A modernitás remetéje. Nicolás Gómez Dávila – Széljegyzetek a töredékek katedrálisához (2.)
Az embernél csak egy nagyobb problémája van a szellem e reakciósának: a modern ember. Szellemi, lelki, erkölcsi és esztétikai problémák minden idõben voltak, egy ideje azonban maga a kor, a modernitás a probléma. A vele való nyílt szembeszállásnak, politikai ellenszegülésnek sem esélye, sem értelme.
A reakciós csupán egy utas, aki méltósággal szenved hajótörést.
A reakciós nem visszafelé akar menni, hanem más irányba.
Reakciósnak lenni annyi, mint nem bizonyos megoldásokban hinni, hanem élesen érzékelni a problémák összetettségét.
A reakciós nem hajlandó megerőszakolni a dolgok összeférhetetlenségeit, mivel egyedül a valóságnak esküdött hűséget.
A reakciós – a felvilágosodással vitatkozva – nem az egyetemes elvek létezését tagadja, hanem azt, hogy a felvilágosodás által hirdetett elvek ezek részei lennének.
A reakciós radikális lázadást szít a modern társadalom ellen, amit a baloldal is hirdet, ám forradalmi bohózataiban gondosan kerül.
Az ember úgy kerül a modernitásba, mint állat a csapdába.
A modern világ senkit sem kritizál, kivéve azt, aki az elhülyülés ellen lázad.
A modern ember nem vonja le a katasztrófák tanulságait, hanem a világegyetem arcátlanságait látja bennük.
Minden valóban modern ember, aki negyven évesen nem lesz öngyilkos, gyengeelméjű.
A modernitás remetéje.
Nicolás Gómez Dávila
Széljegyzetek a töredékek katedrálisához (2.)
Dávila következtesen és büszkén reakciósnak nevezi magát.
Ez a címke idestova kétszáz éve – amióta a haladás átvette a szellemi világuralmat – legalább annyira megbélyegző, mint a csirkefogó vagy a leprás. Stilárisan meghökkentő, gondolatilag provokatív önminősítés tehát. Nem csoda, hogy a felszínes megközelítés csupán jól kifundált póznak, hatásos figyelemkeltésnek tartja. Például Doja Hacker a SPIEGEL című német magazin 2006/6-os számában:
“Mivel Dávila korának kritikusaként kívánt fellépni, nem pedig anyagi gondoktól mentesen írogató gyároscsemeteként, kitalálta magának a »reakciós« misztikus álarcát, amely, akárcsak Ernst Jünger »anarchistá«-ja, nem annyira politikai meghatározottságú, mint inkább annak szinonímája, aki kívülrõl szemléli a dolgokat, aki hajlamos a modernitás parázsló mellékhadszíntereitõl kurtán-furcsán elfordulni.” E cikk előtt két évvel jóval rangosabb fórumon, a német liberalizmus zászlóshajójának számító DIE ZEIT hasábjain birkózik a kolumbiai szellemóriás eszmei hagyatékával a hetilap egyik rovatvezetõje, Jens Jessen.
Az utolsó reakciós
(Der letzte Reaktionär) című esszé szerzõje, hõsies igyekezete ellenére, nemigen tudja visszafojtani zsigeri ellenszenvét, Dávila gondolatainak gyémántkeménysége elõtt azonban többnyire kénytelen kapitulálni.
“Egyeseknek felragyog a szemük, ha szóba kerül a neve; vannak azonban olyanok is, akik már puszta említését egy félfasiszta önleleplezésének tekintik. Mindent egybevetve a nyomok, amelyeket a kolumbiai filozófus maga után hagyott, alig nagyobbak, mint egy nagyon apró madáré a hóban. (…)
Az 1977 és 1992 között öt kötetben összegyûjtött borotvaéles aforizmák hajtóereje egy olyan elementáris gyűlölet a modernitás ellen, amilyet Nietzsche óta nem fogalmaztak meg. Õ azonban nem Istent temeti, hanem a modernek ama hitét, hogy Isten nélkül is ellehetünk.
»Nincs olyan ostobaság, amelyben a modern ember ne volna képes hinni, amennyiben azáltal kitérhet a Jézus Krisztusban való hit elől.«
Jellemző mondat. Olvasható panaszként; akkor is igaz azonban, ha nem osztozunk a keresztény sajnálkozásban.”
Az ítélkezõ ezután egy sértett óvodás szellemi fölényével állapítja meg:
“Gómez Dávila bosszantani akarja kortársait. De mit akar ezen túl? Nem könnyű meghatározni intellektuális profilját. A Nyugat ideológiai kartográfiájában ez a típus nincs már meg. Gómez Dávila (…) nem véletlenül a nyugati világ pereméről fogalmazta meg a modernitás kritikáját. Ő ‘autentikus reakciós’-ként határozta meg saját magát. Ez azonban nem könnyíti meg a kortárs publikum dolgát. Ennek ugyanis a reakciós alig jelent mást, mint fasisztát, esetleg, jobb esetben, monarchistát. Gómez Dávila azonban sem egyik, sem másik. A reakciós az ő felfogásában egyáltalán nem politikai aktivista, aki régi állapotokat akar visszaállítani, hanem »csupán egy utazó, aki méltósággal szenved hajótörést«.”
