Ugrás a tartalomra

„A Hádész-panelban” - KÖNYV KATA festményei Payer Imre verseivel

Európa nap-
szemüvegben nézdegél. Mondja:
rekvizítum – Paróka alól
koponya villan. Az arcon:
bájvigyor a skizofrénia.
Payer Imre

 

Angyali üdvözlet

 

 

 

A HÁDÉSZ-PANELBAN

KÖNYV KATA, A METAFIZIKUS REALISTA. FESTŐ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fejetlenség

 

Payer Imre

Európa-rekvizitum


Térdig a vérben. A mecsetben
Tankréd lovagjai gyilkolnak.
Annakutána gyóntatókápolna épül
a helyen. Üres helyén
átzúg az orkán. A csönd.
Zakatol a Nap-Éj Üzeme.
Istenfogaskerék.
Európa nap-
szemüvegben nézdegél. Mondja:
rekvizítum – Paróka alól
koponya villan. Az arcon:
bájvigyor a skizofrénia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gumivár I.-II.

 

A hazáról

Csak a van: van. Semmi vakfoltja.
Haza a magasban. Mélyben.
Kívül a tejúton.
Lenni bizalom a nyelvben?
Létfarkasveremben.
Ha szólítanék – kit?
Ha mondanék – kinek?
Nincs ünnep.
Nem lehet légyen.
A haza vesztegel. A létben.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Torzó

 

 

A szúrós szemű pénztárosnő


A szúrós szemű pénztárosnő
az éjjelnappaliban
vajon mit jelent? Szúrós
Képe ő az origo-nak?
Ami által feltárul a
perspektíva, mint
reflektorfénnyel glóriázott
alagút. S aztán ebben zakatolsz végig.
Mi is a végig? Erre nem kapsz választ.
A szúrós szemű
pénztárosnő az éjjelnappaliban
lehet Küldötte, Hírnöke annak az
Erõnek, ami kegyelemből jelet ad, hogy viggyázz…
Vagy nyugodj meg, mert épp ez az alagút a Te Utad.
Lehet angyal
a szúrós szemű pénztárosnő
az éjjelnapaliban.
De lehet csupán kielégítetlen aggszűz
a szúrós szemű pénztárosnő
az éjjelnappaliban.
                                                        

                                                                                                    Piacgazdaság 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eclipse                                                           1 dkg szerelem

 

A Hádész-panelban

Éjjeli allé. Ahogy súlyosan tornyosul föléd.
Oszlopcsarnok. Ahogy mész. Előre. Hová előre?
A lombok vég-utánian feketék.
– Éjjeli Aszfalt, mond, hova tartasz? Szétvisz a kétség.
Egy lakótelepi házba visz. Ott van Hadész. Az már a Túl.
Terméketlen és emberen túli kéjelgés.
Szertelen és zord forma.
Ha onnan kijössz, a buszon nem tudod,
túlélés ez, vagy már egy még-
beljebbi állomás, igen,
nemmel telt igen, a vidám nemlétben.


 

                                 Mindennapi pszichológia

 

 

Markáns és költői

Könyv Kata képeihez

Könyv Kata azok közé a fura figurák közé tartozik, akik legtöbbször vászonra, olajjal. Mármint festenek. Még mindig. Szép, vagy nem szép korunkban, amikor pedig dúl a koncept, meg az intermédiába hajlás, amivel persze semmi baj amúgy. Szép szerényen meghúzódik azért mellette a festészet. Vagy nem is annyira? Valójában sok a festő, a reflektorfényben kevesebb csupán.

Könyv Kata tehát festő. És pártatlan, hacsak nem nevezhető pártosságnak a humanista szemlélet, vagy inkább a humánus. Nem vagyok róla meggyőződve, hogy nem. Olyan időket élünk, mikor a politika sző át mindent és politikusok (nem is biztos hogy csupán) ideológiai csoportosulásai sajátítják ki ezt a szót, különösen az ígéretek terén. Ergo könnyen berakják az embert valamelyik skatulyába. Pedig a humánum: humánum, különösebb felhangok nélkül. Aki viszont a társadalmi problémákra, igazságtalanságra reflektál, könnyen a mindenkori ellenzék színébe akaratlanodik. Ez van. Mindezek ellenére legyenek meggyőződve arról, amivel kezdtem. Könyv Kata, zászlóktól függetlenül, az emberre figyel és a körülötte lévő visszásságokra. Ez utóbbit úgy mondják: társadalomkritikus. Az ember egyedül van, az egyén, kiszolgáltatott a gazdaságnak, politikának, médiának. Ilyesmit mondanak a képek, határozott szimbólumképzéssel, szóban nehezen megfogható tárgyi metaforák és konkrét, aktuális utalások dipol szerkezetein át. Hogy konkrétan mit tartalmaznak a képek, én itt szóban nem taglalom, mert minek? Ott a reprók maguk, jobb azokat megnézni.

Inkább hasznos megemlíteni, hogy figurális festészetet csinál, sajátos képi világgal. Művei hol a szürrealizmust közelítik, rokonságban a múlt századelei metafizikus festőkkel (formanyelvüket illeszti festészetébe új, kortársi tartalommal megtöltve), hol (gondolok itt a csendéletekre) szimbolikus, metaforikus tárgyak, motívumok „kollázsai”. Egyébként is vonzódik a szimbólumokhoz, portréin sokszor az ábrázolt személy habitusához, társadalmi és pszichés milyenségéhez illő, azt tömörítő „totem”-tárgyak jelennek meg. Könyv Kata figuralitása, az anyag, színek egyesülése, és nem holmi adhézió. Sajátos, többszínű világ az övé, amelynek a hangja mégis egy. A már emlegetett emberközpontúság. Éles megfigyelések és nem áttételes, elidegenedett, hanem közvetlen kritika és (gondolati) leképezés.

Fiatal művész: 1984-ben született, 2008-ban végzett a Képzőművészeti Egyetem festő szakán, Budapesten, Gaál József osztályában. Kimondható, hogy a XXI. századi kortárs, közép-európai festészetben generációjának erőteljes, ígéretes alkotója, aki 2003-tól képzőművészként nemzetközi projektek és kiállítások részvevője. 2006-ban Spanyolországban alkotott ösztöndíjasként. Budapesten, Berlinben, Párizsban, Bécsben, Prágában a közönség valódi figyelemmel illette kiállításait. Ezzel kapcsolatban annyit, külhonban nagyobb sikerek kísérik, mint kis hazánkban. Na ja: mifelénk nem divat a képviseletiség, hacsak nem szalon-illatú neofeminista trendet képvisel, esetleg a homoszexualitásssal foglalkozik, avagy szolidan a környezetvédelemmel (meg mittudomén, aki óhajtja, folytassa, ha van mivel). A kulcsszó pedig a „szolidan”, az összes divatos „tabudöntögetéssel” együtt, ami mára amúgy is szinte közhely. Kata viszont valóban markánsan fogalmaz. Amire szükség is van. És milyen érdekes, hogy ennek a markánsságának ellenére vásznain annyi a költőiség! Ezt megint nem bizonyítgatom, ott vannak arra a képek, amiket ajánlok figyelmükbe tisztelettel, nem kevésbé, mint Payer Imre verseit, melyek most e képeket „aláfestik”, vagy még inkább mellettük fújják a szocioszenzibilis hollótrillát.

Rónai-Balázs Zoltán

A versek forrása: Payer Imre: Pattanni, hullni. P'ART Könyvek, Tipp-Cult Kft, Budapest, 2009

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.