályosodó újabb elképzelések szerint a folyóirat testét. Ez azt jelenti, hogy olyan módon tudunk változtatni a folyóirat anyagán, ahogyan egy már kinyomtatott és magántulajdonba került kiadvány képtelen. A weben semmi sem kell, hogy állandó, változatlan maradjon, ezért itt bármikor fölkezdhetünk egy régebbi felületet, és újra működésbe hozhatjuk.
Eközben egyre lehetetlenebbé vált nyomtatott formába zsugorítva elképzelni egy-egy számot. A www.jelfolyam.org.rs webhelyre installált folyóirattestet egyre inkább távolítottuk a nyomtathatóságtól:  mozgóképet, hangot adtunk a stabil felületekhez, amelyek szintén reakcióba léptek a net speciális nézhetőségével és a képernyő görgethetőségével.

A Jelfolyam egyik mozgóképes alkotása: Bujaság - Vénusz légycsapója

Régebben tanulmányokat is közöltetek. Van valamilyen markáns oka, hogy már nem?

Kocsis Lenke: Nincs. Tanulmányokat publikálni fizetség nélkül azért nem olyan könnyű feladat, főleg egy teljesen friss folyóirat számára. Ami a honlapon olvasható, a rovat szerkesztőjétől, Berényi Emőkétől és olyan írók tollából származik, akik baráti alapon bocsátották rendelkezésünkre egy-egy munkájukat. Egyszerűen és visszatekintve feltűnés nélkül tűntek el, több teret engedve ezzel a szöveg-kép fúziók kibontakozásának.

A Kilátó-díj miként hatott?

Ifj. Rácz József: A Hét fő bűn (a) cserépben nehezen tud papírra szelídülni sérülés nélkül. Alkalmi elem hozzáadásával tudtuk lapra-aktualizálni. Fölismerhetőek voltak ugyan az így közölt alkotások, de mégis új számok jöttek létre az új elemek be(le)folyása által. Így lett két duplacsokor Kilátó-Jelfolyam közös alkotás.Valójában ez a díj arra a kérdésre adja saját válaszát, amire egyéb kísérleteink és a tematikazáró nyomtatott szám is rákérdez (majd): papírra vihető-e az online Jelfolyam roncsolódás vagy továbbkódol(ód)ás nélkül?Egyébként pedig, mivel a díjazás a teljes alkotócsoportot dicséri, ez azt jelenti, hogy működő egésszé hizlalták a folyóiratot a jelfalatok.

Lennert Tímea
 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.