A rejtetten diktatórikus demokrácia kritikájának van egy anarchisztikus poénja. A legcsekélyebb mértékben sem kell azonban egyetértenünk rebellis katolicizmusával ahhoz, hogy elborzadva konstatáljuk egyes diagnózisainak igazságát. Éles szemmel látja az emancipációs közbeszéd kilátástalanságát (…), a kultúra puszta eszközzé való lefokozását (…), és különösen élesen a tömegízlés demokratikusan legitimált terrorját (…).
Gómez Dávila nagysága nem abban áll, hogy valamilyen kiutat vagy jövőképet kínál – minden radikális megoldás elborzasztja; ezért is szereti a töredéket és veti meg a rendszert. Nagysága abban az elemi erõben rejlik, amellyel épp azokon a pontokon rendíti meg a bizonyosságokat és reményeket, ahol már régóta eltűnt vagy kárhoztatott minden kétség. Ameddig csak ellátunk, Gómez Dávila az egyetlen kortárs gondolkodó, aki még ténylegesen létező tabukat döntöget. Köztük, kétségtelenül, elsõsorban a demokráciát. De nem forradalmár ő, nem akarja valami mással helyettesíteni; ő reakciós, vagyis gyanakvásunkat akarja felébreszteni. Egy olyan kifejezéssel, amelyet ő megvetett volna: a nagykorúvá vált polgárt akarja.”
Amire Dávila nevében – Arany Jánost parafrazálva – bátran rávágható: “akarja a fene!”
Thuküdidész nyomdokain
2003-ban jelent meg Veszett ügyek pártján (Parteigänger verlorener Sachen) címmel Till Kinzel történész és irodalomtudós könyve Dáviláról, amelyben így jelöli ki a kolumbiai író szellemtörténeti helyét:
“Dávila a huszadik századnak nem az egyetlen, de talán a legkövetkezetesebb reakciósa; mindenesetre ’a reakciós’ nála válik a szellemi magatartás általános típusává. Ő ugyanis a tizenkilencedik század reakciósaival – mint Donoso Cortés vagy Joseph de Maistre – ellentétben kezdettõl fogva kizárja, hogy a reakció a restauráció elsõdleges politikai alakzata lehetne; Gómez Dávila szemében bármilyen restauráció pusztán visszájára fordított jakobinizmus.”
Valóban, az igazi, a szellemi reakciós nem visszahozni vagy megismételni akarja a múltat, hisz tudja, hogy az lehetetlen, hanem azért becsüli annyira a letűnt korokat és hagyományokat, mert egyedül a történelembõl érthetõ meg, mi az ember.
“A modern ember az az ember, aki elfelejti, amit az ember az emberről tud.”
“Az ember nem változik. Ami a legrégibb feljegyzésekben olvasható róla, ma is változatlanul érvényes.”
Dávila számára valamennyi könyv közül a legelső Thuküdidész műve, A peloponnézoszi háború története, a politikai realizmus máig legkimagaslóbb alkotása és kifogyhatatlan inspirációk forrása.
“Thuküdidésztől mai utódaiig a szuverén szellemek, a történelem hideg és kérlelhetetlen megfigyelőinek fenséges sora mutat rá puszta jelenlétével nyomorúságos fajunk gyógyíthatatlan ostobaságára.”
Az ógörög történetíró az ember természetének csalhatatlan ismeretében előre megmondja, milyen következménnyel járnak majd annak egyes tettei (akciói), gondolkodása tehát iskolapéldája a reakciónak, amely ebben az értelmezésben előrelátás, a dolgok, emberek, viszonyok és konzekvenciák helyes felmérése.
“A haladó mindig diadalmaskodik, a reakciósnak mindig igaza van. Igaza van – a politikában ez nem azt jelenti, hogy valaki uralja a színpadot, hanem hogy már az elsõ felvonásban megmondja, kik lesznek a hullák az ötödikben.”
Ezért nem a múlt nosztalgikus visszasírója a reakciós, hanem megvesztegethetetlen ítélkező a földi remények és álmok, ideológiai és tudományos utópiák felett. “Csak az a vég, csak azt tudnám feledni!” – mondatja Madách Ádámmal a Tragédia végén; “Minden élet egy sikertelen kísérlet” – mondja Dávila.
A modern áfium ellen
Az embernél csak egy nagyobb problémája van a szellem e reakciósának: a modern ember. Szellemi, lelki, erkölcsi és esztétikai problémák minden időben voltak, egy ideje azonban maga a kor, a modernitás a probléma. A vele való nyílt szembeszállásnak, politikai ellenszegülésnek sem esélye, sem értelme.
“A lázadónak, ha nem akar elpusztulni, csodálnia kell a rendet, amely ellen küzd.”
Az egyénnek szellemileg kell megteremtenie a tömegkultúra dekadenciája és a vulgaritása elleni védekező hadállásait, amelyekben megőrizheti régimódi, azaz örök értékeit: az értelmet, a szépséget, a méltóságot, a szeretetet, a hitet.
“A reakciós nem annak reményében érvel a modern világ ellen, hogy legyõzheti, hanem hogy a lélek jogai el ne évüljenek.”
Ebben a szellemi gerillaharcban külsõ eredményre nincs tehát kilátás, de nem is ez a fontos.
“A reakciós gondolkodás nem biztosít semmiféle sikert, mindössze megóv attól, hogy ostobaságokat mondjunk.”
De csak akkor, tehetjük hozzá egyszerre kegyeletsértően és méltatóan, ha Dávila-formátumú gondolkodóról van szó.
Hudy Árpád
.
(Az esszében szereplő Dávila-idézetek a szerző fordításai.)