Ugrás a tartalomra

Fabáb – Pinokkió-feldolgozás a Madáchban, nem gyerekeknek

Felnőtteknek és fiataloknak szóló, "korhatáros" musicalt készített Carlo Collodi Pinokkiójából Fabáb címmel Fűri Anna, Kiss Judit Ágnes és Gryllus Samu; a Madách Színház musicalpályázatán második helyezést elért zenés darabot csütörtökön mutatják be a teátrum Stúdiószínpadán.

    "A tévében hallottam, hogy kiírták ezt a pályázatot, és szóltam Jucának (Kiss Judit Ágnes költő), hogy mi lenne, ha indulnánk. Azt válaszolta, hogy nagyon jó ötlet, mert van a fiókjában egy félkész szövegkönyv a Pinokkióból" – idézte fel a musical ötletének születését az MTI-nek adott nyilatkozatában Fűri Anna.
    A zeneszerző hozzátette, alkotótársa még egy korábbi felkérés nyomán kezdett el dolgozni a Collodi-mű adaptációján. Kiss Judit Ágnes végül jelentősen átírta a Pinokkiót, elválasztva a történetet a didaktikus hangsúlyoktól.
    Fűri Anna elárulta, nem a musicalek állnak hozzá a legközelebb, de nagyon érdekelte egy zenés darab lehetősége. A Fabáb "nem az a musicalvilág, amit megszoktunk. Benne van az összes zenei tanulmányom: az, hogy klasszikus zenét és dzsesszt tanultam, hogy rockot hallgattam. És sok olyan stílus is, amit ritkán hallgatok, de egy-egy szituáció indokolta, hogy bekerüljenek: például a rap vagy egy operettes, magyar nótás rész" – szólt a darabról.
    Mint a musicalt stúdiószínpadra alkalmazó Pesty-Nagy Kati kiemelte, a Fabáb zenéje rendkívül erős, és bizonyítja, hogy "Fűri Anna zeneszerzői adottságait nem lehet megkérdőjelezni".
    A rendező elmondása szerint a Madách musicalpályázatára született mű saját mondanivalóval rendelkezik, nem egyszerűen Collodi meséjének egy variációja, ehelyett újraértelmezi azt: Pinokkió alakjában inkább szimbólumot talál, és azt vizsgálja, "meddig lehet rontani egy emberen, és az képes-e végleg elromlani".
    "Az utóbbi hónapok eseményei után különösen fontos foglalkozni azzal a témával, hogy ma egy fiatalember milyen veszélyes, vad helyzetekkel találkozhat, mennyi olyan döntés elé áll, amelyen az élete múlhat" – beszélt saját olvasatáról a rendező.
    Mint Pesty-Nagy Kati kiemelte, a Fabáb nem gyermekdarab, de nagyon szeretnék elérni vele a kamaszkoron éppen túllépő korosztályt, hogy a fiatalok felismerjék: a "sztárság" milyen üres világ, és mennyire nem megoldás semmire.
    A Madách csütörtöktől látható előadásában Pinokkiót Száraz Tamás, a Tündért Balázsovits Edit, Gepettót pedig Barabás Kiss Zoltán játssza. A további szerepekben Arany Tamást, Bajza Viktóriát, Ruzicska Lászlót, Posta Victort, Várady Viktóriát, Laklóth Aladárt, Molnár Szilviát, Lippai Krisztinát, Plásztán Anettet, Tatos Lindát és Ujszigeti Annát láthatja a közönség; a zongorista Nagy János.
    A Fabáb hangszerelésében Gryllus Samu működött közre.
    A Madách Színház 2009 decemberében írt ki nyílt pályázatot új magyar musicalek megalkotására; a felhívásra csaknem 80 művész, illetve alkotócsapat jelentkezett. Többfordulós pályázat után a zsűri – Szirtes Tamás igazgató, Malek Andrea színművész, Kocsák Tibor zeneszerző, Müller Péter író és Tihanyi Ákos koreográfus – végül három mű bemutatását is javasolta.
    Bella Máté és Karafiáth Orsolya Macskadémon című "horror vígmusicaljének" premierjét február 18-án tartották, Bolba Tamás, Galamos Attila és Szente Vajk Csoportterápia című zenés darabját pedig a tervek szerint június elején tűzi műsorára a Madách Színház.  (MTI)